Rare witte wormpjes 'zweven' door garnalenbak


B

Blub1234

Guest
Hallo,

Ik heb een garnalenbakje met daarin een stuk of 10 vuurgarnalen. Ik had al last van mosseldiertjes, maar nu zit ik even te kijken en zie ik allemaal rare witte wormpjes door de bak zweven. Ze zijn ongeveer een halve cm lang en heel dun. Zijn deze schadelijk voor mijn garnalen? Ik weet niet of het lukt ze op de foto te krijgen, maar ik zal het proberen.

Mvg
 
Ja precies zo! Een beetje vaag gekronkel/slangbewegingen
 
opstartwormpjes vermoed ik

zitten hier ook in de garnalenbak

wat heb jij gedaan aan de mosseldiertjes
heb er nl aak last van
 
Mosseldiertjes dat zijn juist indicatoren dat je zuiver water hebt ?

Lekker laten zitten
 
Hoe lang draait deze bak dan al?

Ik heb ook eens zwevende witte wormpjes gehad na rommelen in de bak. Zat de hele bodem dus vol met planaria.
 
Ik gok op bloedzuigers.....

Probeer er eens 1 te vangen en een beetje zout in t water te doen, als ze gelijk doodgaan is het vrijwel zeker bingo.
 
Bertus wij hebben zelf bloedzuigers in de bak gehad dus die komen zeker voor in aquaria
 
@ Bertus Google het dan weet je het. Bij deze stop ik ook de nutteloze berichten heen en weer. Daar is namelijk niemand mee geholpen
 
Nou,daar kom ik net vandaan.
Zie ik geen bloedzuigers,die jij beschrijft.
WEL,dat ze Denken een bloedzuiger te hebben.
en het iets anders is.
 
Ten eerste heb ik niks beschreven......
Ten tweede is er microscopisch onderzoek gepleegd en het was overduidelijk een bloedzuiger

Misschien moet je bedenken dat er honderden soorten zijn en wellicht wel meer.
Als ik iets opschrijf en de TS een tip geef trek het dan niet gelijk in twijfel omdat je het zelf niet kent.
Ook jij weet niet alles Bertus
 
Daar heb je 100% gelijk in.
Platwormen LIJKEN ook op bloedzuigers,he.
Komen vaak met buitenplantjes mee,als larf.
Bloedzuigers hebben een ronde zuigmond.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal er wel een keer eentje proberen uit te vangen. Met een netje zal niet lukken, maar ik denk dat het wel lukt met een potje. Ik zal er dan ook wat zout aan toevoegen. Kunnen bloedzuigers daar slecht tegen? Ik heb ook een microscoop, dus daar kan ik ze ook wel onder leggen.

Mvg
 
Ja bloedzuigers verschrompelen als het ware door het zout. Trekken in 1x in elkaar.
Eventueel even met een luchtslangetje opzuigen (lange slang gebruiken)

@bertus voor wij erachter waren hadden we al veel diertjes verloren. Het zijn gewoon rot beesten die idd op platwormen lijken
 
Ze kunnen ook met je grasmatje mee gekomen zijn.
Als eitje,s. en zijn nu gegroeit.
 
little-nurse zei:
Ja bloedzuigers verschrompelen als het ware door het zout. Trekken in 1x in elkaar.
Eventueel even met een luchtslangetje opzuigen (lange slang gebruiken)

@bertus voor wij erachter waren hadden we al veel diertjes verloren. Het zijn gewoon rot beesten die idd op platwormen lijken
Ja,dat is mooi waardeloos.
Dat wens je niemand toe,Laura.

Is het nog wel goed gekomen?
 
Nadat we alles 3x leeg hebben getrokken (we hadden een gelukkig een klein aquarium over) hebben we er nu geen last meer van (even afkloppen)
 
Gelukkig.

En de oude bodem weggegooit,of uit gekookt.
Blijven er eitjes achter,had je het weer,he.
Of,zoals je zei,zoutbad.
 
Weggegooid. En toen we ze de 2e keer hadden het grind (wss toch nog ergens in een plant gezeten) met een verfbrander verhit word dan zo heet dat je er niet met je handen in kan de komende paar uur.
 
Zou ik ook een klein beetje zout in mijn garnalenbakje kunnen doen? Ik had namelijk gelezen dat voor sommige vissen/garnalen(?) het goed is een klein beetje zout toe te voegen aan het water voor hun gezondheid?(zoals bv. glasmeervallen)
Zouden mijn garnalen dit ook fijn vinden en de bloedzuigers doen verschrompelen?

Mvg
 
Ja dat is goed voor sommige brakwater soorten. Ik zou geen zout aan zoetwatergarnalen toevoegen moet ik zeggen.
Maar de bloedzuigers zijn nu toch weg??
Wij hebben ook weleens een platworm die bruin/rood kleurt en lijkt op een bloedzuiger. Echter is het dat niet en deze zijn ook niet schadelijk voor de garnalen. Ze zien er gevaarlijker uit dan ze zijn.
 
Nee, ze zijn helaas nog niet weg. Maar zijn het bloedzuigers, of kan het ook wat anders zijn?
 
Hoe vaak voer jij? Als je te veel voert dan krijg je eiwitwormen, die zijn niet schadelijk.
 
Nou, voer m'n garnalen bijna nooit bij, want ze hebben best veel voedsel in hun bak. :)
Maar zo af en toe gooi ik er wel 3 of 4 van die kleine garnalen korreltjes in. Ik heb een foto geprobeerd te maken, maar ze zijn zo klein dat m'n camera ze niet kan vastleggen...
@Bertus; het is toch goed dan mensen meedenken over wat het zou kunnen zijn? Ik zal wel kijken op Google of eiwitwormpjes op die wormen uit m'n aquarium lijken.

Mvg
 
Zoek dan ook maar even op opstartwormpjes en planaria. Vergelijk het even :)

Waar we nog geen antwoord op hebben gehad:
Hoe lang draait het bakje nu dan?
 

Terug
Bovenaan