Wat is er nieuw

Rare vervormde bladeren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Theelepel
  • Startdatum Startdatum
T

Theelepel

Guest
Goedendag,

Welke planten betreft het? Belgisch Groen /Polysperma
Hoe lang staan je planten al in het aquarium? En hoe lang heb je het probleem al? Planten staan er 3 weken in, heb het probleem sinds deze week
Kan je een foto plaatsen waarop het probleem zichtbaar is? ja;
UgBI5JQYU25Idzis8nqeemcsXWaO6h_H.jpeg

Welke voedingsproducten gebruik je en hoeveel voeg je wekelijks toe? Heb je een bemestingsplan? Ja ik bemest volgens EI, daarnaast gebruik ik de halve dosering Profito en de minimale dosering EasyCarbo
Heb je een voedingsbodem? Zo ja, hoe oud is deze? Ja, van Sera ( gele potten ) deze is 3 weken oud
Voeg je kleibollen toe bij de plantenwortels? Nee
Gebruik je CO2 als bemesting?Ja ongeveer 1 bel per 2/3 seconden
Hoe groot is je aquarium? 160Liter ( 80*40*55 )
Welke verlichting hangt boven je aquarium en hoe lang brandt deze? T8 deze brand 8,5 uur per dag
Heb je ook algen? Zo ja, welke? Nee
Wat zijn je waterwaarden?
Wat is de temperatuur van het water? 22 graden
Hoe vaak ververs je het water en hoeveel? En welk type water voeg je toe (kraanwater, regenwater of osmosewater)? 1x per week, 50% kraanwater ( kan eventueel aquasafe toevoegen )
Hoe is de stroming in je aquarium (sterkte en plekken met stilstaand water)? Geen plekken met stilstaand opervlakte water en stroming is goed, ook de HC cuba op de bodem beweegt lichtelijk.

Wat zijn je waterwaarden?

Ook belangrijk,he.

Ja sorry vergeten te posten, Alles gemeten met druppeltest van Sera;
PH 6.5
GH 8
KH 5
NO2 0
NO3 2.5
NH4 0.5
NH3 0.03
PO4 0.5
FE > 1.0 ( verkleurde zo snel naar de 1,0.. vandaar de > )

Ik lees de Ei en co2. Dan willen de planten vast goed groeien. Alleen lees ik halve dosis pro fito. Is dat he enige wat je aan plantenvoeding geeft??
Anders is er denk ik een sporentekort en zou ik zeggen ga de profito opvoeren naar 1 a 1,5 maal de aanbevolen dosis.
Ook denk ik dat je weinig co2 toevoegt. Ik heb een bak van 180 liter netto en doseer 125 bellen p/m.

Hallo Jessica,

Ik geef ook nog sporen in de zin van CSM+B ( geloof ik, van de welbekende bemestings online winkel 😉 ). En mijn CO2 indicator geeft echt aan dat het goed is. Tevens als ik PH/KH bekijk en die in een tabel gooi geeft hij mijn CO2 van rond de 40mg/liter aan.

Meer druppels had ik, maar mijn flipper kon dat niet aan en boerde al het overige co2 eruit, leek me zonde, kan dit wel weer proberen als jullie dat aanraden?

Groet,

Ik zag dat je inmiddels de waarden hebt gepost. ik vind de no3 en de po4 erg laag en deze zijn niet voldoende.
ik zou de stoffen doseren totdat je een nitraat van 25 hebt en een po4 van rond de 1,5.
Aan de tabel af te lezen heb je voldoende co2 bij die waarden.
De bak is denk ik nog niet helemaal ingedraaid.
ik zou in ieder geval ervoor zoregn om een goede groei te krijgen dat je de no3 en de po4 omhoog krijgt.
Dit zul je dus even regelmatig eerst moeten controleren ivm de opstart.
Je Fe is vrij hoog dus ik denk dat je naast de profito nog andere voeding geeft.

Ja dan geef je voldoende sporen denk ik. Alleen is je po4 dus laag en de nitraat ook.
Hoeveel mg/L doseer je wekelijks dan na de verversing??
Vertonen er verder geen planten tekenen van een tekort of problemen??

Hallo Jessica,

Nee verder doen de planten het volgens mij goed, ik doseer volgens het schema van aquariumbemesting. Kan ook zijn dat ik de waardes voor Nitraat verkeerd opgeschreven heb en het niet 2,5 maar 25 is ( 2,5 staat ook niet op het kleuren schema zie ik ). Ik zal op de PO4 letten en deze rond de 1,5 krijgen. Ik doseer overigens met de ruwe poeders ( los deze wel op in 50ml lauw water voordat ik ze in het aquarium gooi )

Toch bijzonder dat mijn fosfaat te weinig is wellicht moet ik de dosering kaliumfosfaat van 0,6gram per week verhogen naar 1,2 gram per week? ( ik ben overigens van plan om aankomende week verspreid de voeding te geven )

Groet,

Heb je dat berekend met die calculator op die site??

Ja voor een 140liter aquarium geeft hij aan 0,20 per dag 3x per week dus 0,60gram per week.

Als ik daar 180 liter invul dan krijg ik dit eruit:

Recept voor de Makro oplossing:
1.Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
2.Voeg 28,16 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
3.Voeg 3,08 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
4.Voeg 0,88 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
5.Voeg 35,12 gram magnesiumsulfaat (MgSO4) toe
6.Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
7.Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.

Recept voor de Micro oplossing:
1.Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
2.Voeg 5,52 gram sporenelementen (CSM+B) toe
3.Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
4.Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.

Zaterdag

1.Ververs (ongeveer) 50% van je aquariumwater
2.Voeg 120ml Makro oplossing toe aan je aquarium.

Zondag

1.Voeg 120ml Micro oplossing toe aan je aquarium

Bovenstaande verhoogd de po4 met 3.0 en de no3 met 24.00.
Wat zijn de waarden vlakna de toediening bij jou dan??

Als ik 140 liter invul en dosering verspreidt over de week dan geeft hij dit:
Onderstaand weekschema is voor een aquarium van 140 liter

Weekdag

Te ondernemen actie

Maandag

1.Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.

Dinsdag

1.Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.

Woensdag

1.Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.

Donderdag

1.Rustdag

Vrijdag

1.Rustdag

Zaterdag

2.Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.

Zondag

1.Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.

Sla het weekschema op als PDF Plaats benodigde producten in winkelwagen

--------------------------------------------------------------------------------

Wat voegt u per week toe aan voedingsstoffen?
Op basis van het bovenstaand weekschema voegt u deze hoeveelheden wekelijks toe aan uw aquarium.

Ppm

Element

Omschrijving

24.00 ppm

NO3

Nitraat

3.00 ppm

PO4

Fosfaat

30.00 ppm

K

Kalium

Mijn waardes vlak na toediening post ik morgen, want dan heb ik de 50% wissel en de 1e van 3 toevoeging die week. Ik zal dan de waterwaardes meten na 50% wissel voor de toevoeging en na de toevoeging.
Overigens heb ik wel voor optie 3 gekozen in de calculater ( toevoegen van poeders gaat me goed af heet die geloof ik )

Ja nu zie ik wat jij dus doet. Vreemd dat dan de po4 zo erg laag is. dat duidet op veel verbruik. tenzij je een foutje maakt bij het afmeten van de poeders.
Je moet eens de waarde van de po4 meten na de toediening.
Dit is jou schema dus. Dan zou je dus 3.0 po4 per week toedienen.

Maandag

1.Voeg 1.83 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
2.Voeg 0.20 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
3.Voeg 0.74 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
4.Voeg 2.30 gram magnesiumsulfaat (MgSO4) toe

Dinsdag

1.Voeg 0.54 gram sporenelementen (CSM+B) toe

Woensdag

1.Voeg 1.83 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
2.Voeg 0.20 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
3.Voeg 0.74 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
4.Voeg 2.30 gram magnesiumsulfaat (MgSO4) toe

Donderdag

1.Rustdag

Vrijdag

1.Rustdag

Zaterdag

2.Voeg 1.83 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
3.Voeg 0.20 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
4.Voeg 0.74 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
5.Voeg 2.30 gram magnesiumsulfaat (MgSO4) toe

Zondag

1.Voeg 0.54 gram sporenelementen (CSM+B) toe

De meting was overigens 12-03 terwijl ik de volle week dosering op de 8e heb gedaan en de 15e dus opniew. Dus net ertussen, dan zou een PO4 van 1,5 dus aangeven dat de PO4 in 1 week volledig word opgemaakt? Of is die conclusie te simpel?

Theelepel zei:
Mijn waardes vlak na toediening post ik morgen, want dan heb ik de 50% wissel en de 1e van 3 toevoeging die week. Ik zal dan de waterwaardes meten na 50% wissel voor de toevoeging en na de toevoeging.
Overigens heb ik wel voor optie 3 gekozen in de calculater ( toevoegen van poeders gaat me goed af heet die geloof ik )

Ik had het al gezien ja hoor 😉
Post de waarden morgen maar even want ik ben benieuwd.
Ik volg ook de EI en doseer gewoon 1x per week. Dat is ook het makkelijkste denk ik.
Wellicht dat je po4 verbruik vrij hoog is en dat je daarom maar 0.6 overhoudt. Dan is dat na de toediening wel hoger denk ik.

Doe ik! ik laat het morgen weten, had gelezen dat de toevoeging 1x per week niet aan te raden is ivm een voedingsoverschot dat schadelijk zou kunnen zijn voor de planten. Of is dat ook onzin?

We dwalen wel heel erg af naar een EI discussie, de conclusie voor de planten is dus een waarschijnlijk PO4 tekort?

Theelepel zei:
De meting was overigens 12-03 terwijl ik de volle week dosering op de 8e heb gedaan en de 15e dus opniew. Dus net ertussen, dan zou een PO4 van 1,5 dus aangeven dat de PO4 in 1 week volledig word opgemaakt? Of is die conclusie te simpel?

Dus in die weken heb je de dosering in 1x gegeven begrijpo ik??
Dat zou dan 3.0 mg/L fosfaat zijn volgens de computer.
Het lijkt er dan wel op dat het bijna helemaal wordt verbruikt ja.
Heb je geen filtersponzen of ander materiaal dat de po4 op absorbeerd??
Bv die groene sponzen in je filter??

Dus op de 8e de volle disis gegeven terwijl daar nu 0,6 van over is?? Dat is dan een redelijk verbruik zeg. Ik heb dat niet eens en mn bak is echt vol beplant.

Ik heb een standaard Tetra filter die is net zo oud als de bak ( 3 weken ). Met alle standaard sponsen, behalve het kool. En heb vorige week voor de 1e keer met EI gedoseerd ( dat was/is nog allemaal vrij nieuw voor mij )
Dit zit in de filter;
Tetratec CR keramische filterringen
Tetratec BF biologische filterspons
Tetratec BB bio filterballen voor het verwijderen van grote en kleine deeltjes
Tetratec FF filterwattenvlies voor het betrouwbaar verwijderen van de allerkleinste deeltjes

En een 1200liter/uur pomp op mijn aquarium, dus de stroming is goed. Heb hem zelfs iets geknepen.

Zo heb vandaag 3 keer getest, zie de foto voor de testresultaten, ben benieuwd of de oorzaak te vinden is in de water waardes.
Mijn verlichting is ook 3 weken oud en betreft een 965 lamp achter en een 830 lamp voorin. ( beide T8 )
hqKCDEjdyBzOxS7cIemFhnMI1FayeSZC.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan