Rasbora Brigittae doen raar.. help

B

BvdW

Guest
Gisteren een schooltje van 11 stuks rasbora brigittae gehaald voor in een 50L-bakje. De meeste zwemmen keurig rond, maar een aantal vertoont m.i. heel raar gedrag dat ik nog niet eerger heb gezien bij vissen.

Ze zwemmen langzaam rond en laten zich dan ineens vallen. Door de stroming drijven ze even compleet stuurloos rond en zakken daarbij langzaam naar de bodem. Ademen doen ze ondertussen nog wel, maar ze landen uiteindelijk ergens dwars of ondersteboven tussen de plantjes of . Daar liggen ze dan even, om even later weer gewoon weg te zwemmen alsof er niks aan de hand is. Alsof ze een flauwte krijgen waar ze uiteindelijk weer van bijkomen. Ze zijn moeilijk uit elkaar te houden maar het lijkt om 2 of 3 visjes te gaan, de rest zwemt gewoon normaal rond in alle lagen van de bak.

De visjes delen deze bak met een groepje van ongeveer 20 vuurgarnalen en 4 crystal blacks (worden er vrijdag 10 bijgeplaatst). De garnalen doen het uitstekend en lijken helemaal nergens last van te hebben. Een paar vuurtjes zijn zelfs zwanger.

Het water:

temperatuur: 24C
PH: 6.8
GH: 7
KH: 3
Nitriet: 0
Nitraat: 0

Ik zou het nog snappen als alle visjes dit zouden doen, of de garnalen er ook last van zouden hebben, maar dat is dus niet zo. Help!
 
Kun je vertellen hoe je het overwennen hebt aangepakt?

~ Ivo
 
Water van het bakje getest, water van het zakje. PH-verschil van ongeveer 0.2. Ik heb het zakje in de bak gehangen en daar elke 10 minuten zo'n maatbekertje van easycarbo (30ml) uitgeschept en er een zelfde bekertje aquariumwater in laten lopen. Daarbij gelet op evt. reactie van de visjes. Dit heb ik zo'n anderhalf uur volgehouden tot de PH van het zakje en die van het aquarium niet meer meetbaar verschilden. Daarna heb ik het zakje boven een emmer in een netje leeggegoten en het netje daarna snel in het aquarium gehouden. De visjes zwommen uit en zitten er nu ruim 24 uur in.

Ik heb nog even goed gekeken en het was er met name eentje met een echt zichbaar probleem, maar die dook steeds op een andere plek op. Ik schrijf dit in de verleden tijd omdat 'ie zojuist is doodgegaan. Beestje lag ondersteboven op de bodem, kieuwen bewogen niet meer en de garnalen begonnen eraan te plukken zonder tegenstand. Ik heb de vis nu dan ook maar verwijderd en zit met argusogen de rest van de school in de gaten te houden maar dat lijkt nu goed te gaan. De rest is nu hooguit nog wat schichtig maar dat lijkt vooral te komen omdat ze ieder stofje dat ze zien najagen (hebben net voer gehad). Ik voer ze trouwens heel fijn gemalen vlokvoer van JBL, Novo Bea. De gezonde exemplaren kunnen hier prima mee uit de voeten.

Gisteravond de wekelijkse dosis profito aan de bak toegevoegd voor de plantjes. Zou dat iets uitmaken?

De crystal blacks zijn op dezelfde manier gegaan en die gaan alle vier uitstekend.
 
Dat klinkt niet alsof er te snel of verkeerd is overgewend, waar de symptomen me in eerste instantie (terecht of onterecht) aan lieten denken.

Verder weet ik het dan ook niet zo goed. Wel een kleine gedachte: is de (ik veronderstel even gemakshalve) aquariumzaak/dierenwinkel waar je ze hebt aangeschaft een beetje in de buurt? Zo ja: misschien daar eens langsgaan en de bak met brigittae's goed inspecteren? Wie weet wat je wel en niet ontdekt. Sowieso naar mijn mening ook goed het aan te kaarten aldaar, want dan geef je ze in ieder geval de kans om je tegemoet te komen.

~ Ivo
 
Qua kosten vind ik het niet zo'n ramp. Ze hadden er al eentje extra gratis bij gedaan, maar die is nu dus dood. Ik kan er zelf gewoon slecht tegen dat ik probeer deze hobby zo goed mogelijk te doen voor de dieren die ik in huis neem, en dat ze dan toch zonder reden dood lijken te gaan.. frustrerend. Mochten er nou meer vissen kuren krijgen, dan ga ik zeker even de winkel bellen. Ze zitten in de buurt dus langs gaan is geen probleem en word er altijd keurig geholpen.
 
Ik heb laatst ook problemen met mijn Boraras brigittae gehad, zonder dat ik een aanwijsbare oorzaak kon vinden. Ik vermoed nu dat mijn Japonica garnalen hier een rol in gespeeld hebben, maar ik heb ook ��n van de visjes op dezelfde manier dood zien gaan (dus dat moet een andere oorzaak gehad hebben). Wat ik veranderd heb, is dat ik de nieuwe visjes de eerste dagen flink ben gaan voeren met stofvoer. Dat heb ik ongeveer 2/3 dagen gedaan. Daarna ben ik overgegaan op verkruimeld vlokvoer en granulaat. Inmiddels zijn het best wel gemakkelijke eters en ze doen het verder super goed. Ik heb het idee dat de visjes in de winkel soms erg mager zijn en de eerste dagen een extra steuntje in de rug nodig hebben.

Of hiermee de problemen opgelost zijn weet ik niet, maar het is misschien het proberen waard.
 
Gelukkig is het bij deze ene zwakke broeder gebleven, maar ik zal inderdaad eens wat stofvoer in huis halen. De vlokken lijken soms toch nog wat groot voor deze mini-visjes.
 
Een beetje late reactie, maar voor iemand die hier later nog eens naar kijkt wellicht leerzaam. Wat ik van dit soortje begrepen heb is dat ze vaak wat problemen geven na overplaatsen. Ze hebben in het begin veel eten nodig om weer op krachten te komen na vangen, vervoer, overwennen, vangen, vervoer en dan overwennen in hun uiteindelijke huis. Veel hoogwaardig voer, en dan komen de meeste er weer bovenop.
 
Terug
Bovenaan