Wat is er nieuw

Rasbora Galaxy, weinig activiteit

Bassie4265

New member
Lid geworden
12 februari 2023
Berichten
3
Leeftijd
44
Beste mensen,

Ik heb vroeger altijd een Malawi bakje van een meter gehad, maar door drukte met kinderen en werk is de hobby toen op een laag pitje gekomen en uiteindelijk alles verkocht.
Mijn jongste dochter was echter altijd geïnteresseerd in aquaria dus na lang wachten en twijfelen heb ik toch maar weer een klein guppy aquarium opgezet.
Ik moet zeggen dat het eigenlijk weer erg leuk is! Vooral nu ik wat met CO2 aan de slag ben en voor het eerst van m'n leven planten fatsoenlijk kan houden.... haha

Een paar weken geleden kwam ik de Galaxy Rasbora tegen en het leek me erg leuk om daar een kweek experiment mee te houden.
Ik heb intussen een klein kweek bakje opgezet, met daarin een sponsfiltertje, verwarming, een schaaltje met javamos, en wat zand op de bodem.
Er zit nu een trio in van één man en twee vrouwtjes. Ze doen het eigenlijk wel prima, echter had ik na 4 weken inmiddels wel wat duidelijk "activiteit" verwacht. 🙂
Het bakje staat in mijn kantoor, dus op zich vrij rustig, niet de hele dag mensen die voorbij lopen. Ik zie van een afstandje het mannetje wel af en toe achter de vrouwtjes aan gaan, maar ik heb ze werkelijk nog geen seconde in/boven het mos zien zwemmen/draaien.
De bedoeling is om de eitjes te oogsten en over te zetten in een hang-on opkweek bakje wat ververst wordt met water uit de kweekbak met ouders middels een luchtpompje.

Kan het zijn dat de vrouwtjes gewoon nog te jong zijn? ik heb geen idee hoe oud ze waren toen ik ze kocht.......

Ik hoop dat iemand met ervaring wat hints kan geven. Alvast bedankt.

Gr. Remco
 
heb ze hier gekweekt op kamertemperatuur +-19/20 graden met een mop (wol draden) in een bakje op de bodem. ook 1 m op 2v en dagelijks ff het bakje controleren, eitjes zijn erg klein en doorzichtig (gebruikte een zaklampje, hierdoor zag ik ze beter).
 
heb ze hier gekweekt op kamertemperatuur +-19/20 graden met een mop (wol draden) in een bakje op de bodem. ook 1 m op 2v en dagelijks ff het bakje controleren, eitjes zijn erg klein en doorzichtig (gebruikte een zaklampje, hierdoor zag ik ze beter).
Dank je voor je reactie. Had jij er een lamp op zitten? en zag jij wel activiteit in de mop? Ik vind ze vooral heel bang ipv geinteresseerd in elkaar. Maar het kan natuurlijk zijn dat ze dat doen als ik niet in de buurt ben.....
 
heb er geen lamp boven gehad, enige wat ik zag was af en toe het mannetje rond draaiend bij het vrouwtje voor de rest niet echt op gelet. misschien de zijkanten afdekken met een stukje karton zodat ze niet alles zien en 1 kant open laten.
 
Als je met deze vissen wilt kweken heb je een andere samenstelling nodig.
het minimale van 2 mannen en 4 vrouwen is het beste.
De 2 mannen dagen elkaar dan uit om te pronken voor de vrouwen, nu zijn ze alleen bang en is je groepje te klein.

Aquarium maat minimaal 50 cm met wat stengelplanten en een bakje met mos. Maar zeker geen kaal aquarium.
 
Als je deze wil kweken raad ik aan een diep plastic bakje te pakken (Jodenkoeken formaat is perfect). Helemaal vol doen met mos en een steen erin om hem te laten zinken. Eitjes vallen dan naar beneden en dan is er minder kans dat ze opgegeten worden. Bakje haal je eruit, schud de mos uit en zoek naar de eitjes. Ze zijn nagenoeg transparant. Je kan het ook overgieten in een ander bakje (formaat broodtrommel gebruik ik) en dan zie je na een paar dagen de eitjes donker worden en na 3-4 dagen komen ze uit. Dan liggen ze nog een tijdje op de boden (nog niet voeren). 2 dagen na het uitkomen voer ik ze azijnaaltjes en wissel ik java mos om de dag uit een ander aquarium (Hiermee introduceer je micro-organismen waarvan ze kunnen eten).
 
Dank allen voor de tips! Inmiddels heb ik wel een keer wat eitjes gehad, maar het hield niet over. Op dit moment heb ik de rasbora weer even in de bak bij de guppen gedaan. Na wat meer research en de tips van jullie wil ik het deze winter nogmaals proberen. Ik vermoed dat de lege kweekbak icm geen levend voer en een te kleine groep heeft gezorgd voor omstandigheden die verre van ideaal zijn. Ga nu een bakje laten indraaien zoals klopt123 hierboven aangeeft en in de tussentijd wat experimenteren met het uit laten komen van artemia eitjes, zodat de Vrouwtjes voldoende voedingstoffen binnen krijgen straks.
 
Hier waren ze de hele tijd bezig met hun spiegelbeeld. Na 4 dagen kwamen ze nog niet tot rust, dus ze maar weer teruggedaan om de zijkanten te bedekken.
Toch maar even het mos uit gespoeld, en jawel hoor, ondanks dat ik ze er niet in heb gezien, toch een aantal eitjes. Inmiddels is baby 1 uitgekomen.
Wel een paar beschimmelde eitjes weggehaald. Die schijnen de andere eitjes te kunnen 'besmetten'

Ik had ze in een klein bakje (10 L) met een beetje zand op de bodem en de temp op 23 met een klein sponsfiltertje.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: ja ze zijn natuurlijk nog erg vatbaar voor alles
      Terug
      Bovenaan