Wat is er nieuw

Raspberry PI

• Onderwerp starter Onderwerp starter een beginner
  • Startdatum Startdatum
E

een beginner

Guest
Ik heb gisteren enkele spullen besteld om een raspberry te gebruiken als monitoring systeem.

Mijn plan is om de raspberry voor meetdoeleinden te gaan gebruiken en de functies in stappen te gaan uitbreiden.

Ik zal via deze thread de voortgang van het systeem in de gaten houden. Echter aangezien enkele onderdelen vanuit china moeten komen kan het helaas nog even duren voordat ik kan beginnen. 🙁

Ik ga beginnen met de mogelijkheid om de temperatuur te meten en deze via een grafische interface via http en een LCD display.

Ik heb 2 sensoren besteld waarvan er 1 in de bak komt te hangen en 1 buiten de bak voor de omgevingstemperatuur.

Alle data gaat weggeschreven worden in een database voor historische gegevens.

Daarna wil ik het systeem nog uitbreiden met diverse andere sensoren alleen weet ik nog niet hoe ik dat aan ga pakken!

Hebben jullie hier al meer ervaring mee?

Ik zal op termijn ook de schema's en broncodes beschikbaar stellen zodat iedereen hiermee mee kan denken en of kan gebruiken!

Ik gebruik hem lekker als XBMC 🙂 hahaha...

Aquariaan1967 zei:
Ik gebruik hem lekker als XBMC 🙂 hahaha...

Daar kun je hem ook goed voor gebruiken 😉.

Hoe werkt dat met die sensoren? Gewoon op de kaart prikken? Kan ik mijn raspberry pi ook mooi voor gebruiken 🙂

hipy zei:
Hoe werkt dat met die sensoren? Gewoon op de kaart prikken? Kan ik mijn raspberry pi ook mooi voor gebruiken 🙂

Het is helaas niet "gewoon" op de kaart prikken. Je zal toch moeten solderen en vooral programmeren.

Ik heb ondertussen de bevestiging gekregen dat een van de onderdelen ondertussen onderweg is vanuit china. Nu nog wachten op de laatste onderdelen verstuurd worden (temperatuursensoren) en wachten tot de post vanuit china aankomt!

Dat is nou weer jammer, ik ging er vanuit dat een sensor wel gewoon 'stroompjes' terug kan geven naar die pinnen op de raspberry pi... maar helaas.
Precies de reden dat ik geen technische informatie maar informatica studeer 😛

Er zijn zoveel verschillende uitbreidingkits verkrijgbaar voor de Rasberry Pi dat er wellicht eentje kan dienen voor je sensoren (iets minder DIY dan solderen natuurlijk).

Peter_w zei:
Hier nog wat RPI aquarium projecten.

.....

Peter,

Dank voor de filmpjes, ik ga er zeker eens uitgebreid naar kijken.

Tevens heb ik de bevestiging gehad dat alle bestelde onderdelen ondertussen onderweg zijn naar mij. Nog maar een paar weken wachten dus 😉

Erg interessant, ik wil hetzelfde gaan doen! Alleen wil ik naast temperatuur ook meteen PH waarde gaan meten. Kun je vertellen welke onderdelen je precies hebt besteld (en waar)? Ik ben ook wel geinteresseerd in die uitbreidingssets. DIY is leuk, maar als het voor een paar euro's meer niet nodig is, dan sla ik het liever over 🙂

Voor PH heb ik deze gevonden: http://atlas-scientific.com/product_pag ... ed/ph.html. Met die modules kun je eenvoudiger aansluiten op de raspberry. Ben alleen wel wat geschrokken van de prijs van die sensor, misschien een net iets te professioneel apparaat.

Ik heb de spullen besteld in China. Via E-bay. Een gedeelte heb ik al binnen, maar het belangrijkste, de temperatuursensoren laten nog op zich wachten.

Wat is momenteel de status:

* eerste onderdelen zijn binnen
* Temperatuursensoren nog niet: ( Link naar ebay)
* ik heb de printplaat voor de 1ste module al klaar. Echter kan ik deze pas laten maken op het moment dat ik weet dat het systeem gaat werken zoals ik het heb uitgedacht. (mijn bedoeling is om mijn systeem modulair te gaan maken. Dus per functie/module een klein printje die je met een flatcable aan de vorige module aansluit.
* Met de software ben ik ook al begonnen alleen kan ik hier nog niet zoveel mee aangezien ik nog geen data heb 😉

De software komt als het goed is en als alles goed werkt als open source beschikbaar.

De 2de module gaat een PH sensor worden. En ook ik heb die van Atlas Scientific gezien. Echter valt de module an sich wel mee. maar de PH sensor is daar erg duur.

ik moet nog even uitzoeken of de module voor de Raspberry ook aan te sluiten is op andere third party PH meters. Ik heb er namenlijk op ebay gevonden voor hele andere bedragen. Echter moet ik dan wel zeker weten dat deze ook werken.

Echter ga ik pas tijd stoppen in moulde 2 als ik klaar ben met module 1 en de software voor module 1 voor 90% klaar heb. Dit omdat ik dan zeker weet dat het bij mij ook gaat werken. Als ik dit niet doe dan heb ik straks een x aantal modules die voor 50 % werken en dan wordt het nooit wat 😉

Ik hou jullie verder op de hoogte.

gr.

maarten

Die Atlas Scientific modules zijn relatief duur, 28 euro(?) bij sparkfun. Die kost meer dan mijn hele aquarium computer, inclusief lcd, knopjes, etc, dan hou je zelfs nog geld over. 🙂

pH probe is pH probe, werken allemaal hetzelfde, dus op die Atlas Scientific pH module kan elke pH probe. Uiteraard heb je kwaliteits verschillen onderling, maar werking is altijd hetzelfde.

De temperatuursensoren zijn vandaag binnen gekomen uit het verre china!.

Dus nu nog even wachten op mijn raspberry, welke ik toevallig vanmorgen besteld heb en dan kunnen we gaan stoeien met de code.

Gisteren ben ik begonnen met het maken van de software, aansluiten van de eerste hardware en tot op heden verloopt alles voorspoedig.

hierbij alvast enkele screenshots van hoe het er ongeveer uit komt te zien:

776674funny2k_0_82_screenshot_20140420_14.jpg

997629funny2k_0_82_screenshot_20140420_14.jpg

De software staat op GitHub en is voor iedereen te gebruiken en aan te passen 😉.

De probes zijn op deze manier aangesloten. (ze kunnen allemaal aan elkaar gekoppeld worden. De raspberry ziet dan aan de hand van de serienummers dat je meerdere devices hebt.)

853639funny2k_0_82_learn_raspberry_pi_breadboardprobe.jpg

De volgende fase is een PH probe op het systeem aansluiten. Hiervoor ben ik nog aan het wachten op de onderdelen.

Hoi,

Wat is jouw github naam? / link naar project

Groetjes

Sorry dat ik nu pas weer reageer. Maar ik ben de laatste weken erg druk geweest met andere zaken.

Maar hierbij de link naar mijn website!

Link naar AquaMon website

De site is net als het project nog niet klaar 🙂. Meer info zal snel volgen.

Ik wil ook nog eens zoiets gaan doen, dus ga je zeker volgen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan