Wat is er nieuw

Rare testuitslag! Test verlopen?

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Leeftijd
35
Hoi!
Ik heb een WesPro testkoffertje. Dat is volgens mij dezelfde als veel van jullie gebruiken, maar dan met het Wespro merk erop.
Op de koffer staat de datum 03 2024, dat is waarschijnlijk een soort THT datum.

Ik test niet vaak, maar in het verleden had ik altijd vrijwel dezelfde uitslagen: pH 7,5 / KH 3 / GH 6.
Vandaag getest omdat er wat veranderingen in de bak zijn: 2 cryptocorynes slijmen weg en ik zie mijn vuurgarnalen nergens meer. Amano's nog wel.
Vandaag pH 6 / KH onder de 1 / GH 9.
Vreemd en onlogisch.
Er zijn 2 mogelijkheden:
- Er is iets aan de hand met mijn water.
- De testkit is onbetrouwbaar geworden.

Mijn vraag is: in jullie ervaring, worden de druppeltesten na de datum onbetrouwbaar? Of gebruiken jullie ze nog jaren later zonder problemen?

Dank!
Robert

De THT datum zal er niet voor niks opstaan en zover ik weet zijn bepaalde na opening niet lang betrouwbaar. Misschien kan @Gino88 dat vertellen.

Waarschijnlijk is je testkit verlopen, niet elke test is even gevoelig voor de tht, maar voorover ik weet is de kH vrij kwetsbaar

Je geeft zelf aan dat er iets is verandert in je aquarium, vervolgens meet je andere waarden als voorheen en dan twijfel je aan je testkit.

Heb je niks gewijzigd in je aquarium? Bladeren of stenen toegevoegd, andere plantenvoeding, anders gaan voeren, minder verversingen ? (kan me niet voorstellen dat 8 maanden over datum er 3 verschillende testen zo afwijken).

Een Cryptocoryne houdt niet van veranderingen. Ze verslijmen dan inderdaad. Dat geeft dus aan dat er iets mis is in je bak. Planten, ik roep het vaak, zijn je beste verklikkers!! Wanneer de situatie weer ten goede veranderd zal je zien dat je Cryptocoryne terug opgroeit. Ze zijn dus niet dood maar wachten op voor hun betere tijden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan