Rare waterwaardes?


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Hallo allemaal,

ik heb vandaag het water uit mijn 20L aquarium getest met de jbl testkit en dit waren de gegevens:

-KH: 4
-PH: 7,5-8
-NO2: 0,05 mg/l
-NH4: <0,05
-NO3: 5-15

Vooral over die NO3 maak ik me een beetje zorgen. Iemand enig idee hoe dit kan komen en natuurlijk hoe ik het op kan lossen.
 
Ik zou eerder de No2 en de NH4 waarde in de gaten houden, ideaal zijn deze 0
Heb je ook je Po4 gemeten?
 
Ik zou eerder de No2 en de NH4 waarde in de gaten houden, ideaal zijn deze 0
Heb je ook je Po4 gemeten?

De laagste meetbare waarde voor NH4 is <0,05 alleen het water was dus zelfs nog wat lichter dan dat, dus ik ga ervan uit dat het al zo goed als 0 is.
 
Planten hebben juist nitraat nodig en hier is niks mis mee hoor. Ik voeg met de EI al 20mg toe per week dus jouw hoeveelheden geven echt geen problemen.
 
Dat kan per test merk wel eens wat anders zijn ja.
Maar verder zie ik geen probleem in je waarden, gaat alles goed in de bak of had je een reden om te gaan meten?
 
Dat kan per test merk wel eens wat anders zijn ja.
Maar verder zie ik geen probleem in je waarden, gaat alles goed in de bak of had je een reden om te gaan meten?

Sushi, mijn betta was nogal duf dus dan ga ik me natuurlijk gelijk afvragen of er iets mis is. Ook heeft hij wat beschadigingen aan zijn vinnen dus ik was bang voor bijv. vinrot, maar door de waterwaardes kan her dus niet komen.

Vind het altijd een beetje lastig te zien bij sushi of er een probleem is met zijn vinnen aangezien het een rosetail betta is dus het van nature al wat rafeliger is dan normaal.
Hij is de enigste bewoner van de bak op een paar slakjes na.
 
Wellicht is het handig om te begrijpen waar NO3 vandaan komt. Dit is namelijk het eindproduct van je filter en zal zonder waterwissels alleen maar stijgen. Planten gebruiken een beetje maar meestal niet voldoende om dit te laten zakken.

Dit is hoofdzakelijk ook de reden dat je de wekelijkse waterwissel zal moeten uitvoeren. Er is dus een makkelijke manier om je NO3 te verlagen en dat is gewoon een waterwissel. Heb je een NO3 van 15 ppm en je wil naar 7.5ppm toe? Dan heb je een 50% waterwissel nodig. Wil je naar 10ppm toe dan is 33% voldoende etc!

Een nitraat gehalte tussen de 5 en 15 vind ik overigens niet echt een probleem. Ik breng het nitraat in mijn bakken na een waterwissel juist weer terug op 15ppm voor de planten. De meeste vissen, en ook je betta kunnen hier prima tegen.
 
Sushi, mijn betta was nogal duf dus dan ga ik me natuurlijk gelijk afvragen of er iets mis is. Ook heeft hij wat beschadigingen aan zijn vinnen dus ik was bang voor bijv. vinrot, maar door de waterwaardes kan her dus niet komen.

Vind het altijd een beetje lastig te zien bij sushi of er een probleem is met zijn vinnen aangezien het een rosetail betta is dus het van nature al wat rafeliger is dan normaal.
Hij is de enigste bewoner van de bak op een paar slakjes na.
Plaats anders even wat goede foto's van Sushi in het topic deel "ziekten" dan kunnen de kenners daar naar kijken.
 
Zo ziet hij er momenteel uit.
BD559E48-4068-47A0-94B3-17B4EDA391A0.jpeg


En zo zag hij er een tijdje geleden uit.

5CBC8518-918A-413E-BEE9-B9F71F7DF59D.jpeg
 

Bijlagen

  • 5E706CC0-4EEF-447D-B9C5-668FB151B2F5.jpeg
    5E706CC0-4EEF-447D-B9C5-668FB151B2F5.jpeg
    153.5 KB · Weergaven: 90
Hallo allemaal,

ik heb vandaag het water uit mijn 20L aquarium getest met de jbl testkit en dit waren de gegevens:

-KH: 4
-PH: 7,5-8
-NO2: 0,05 mg/l
-NH4: <0,05
-NO3: 5-15

Vooral over die NO3 maak ik me een beetje zorgen. Iemand enig idee hoe dit kan komen en natuurlijk hoe ik het op kan lossen.

Ik zou me veel eerder zorgen maken over een JBL testkit… Mocht jij er wél vertrouwen in hebben dan zou ik nog wel willen opmerken dat je gezien de aangegeven waardes om zou moeten kijken naar je te lage CO2 waardes.
 
Ik zou me veel eerder zorgen maken over een JBL testkit… Mocht jij er wél vertrouwen in hebben dan zou ik nog wel willen opmerken dat je gezien de aangegeven waardes om zou moeten kijken naar je te lage CO2 waardes.

Het is een normale druppeltest kit heh, niet die teststrips, daar klopt idd vaak niet zoveel ban bij mij.

De co2 waardes zijn voor mijn bak prima volgens het overzicht. Voor een proscape met co2 toevoeging of voor een community tank zou die idd hoger moeten liggen. Ik zou het eventueel kunnen verhogen door de ph waardes te verlagen d.m.v. Catappa bladeren of gewoon een chemische ph verlager. Voor betta’s zou rond de 6,5-7 misschien nog wel beter zijn namelijk.

79499B63-9AB0-4E78-A1E8-F79F35300E31.jpeg
 
Groen is goed, wit is te weinig. Als je geen co2 toevoegt heb je eigenlijk altijd wel te weinig co2, dat lijkt me 'normaal'.

Bij een KH van 4 zou je PH dus idealiter tussen de 6.6 en 6.9 liggen.
 
Groen is goed, wit is te weinig. Als je geen co2 toevoegt heb je eigenlijk altijd wel te weinig co2, dat lijkt me 'normaal'.

Bij een KH van 4 zou je PH dus idealiter tussen de 6.6 en 6.9 liggen.
Klopt allemaal, maar dat is meer voor de planten dan voor de Betta waar de vraag over blijkt te gaan.
 
Even een heel andere vraag, heb je op de bak een afdekplaat o.i.d. liggen ? dat kan soms ook wel een probleem met een labyrint vis geven als deze niet aanwezig is en de temperaturen in en boven water verschillen.
 

Terug
Bovenaan