Wat is er nieuw

Rasbora hengeli in 65L bak (60x30x36)

jagermeister

Active member
Lid geworden
3 augustus 2021
Leeftijd
46
Ben sinds een paar dagen opzoek naar een leuk visje om in mijn onlangs opgestarte aquarium te huisvesten. Mijn oog is gevallen op een prachtig klein scholen visje, de Trigonostigma hengeli (Rasbora hengeli) ofwel de Hockeystickbarbeel.

Rasbora_hengeli.jpg

aquaticjas.jpg

Dit zou een goede kanshebber kunnen zijn, maar ik vraag mij af of mijn bakje van 60x30x46 daar wel geschikt voor is. Zat te denken aan een stuk of 10 a 15 van deze visjes.

Momenteel is mijn aquarium alleen bevolkt door wat garnaaltjes, te weten 6 x Amano's en 6 x vuurgarnaaltjes. Het aquarium is stevig beplant, maar de invitro plantjes staan er nu pas een week in (zie mijn foto-album voor indruk) dus de boel moet nog flink groeien om de visjes enige beschutting te bieden. Is dat problematisch of kunnen ze er nu eventueel toch al in? (bak is wel al 5 weken ingedraaid)

Verder: Er zit géén afdekplaat op de bak. Ook zit er (nog) géén verwarming in. De watertemperatuur is momenteel zo'n 23 a 24 graden. Ik kan mij voorstellen dat de kamertemperatuur in de winter te laag is voor deze visjes en dat een verwarmingselement dan wel noodzakelijk is. Maar goed, dat kan wel geregeld worden ondanks dat ik zo'n element wel afbreuk aan het uiterlijk van de bak vind doen.

Ik las ook dat drijfplantjes ze wat beschutting tegen de felle lamp zou kunnen bieden. Momenteel heb ik er nog geen drijfplantjes in zitten, maar in hoeverre is zoiets noodzakelijk voor deze visjes? En zijn drijfplantjes wel te combineren met een skimmer die ik zo nu en dan aan heb staan om de kaamlaag te verwijderen? Worden ze niet continu die skimmer in getrokken?

Dan nog m.b.t. de stroming. Ik heb een flink buitenfilter die voor aardig wat stroming zorgt. Is dit problematisch voor deze vissoort?

Mochten jullie dit toch afraden om de een of andere reden, hebben jullie dan misschien een suggestie voor een leuk alternatief visje?

Alvast bedankt voor de reacties 🙂

Groet,
Jeroen

De school die je in gedachten hebt is zeer wel mogelijk. Als verwarming zou je ook kunnen denken aan een extern filter met ingebouwde verwarming.
Voordelen, je ziet er niks van in de bak en tevens heb je ook geen filter IN je bak. Werkt heel erg goed! Is de stroming te hard dan kun je deze met een kraan knijpen.
Wel nog even wachten met visjes aanschaffen!! Bak moet echt zo"n 4-5 weken indraaien, i.v.m. nitrietpiek. Als dat geweest is dan kun je de visjes er in zetten.

dit is een hele goede keus voor jouw formaat bak!

ik zou nog even wachten tot de stengelplanten iets gegroeid zijn, drijfplanten en skimmers zijn geen vrienden, er zijn wel trucs zoals een draadje vlak onder het wateroppervlak spannen zodat je de drijfplanten opsluit als het ware, maar het is gepruts en met een paar weken zullen je stengelplanten beschutting genoeg bieden.

open bak is geen probleem maar laat het water een paar cm zakken voor je de vissen uitzet, na een paar dagen als de visjes niet meer gestressed reageren op beweging rond de bak kun je hem gewoon weer vullen tot de rand. Fel licht wennen de meeste vissen heel snel aan, maar zet het uiteraard uit als je de vissen aan het overwennen bent. scheelt veel stress.

Kijk ook eenz naar de rasbor espei. Vind de kleuren daar zelf veel mooier van, hebben meer kleur dan het lijntje wat de hengeli heeft

Kijk ook eenz naar de rasbor espei. Vind de kleuren daar zelf veel mooier van, hebben meer kleur dan het lijntje wat de hengeli heeft
Ben ik het mee eens en die heb ik ook en ze zijn kleurrijker dan de Hengeli en verder vergelijkbaar. Je zou ook 6 of 8 kunnen nemen en als de bodem geschikt is een paar leuke Cory s zoals de Panda.

De school die je in gedachten hebt is zeer wel mogelijk. Als verwarming zou je ook kunnen denken aan een extern filter met ingebouwde verwarming.
Voordelen, je ziet er niks van in de bak en tevens heb je ook geen filter IN je bak. Werkt heel erg goed! Is de stroming te hard dan kun je deze met een kraan knijpen.
Wel nog even wachten met visjes aanschaffen!! Bak moet echt zo"n 4-5 weken indraaien, i.v.m. nitrietpiek. Als dat geweest is dan kun je de visjes er in zetten.
Dank voor je reactie. Er zit al een extern filter op van JBL (e902) maar die heeft geen mogelijkheid voor heater. Inline zou nog wel kunnen maar dat wordt een beet proppen vrees ik met dat extra suk slangenwerk en heater er tussen.
dit is een hele goede keus voor jouw formaat bak!

ik zou nog even wachten tot de stengelplanten iets gegroeid zijn, drijfplanten en skimmers zijn geen vrienden, er zijn wel trucs zoals een draadje vlak onder het wateroppervlak spannen zodat je de drijfplanten opsluit als het ware, maar het is gepruts en met een paar weken zullen je stengelplanten beschutting genoeg bieden.

open bak is geen probleem maar laat het water een paar cm zakken voor je de vissen uitzet, na een paar dagen als de visjes niet meer gestressed reageren op beweging rond de bak kun je hem gewoon weer vullen tot de rand. Fel licht wennen de meeste vissen heel snel aan, maar zet het uiteraard uit als je de vissen aan het overwennen bent. scheelt veel stress.
Hele bruikbare tips. Dankjewel 👍🏻
Hmm ook een goede tip. Volgens mij zaten deze ook in een bak bij de LFS. Ga ik zeker overwergen..tnx

Er zijn 3 soorten Kegelvlekbarbelen, die intussen overigens Trigonostigma heten.
De mooiste is idd de T.Espei, is ook de midden maat. De T. Hengeli is kleiner en wat meer gelig en niet zo fel gekleurd. De grootste is de T.Heteromorpha, die heeft een echte kegelvormige kegevlek en is een zeer robuust visje!

eigenlijk zijn er 5 soorten trigonostigma,

Naast de T. espei en T hengeli is er ook nog T somphongsi, zie je zelden aangeboden is minder hoog en van de kegelvlek is alleen donker streepje over. maar wel een leuk visje.

van T heteromorpha is een zuidelijke variant vorig jaar beschreven als Trigonostigma truncata. verschil zit vooral in de kleur/tekening en de lichaamsvorm is iets minder hoog.

Eten de visjes je garnalen niet op dan?

Eten de visjes je garnalen niet op dan?
Hoe groter de bak hoe groter de garnaal die de vissen kunnen eten. In principe is er geen garnaalveilige vis, die eten alles wat er in hun bek past.

Echter, met voldoende schuilplaatsen en als je je vissen voldoense voert is uitbreiding van de groep vaak wel te zien. neocaridina, zoals vuurgarnalen, zijn dan wel een betere optie omdat die sneller kweken dan caridina zoals crystal reds/blacks

Hier zitten de espei samen met een caridinasoort en dat gaat hier goed. Aquarium is wel redelijk beplant. Medk dat de espei hoger in de bak zwemmen als er meer (drijf)planten of het wateroppervlak te vinden zijn.

Klopt precies, als er drijfplanten zijn, of puntbelichting met veel schaduw plekken, dan zijn ze vrijwel altijd bovenin te vinden, waarbij ze dan zo af en toe even gaan pronken in het licht!! Dat gaat heel snel op en neer dan! Kleuren dan ook geweldig intensief.

Ik kon niet wachten en heb zaterdag toch maar een 12 tal Espeitjes gekocht. Toen ik ze in de bak deed gingen ze allemaal meteen aan het water oppervlak zwemmen. Leek er op of ze naar lucht hapten. Daarop meteen c02 wat teruggeschroefd en de outflow wat hoger gehangen zodat er wat luchtbellen het water in geblazen werden. Vrij snel stopten ze met luchthappen en werdt het gedrag normaal.

Nu zijn ze helemaal gewend en zwemmen ze door heel de bak. Zie ze ook veel met de sterke stroming in de linker achterhoek spelen. Lijkt dat ze daar echt van genieten.

Leuk en levendig visje.

IMG_20210817_144013.jpg

Nu nog een paar andere visjes om ze gezelschap te houden. Iemand nog leuke suggesties om hier bij te voegen?

Laatst bewerkt:
Stuk of 5 Corydoras elegans, die zwemmen niet alleen op de bodem, maar grazen door de hele bak. Blijven ook redelijk bij elkaar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan