Wat is er nieuw

Rasbora Galaxy kweek gestart

Bassie4265

Member
Lid geworden
12 februari 2023
Dag mensen, ongeveer anderhalf tot twee jaar geleden ben ik verliefd geworden op de Galaxy Rasbora, wat een leuke nano visjes! Toen ontstond het idee om samen met m'n dochter eens laagdrempelig te proberen wat te kweken. We hadden een 40 liter aquarium in de woonkamer staan en ik had een 10 liter bakje in het kantoor geplaatst om te gaan kweken. De condities waren achteraf echt niet juist dus dat experiment was helaas niet geslaagd. Ze waren veel te bang om ook maar iets te doen. De hobby is toen op een laag pitje gekomen totdat we twee weken geleden weer eens het 40 liter bakje helemaal onder handen hebben genomen, de bodem hersteld (gelukkig konden we die hergebruiken dus geen problemen met opnieuw indraaien) en de planten die het wonderbaarlijk zonder licht nog redelijk overleefd hadden, gesnoeid en opnieuw geplant.

Het nieuwe plan was de Rasbora's gewoon in de 40 liter te houden en daar de eitjes te verzamelen. Vorige week een nieuw groepje gehaald van 3 mannen en 5 vrouwen en een simpel bakje met wat javamos erin gezet. Eerste twee dagen vooral genieten van de nieuwe visjes en naast wat droogvoer vooral artemia uit de diepvries gevoerd. Tot mijn verbazing zag ik de tweede dag al wat beweging in het mos, dus savonds even het bakje bekeken en ja hoor, de eerst 5 eitjes waren een feit! Die eruit gehaald en in een apart bakje in het aquarium gehangen zodat ze op temperatuur blijven. De dagen daarna artemia blijven voeren en elke dag eitjes kunnen "oogsten". Zojuist haalde ik er na één dag 20 stuks uit, super leuk. Inmiddels zijn de eerste eitjes uitgekomen en zien we af en toe een poging tot zwemmen, dus morgen verwachten we de eerst vrij zwemmers. De azijnaaltjes en artemia poeder staan klaar, tevens nog even snel een 20 liter bakje op de kop getikt om daar straks wat grotere kweekbakjes in te hangen die we kunnen verwarmen. Al met al lijkt het dit keer eindelijk te gaan lukken. Als jullie het leuk vinden zal ik af en toe de voortgang plaatsen.

Hieronder nog een foto van de 40 liter bak, de planten missen nog wat voeding merk ik en ik ben nog aan het klooien met m'n DIY CO2 systeem. De vorige keer werkte dat geweldig namelijk.
Rechts zie je nu twee kleine bakjes hangen, eentje met de eerste lichting en vandaag een nieuwe ernaast gehangen met daarin de 20 verse eitjes. Soms hoeft een experiment niet heel duur te zijn!

Gr. Remco

Rasboras.jpg

Fantastisch project hoor, heel veel succes!! 😎

Leuk om te lezen en eten ze zelf die eitjes niet op dan?

Leuk om te lezen en eten ze zelf die eitjes niet op dan?
Ik denk dat een deel zeker direct wordt opgegeten. Ik heb wat grotere kiezels in het bakje gelegd, daar valt ook wat tussen en dan kunnen ze er niet meer goed bij vermoed ik. Ik ben bezig om een collector bakje te ontwerpen in 3d om straks te kunnen printen waarmee ik vermoed dat de "opbrengst" nog veel groter gaat zijn. Zal wat delen als ik wat kan laten zien.

We zijn inmiddels een dikke week verder en het gaat eigenlijk heel goed. We hebben nu 3 batches aan eitjes gehad, de eerste paar (een paar sterfgevallen maar nog zo'n 8 over) zijn nu volledige vrij zwemmers en zijn verhuist naar een opkweekbakje (eigenlijk nog iets te groot, maar goed, door problemen met m'n 3d printer kan ik effe niets anders maken...). De tweede batch van 20 is allemaal uitgekomen en plakken inmiddels tegen de wand van de yoghurt beker. Ik verwacht dat deze dit weekend zullen gaan vrij zwemmen en dat ze dus over kunnen naar de kweekbak. We weten nu ook de ideale omstandigheden te creëren voor de volwassen vissen. Afgelopen weekend twee dagen artemia gevoerd, daarna op zondag een waterwissel en de stroming van de pomp wat zachter gezet. Gisteren haalde ik er maar liefst 50 eitjes uit! Dit is de derde batch en hebben we overgezet naar een nieuwe yoghurt beker. De grootste uitdaging zit hem in de kweekbak, eigenlijk is deze nu nog te groot (wel mos toegevoegd) dus ik twijfel of de vrij zwemmers genoeg voedsel binnen krijgen. Ik gebruik nu azijnaaltjes en artemia poeder. Deze laatste is denk ik nog te grof en ik weet niet zeker of de vrij zwemmers al azijnaaltjes kunnen eten (iemand ervaring?). Al met al begint het een leuk project te worden! Ik heb alleen nog ruzie met het uit laten komen van artemia eitjes, nieuw gekocht vorige week, maar na twee keer 48 uur borrelen op zout water van 26 graden niets uitgekomen, dus ik vermoed dat deze te oud zijn. Deze worden natuurlijk wel essentieel straks. Ik zal vanavond nog proberen wat foto's te plaatsen. Gr. Remco

Als de nood aan de man (vis) komt, kun je altijd nog het voer van de ouders met een vijzel héél fijn wrijven en daarvan geven. Daar heb ik mijn elliotti's ook groot op gekregen en die zijn microscopisch als ze net uit het ei komen.

We zijn inmiddels een dikke week verder en het gaat eigenlijk heel goed. We hebben nu 3 batches aan eitjes gehad, de eerste paar (een paar sterfgevallen maar nog zo'n 8 over) zijn nu volledige vrij zwemmers en zijn verhuist naar een opkweekbakje (eigenlijk nog iets te groot, maar goed, door problemen met m'n 3d printer kan ik effe niets anders maken...). De tweede batch van 20 is allemaal uitgekomen en plakken inmiddels tegen de wand van de yoghurt beker. Ik verwacht dat deze dit weekend zullen gaan vrij zwemmen en dat ze dus over kunnen naar de kweekbak. We weten nu ook de ideale omstandigheden te creëren voor de volwassen vissen. Afgelopen weekend twee dagen artemia gevoerd, daarna op zondag een waterwissel en de stroming van de pomp wat zachter gezet. Gisteren haalde ik er maar liefst 50 eitjes uit! Dit is de derde batch en hebben we overgezet naar een nieuwe yoghurt beker. De grootste uitdaging zit hem in de kweekbak, eigenlijk is deze nu nog te groot (wel mos toegevoegd) dus ik twijfel of de vrij zwemmers genoeg voedsel binnen krijgen. Ik gebruik nu azijnaaltjes en artemia poeder. Deze laatste is denk ik nog te grof en ik weet niet zeker of de vrij zwemmers al azijnaaltjes kunnen eten (iemand ervaring?). Al met al begint het een leuk project te worden! Ik heb alleen nog ruzie met het uit laten komen van artemia eitjes, nieuw gekocht vorige week, maar na twee keer 48 uur borrelen op zout water van 26 graden niets uitgekomen, dus ik vermoed dat deze te oud zijn. Deze worden natuurlijk wel essentieel straks. Ik zal vanavond nog proberen wat foto's te plaatsen. Gr. Remco
Artemia op 19/20 graden met 26 gram zout op 1,5 liter gebruik ik hier en na +- 1 1/2 dag te voeren.

Azijnaaltjes werken prima bij g.rasbora jongen. Als ze iets groter zijn krijgen ze hier de artemia en fijgewreven viformo tabletjes (heel klein beetje maar).

Ik ben er ook pas mee gestart. Ik gebruik een gedeeld aquarium met automatische eier collector. Dus eitjes jongen aan de ene kant en kweekgroep aan de andere kant. Ik voer als eerste microwormen.

Het opkweken wanneer ze zijn uitgekomen is toch lastiger dan ik dacht. Vooral zorgen dat ze genoeg eten binnen krijgen is een probleem. Ik merk dat alleen de azijnaaltjes niet genoeg is, ik vermoed ook dat het bakje om op te kweken nu te groot is, dus dat gaan we aanpassen. Ook is een vijzel onderweg om de artemia vervanger tot stof te maken, wellicht groeien ze dan wat harder. Wat betreft de volwassen vissen gaat het nog steeds goed. Inmiddels heb ik m'n 3d printer binnen gekregen en heb een eitjes collector ontworpen en deze heb ik vandaag voor het eerst bekeken. Ook hier leggen ze prima in en ze kunnen de eitjes nu niet meer opeten. Voor de liefhebbers wat foto's, mocht je zelf kweken en interesse hebben, stuur me een pb, wellicht kunnen we wat regelen. 😉
Ik merk dat ze het fijn vinden om er aan de zijkant in te kunnen zwemmen, het mos is toegankelijker dan in de cup hiervoor. Ik heb er een laatje ingemaakt waar je wat grind en het mos op kan leggen. Eitjes vallen door het roostertje heen en blijven onderin liggen totdat je ze eruit haalt, werkt als een trein. (en het ziet er wat steilvoller uit dan zo'n cupje 😎)

50.jpg

51.jpg

52.jpg

53.jpg

Hoe ziet het aquarium / bakje eruit waarin je de larfjes uit laat groeien?

Ik merk zelf vaak dat te schoon juist averechts werkt. Juist in het zweefvuil zitten micro organismen waarvan ze kunnen eten.

Ik zelf zou de gaatjes in het roostertje smaller maken. Anders bestaat de kans dat ze er met de kieuwen in blijven hangen.

Het opkweken wanneer ze zijn uitgekomen is toch lastiger dan ik dacht. Vooral zorgen dat ze genoeg eten binnen krijgen is een probleem. Ik merk dat alleen de azijnaaltjes niet genoeg is, ik vermoed ook dat het bakje om op te kweken nu te groot is, dus dat gaan we aanpassen. Ook is een vijzel onderweg om de artemia vervanger tot stof te maken, wellicht groeien ze dan wat harder. Wat betreft de volwassen vissen gaat het nog steeds goed. Inmiddels heb ik m'n 3d printer binnen gekregen en heb een eitjes collector ontworpen en deze heb ik vandaag voor het eerst bekeken. Ook hier leggen ze prima in en ze kunnen de eitjes nu niet meer opeten. Voor de liefhebbers wat foto's, mocht je zelf kweken en interesse hebben, stuur me een pb, wellicht kunnen we wat regelen. 😉
Ik merk dat ze het fijn vinden om er aan de zijkant in te kunnen zwemmen, het mos is toegankelijker dan in de cup hiervoor. Ik heb er een laatje ingemaakt waar je wat grind en het mos op kan leggen. Eitjes vallen door het roostertje heen en blijven onderin liggen totdat je ze eruit haalt, werkt als een trein. (en het ziet er wat steilvoller uit dan zo'n cupje 😎)

Bekijk bijlage 386482

Bekijk bijlage 386483

Bekijk bijlage 386484

Bekijk bijlage 386485

Deze heb jij niet zelf ontworpen dit ontwerp komt bij

Bekijk bijlage 386482

Bekijk bijlage 386483

Bekijk bijlage 386484

Bekijk bijlage 386485

Deze heb je niet zelf ontworpen dit is een ontwerp van lowells fishlab.

En nu probeer je dit hier te verkopen?

Ik heb het idee inderdaad een tijdje terug op youtube voorbij zien komen en heb dit op basis van dat idee zelf uitgewerkt. Geloof me, het gaat er niet om om binnen te lopen hoor, dat zal lastig worden, ben maar niet bang. Maar wellicht kan ik de nederlandse liefhebber hiermee helpen, is toch wat dichterbij.

Dit ontwerp koop je voor 5 euro.

Kan je foto's laten zien dat het in jou aquarium zit?
En dat je er eitje in heb zitten?

Dit ontwerp koop je voor 5 euro.

Kan je foto's laten zien dat het in jou aquarium zit?
En dat je er eitje in heb zitten?
moet je alleen nog effe een 3d printer aanschaffen als je het ontwerp hebt gekocht.....op etsy worden deze geprint door meerdere verkopers verkocht, meeste voor rond de 15a20euro ex verzendkosten óf de specifieke van Lowell wordt niet eens verzonden naar Nederland. Maar goed, nogmaals, ik post het met de beste bedoelingen hé. Ik zal dit weekend wel even wat foto's maken, dan haal ik hem weer leeg.

Je mag ze niet verkopen aangezien er een non commercial use licentie aan zit.

Ik dacht dat dit een plek was om als enthousiastelingen ideeën met elkaar uit te wisselen om de hobby weer een stap verder te brengen. Al eerder gaf ik aan dat het met de beste bedoelingen geplaatst was, niet om mijn mede liefhebbers een poot uit te draaien voor financieel gewin. Ik heb namelijk ook andere objecten gemodelleerd en geprint die me helpen met de hobby en die wellicht voor anderen ook interessant zijn (bv. de "hatchery" waar ik de eitjes in doe en aan de rand van het aquarium kan hangen). Dus Klopt123, ik heb dus geen ontwerp gekocht met een licentie, maar zelf een model gemaakt en nog her en der wat aanpassingen doorgevoerd op het idee van de eerder genoemde youtube meneer. Maar ondanks dat toch bedankt voor de tips, ik neem ze mee en zal hier zeker niets meer over delen. Oh en voor wie zich wellicht zorgen maakt, ik heb keurig netjes een officiële betaalde licentie van AutoCAD waarmee ik onderstaande modellen heb gemaakt, voordat we daar over gaan discussiëren. 😉

Schermafbeelding 2025-04-14 133104.png

Leuk dat mensen zelf dingen maken!
Minder leuk van de jaloerse reacties...

hier meer printmeuk:
https://aquaforum.nl/threads/welke-3d-geprinten-dingetjes-gebruik-jij.184000/

Dank voor de link, inspirerend om ideeën op te doen bij elkaar! Dat was precies m'n bedoeling en als ik iemand kan helpen die zelf geen printer heeft en in de buurt woont doe ik dat graag. Voor een paar euro PETG (filament) kom je vaak al een heel eind namelijk! Ik heb als kweekbak een tweedehands SuperFish 20 die ik verwarm en waar ik dan mijn losse bakjes weer in hang. Ik wilde wel graag de klep dicht kunnen houden zodat de warmte er beter in blijft zitten. Hiervoor heb ik dit weekend een custom rand geprint die ik op het glas kan zetten met aan de binnenkant een extra rand waar ik mijn bakjes aan kan hangen. De deksel gaat weer over de rand heen zodat het geheel wel dicht kan. Werkt echt ideaal! Hieronder een plaatje van het model, met als voorbeeld de hatchery die ik er meerdere naast elkaar kan hangen. Je blijft zo erg flexibel qua inrichting. Kweekbakje ben ik nog aan het designen, hiervoor vind ik het ontwerp van de inmiddels bekende youtube meneer niet het meest ideaal.
Wat betreft de hatchery, ik heb de hoeken deels open geprint, hier kan ik met een luchtslang makkelijk wat water verversen zonder dat ik bang hoef te zijn dat ik eitjes of klein grut opzuig.

Schermafbeelding 2025-04-14 190904.png

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan