Raspberry PI ( versie 1)


Erik-Mulder

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2017
Berichten
112
Leeftijd
67
Locatie
Vlissingen
Laat ik beginnen met aan te geven dat ik totaal geen verstand heb van techniek en programmeren.
En dat zou juist met een Raspberry PI niet eens echt nodig zijn.

Maar goed, ik heb dus versie 1 van dit mini computertje en heb het idee opgevat om er "iets mee te gaan doen voor bij het aquarium".... :chef:

Mijn idee is om er een soort van controle unit van te maken waarmee ik de temperatuur en de PH waarde kan meten en (eventueel) een voeder automaat mee kan aansturen.

de meet resultaten wil ik zichtbaar maken op de PC

Een paar vragen,

is dit idee überhaupt te realiseren ?
wat heb ik, naast de PI nog meer nodig ? (Ik heb al een Wifi module voor de PI ) :deal:

Zijn er op dit forum toevallig leden die met zo iets bezig zijn (geweest ?)

Ik weet het, tis een beetje vaag allemaal, maar niet geschoten is altijd mis........ :rolleyes:

Alvast bedankt voor eventuele reacties........
 
Kan met een pi1 opzich wel denk ik.
Je zal gebruik moeten maken van de gpio pins of iets moeten vinden wat kan meten dat je wilt meten en communiceerd via USB met een Linux versie die draait op een pi.

Op plantedtank.net staan in de DIY sectie wel een paar projecten ;)

Denk alleen dat een arduino makkelijker had geweest gezien er meer voorbeelden van zijn.
Kijk maar naar @benvo en @Redeque die zelf wat hebben geknutseld.
 
Laat ik beginnen met aan te geven dat ik totaal geen verstand heb van techniek en programmeren.
En dat zou juist met een Raspberry PI niet eens echt nodig zijn.

Maar goed, ik heb dus versie 1 van dit mini computertje en heb het idee opgevat om er "iets mee te gaan doen voor bij het aquarium".... :chef:

Mijn idee is om er een soort van controle unit van te maken waarmee ik de temperatuur en de PH waarde kan meten en (eventueel) een voeder automaat mee kan aansturen.

de meet resultaten wil ik zichtbaar maken op de PC

Een paar vragen,

is dit idee überhaupt te realiseren ?
wat heb ik, naast de PI nog meer nodig ? (Ik heb al een Wifi module voor de PI ) :deal:

Zijn er op dit forum toevallig leden die met zo iets bezig zijn (geweest ?)

Ik weet het, tis een beetje vaag allemaal, maar niet geschoten is altijd mis........ :rolleyes:

Alvast bedankt voor eventuele reacties........
Dat het niet nodig zou zijn met een Raspberry om over "enige" programmeer kennis te beschikken lijkt me niet helemaal, beter, helemaal niet juist te zijn. De laatste tijd zie ik wel in diverse computerbladen artikelen verschijnen omtrent deze microprocessor, want dat is het. Een Arduino is géén microprocessor maar een microcontroller. Ik ga mee met tuinkabouter wanneer hij zegt dat er voor een Arduino op dit gebied veel meer is verschenen. Overigens is zo'n ding aanzienlijk goedkoper! Voor, letterlijk, een paar Euro heb je al een clone... Je hoeft, overigens, een Arduino niet blijvend aan te sluiten op een computer om de door jou gewenste gegevens te zien. Een LCD schermpje is er, ook voor een habbekrats, zo op aan te sluiten! De sketches (software) hiervoor is overal op het net te vinden!
 
Zijn ook lcd schermen voor een pi, deze maakt gebruik van de gpio pinnen...
Weet niet hoeveel er dan over blijft voor je sensoren...
 
tQUOTE="tuinkabouter, post: 1513783, member: 4884"]Zijn ook lcd schermen voor een pi, deze maakt gebruik van de gpio pinnen...
Weet niet hoeveel er dan over blijft voor je sensoren...[/QUOTE]
Klopt, je kan er dezelfde lcd's voor gebruiken. Met I2C bespaar je trouwens pinnen maar jij wist dit al. ;) Wil je het helemaal mooi doen ga je voor een Nextion. Inmiddels heb ik naast een 3.2 inch een 7 inch versie binnen. Een "Enhanced", verbeterd dus, model. Deze heeft o.m. als extra ook nog de mogelijkheid om 8 gpio pinnen te gebruiken om aan te sturen vanuit de Nextion. Plus een interne klok etc. Wat natuurlijk weer pinnen bespaart...
 

Terug
Bovenaan