Wat is er nieuw

Rasbora Brigittae.....waterwaardes en waterwissels

Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Leeftijd
80
Dag allemaal,

Ok ik kom er niet uit. Gelukkig een forum veel deskundigen, dus ik ga het gewoon maar vragen.

Ingedraaide bak:
  • 50L
  • Eheim Biopower 200 filter
  • Redelijk wat beplanting (Grote Anubias, waterpest, Javavaren, Echi.Amazonicus en limnophila Heterophylla)
Waterwaardes gemeten met Colombo druppeltest (for what its worth..)
  • Ph ~ 7.5 - 8 (Komt overeen met de 7.81 gemiddeld die waterbedrijf aangeeft)
  • Kh ~ 7.5
  • Gh ~ 8
  • Nitriet ~ 0
  • Nitraat ~ 5 - 10 (wisselt wanneer je meet; vlak voor of na toevoegen AiO plantenvoeding)
  • Fosfaat ~ 0.5
Ok, Het draait al enkele weken. Nu iets van vis er bij. kleine bak dus ik dacht kleine vis en na veel lezen dacht ik er Rasbora Brigittae in te laten zwemmen. Maar de waterwaarden die worden aangeven voor deze soort is ph tussen 4 en 7.

Dus u raad het al; Wat te doen? Ph zou iets lager mogen maar ik kom er niet zo goed uit,. Ik heb gelezen over turf filteren en over CO2 systeem erin hangen. Al deze methoden denk ik redelijk te bevatten wat, hoe en waarom het doet met je ph, je kh en je Gh etcetc. Maar wat ik nog niet helemaal kan vinden is hoe doet men dan dat met water wissels? Als je bijv 25% kraanwater er in wissselt dan stijgt de ph etc toch weer? En als je dat iedere week doet bijvoorbeeld dan krijg je dus schommelingen in die waterwaarden waarden en ik begrijp nu juist dat het gaat om stabiliteit.
Dus moet je dan een bakje er naast hebben draaien waarin je vers "turf-water" danwel vers "co2-water" hebt draaien wat je gebruikt ipv kraanwater? Of valt het wel mee met die schommelingen?

Kortom hoe werkt waterwissels als je water in je bak andere waardes heeft dan kraanwater?
Wat raden jullie verder aan in deze? vast dank.

Het meest duurzame en goedkoopste is osmosewater (een osmoseapparaat heb je al voor 40,-) daar doe je met jouw formaat aquarium gerust 2 jaar mee) turf raakt vrij snel uitgewerkt en zal je telkens moeten vervangen, co2 ben ik geen voorstander van omdat het een kunstmatig toegevoegd iets is waar veel aquariumbewoners zich helemaal niet zo prettig bij voelen

Het meest duurzame en goedkoopste is osmosewater (een osmoseapparaat heb je al voor 40,-) daar doe je met jouw formaat aquarium gerust 2 jaar mee) turf raakt vrij snel uitgewerkt en zal je telkens moeten vervangen, co2 ben ik geen voorstander van omdat het een kunstmatig toegevoegd iets is waar veel aquariumbewoners zich helemaal niet zo prettig bij voelen
Ok, dus toch osmose. Zo een bijvoorbeeld bedoel je: OsmoPure 50 BA.

(Beetje verbaasd dat je geen voorstander bent van zo een CO2 systeem, dacht dat tegenwoordig bijna "standaard" was bij de hobby om naast je bak een CO2 cilinder te hebben staan? 😉 )

dacht dat tegenwoordig bijna "standaard" was bij de hobby om naast je bak een CO2 cilinder te hebben staan? 😉 )
Velen hebben het wel, maar dat zijn vaak mensen met een planten bak waar een hooplicht op staat en dat is goed, maar anderen zoals ik b.v. hebben een ander soort planten bestand waarvoor Co2 niet direct nodig is, zelf ben ik door middel van observatie ook geen voorstander van om dat bij maanvissen te gebruiken.

Ok, dus toch osmose. Zo een bijvoorbeeld bedoel je: OsmoPure 50 BA.

(Beetje verbaasd dat je geen voorstander bent van zo een CO2 systeem, dacht dat tegenwoordig bijna "standaard" was bij de hobby om naast je bak een CO2 cilinder te hebben staan? 😉 )
Ja zo'n apparaat is daar prima geschikt voor, eventueel koop je er een boosterpomp bij dan heb je een hogere opbrengst van je osmose maar zonder boosterpomp kan ook (wij gebruiken ook osmose en hebben geen boosterpomp)
Ja die co2-aanhangkliek is erg groot inderdaad en word veel gepredikt alszijnde enorm nodig en een musthave, ik kan je zeggen, al mijn 14 beplante bakken krijgen 0,0 plantenvoeding en alles groeit en bloeit. CO2 is veel schadelijker voor aquariumbewoners dan men denkt maar daar word vrijwel altijd aan voorbij gegaan en vind men een mooi beplante bak die je wekelijks moet snoeien (terwijl in het wild de planten lang niet zo hard groeien als in een co2-aquarium) veel belangrijker ipv d enatuur zijn beloop laten gaan

dacht dat tegenwoordig bijna "standaard" was bij de hobby om naast je bak een CO2 cilinder te hebben staan? 😉 )
Hier 2 lowtech bakjes zonder Co2, 1 zonder plantenvoeding en de andere momenteel alleen wat voeding in de bodem. Het is maar net wat je wilt.

je kan ook je water laten voor wat het is, en een visje kiezen die beter bij de waterwaarden past die je hebt.

je kan ook je water laten voor wat het is, en een visje kiezen die beter bij de waterwaarden past die je hebt.
Kan. Kan ook een hond nemen.

Je kunt ook een ph-verlagende bodem in je bak doen; maar dan zul je opnieuw moeten indraaien. Wel goedkoper dan een co2-systeem aanschaffen.
Persoonlijk vind ik een co2-systeem stukken fijner dan aanmodderen met turf (geen stabiele resultaten). Voor wat betreft waterwissels ligt het eraan hoe je omgaat met je bemesting ook. Persoonlijk wissel ik wekelijks 50% zodat ik altijd afdoende afvalstoffen etc uit m'n waterkolom verwijder, en met EI zou ik dat ook zeker doen. Voeg je op een meer 'lean method' bemesting toe, dan kun je overwegen om minder te wisselen. Uiteraard heeft een waterwissel invloed op je waterwaarden; daarom bemest je ook opnieuw na een wissel. Wát je precies bemest en hoeveel is weer van vanalles afhankelijk.

Je kunt ook een ph-verlagende bodem in je bak doen; maar dan zul je opnieuw moeten indraaien. Wel goedkoper dan een co2-systeem aanschaffen.
Persoonlijk vind ik een co2-systeem stukken fijner dan aanmodderen met turf (geen stabiele resultaten). Voor wat betreft waterwissels ligt het eraan hoe je omgaat met je bemesting ook. Persoonlijk wissel ik wekelijks 50% zodat ik altijd afdoende afvalstoffen etc uit m'n waterkolom verwijder, en met EI zou ik dat ook zeker doen. Voeg je op een meer 'lean method' bemesting toe, dan kun je overwegen om minder te wisselen. Uiteraard heeft een waterwissel invloed op je waterwaarden; daarom bemest je ook opnieuw na een wissel. Wát je precies bemest en hoeveel is weer van vanalles afhankelijk.
Een Ph-verlagende bodme is niet goedkoper dan osmose want zo'n bodem gaat met veel geluk maar 1 jaar mee en dan istie uitgewerkt
*edit: te snel gelezen, maar PH-bodems zijn na 1 jaar uitgewerkt en zul je dna opnieuw moeten vervangen, dus blijf je bezig

Persoonlijk vind ik een co2-systeem stukken fijner dan aanmodderen met turf (geen stabiele resultaten). Voor wat betreft waterwissels ligt het eraan hoe je omgaat met je bemesting ook. Persoonlijk wissel ik wekelijks 50% zodat ik altijd afdoende afvalstoffen etc uit m'n waterkolom verwijder, en met EI zou ik dat ook zeker doen. Voeg je op een meer 'lean method' bemesting toe, dan kun je overwegen om minder te wisselen. Uiteraard heeft een waterwissel invloed op je waterwaarden; daarom bemest je ook opnieuw na een wissel. Wát je precies bemest en hoeveel is weer van vanalles
je stopt toch geen hond in een aquarium!?

je stopt toch geen hond in een aquarium!?
Niet? Moet ie ook een lage Ph ofzo?

CO2 hoor je als plantenvoeding te zien en het PH verlagend effect is leuk meegenomen.
Osmose vindt ik ook het middel om je hardheid te verlagen hiermee neem je deels het PH bufferend effect mee weg waardoor je PH zakt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan