Ratelende powerhead


Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
423
Al een tijd heb ik een tweedehands powerhead liggen die een ratelend geluid maakt als ik hem aan zet. Ik heb hem schoongemaakt, gezorgd dat er geen lucht meer inzit en meer kan ik eigenlijk niet verzinnen. Is er iets wat ik eraan zou kunnen doen zodat hij nog bruikbaar is? Het is nu teveel lawaai om prettig te zijn als hij aanstaat, maar ook een beetje zonde om zomaar weg te gooien.
 
Heb je de rotor en het asje ook gecontroleerd en om welke gaat het? Ik neem aan dat je een stromingspomp bedoeld?
 
Oh man, dat geratel is verschrikkelijk! Mijn huidige pomp was ook een luidruchtig gevaarte! Tot ik las dat er “biofilmlaagje” in moest groeien waarna hij stil werd. Klopt wel, twee maanden later en ik hoorde niks meer. Of… was ik er inmiddels aan gewend🤔… hmmm nee, hij is nu echt zachtjes. Controleer wat John zegt idd en als hij na een paar weken nog steeds rammelt, lekker een nieuwe kopen.
 
Ik heb even foto's gemaakt van de herrieschopper. Ik kan er niks geks aan zien, maar ik heb er dan ook geen verstand van. Biofilm wist ik niet! Worden ze daarom na een tijdje stiller.
Het kleinere model dat ik hiervan heb liggen, bromt ook maar heeft niet dat geratel.

Oh wacht! Nu ik de foto's zie valt me op dat er een klein hapje uit de behuizing is, zou dat het zijn? Of hoort dat zo?


20231008_222941.jpg
20231008_222836-jpg.366872
20231008_222856.jpg
20231008_222908.jpg
 

Bijlagen

  • 20231008_222836.jpg
    20231008_222836.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 92
Heeft het zwarte ronde magnetische deel speling ten opzichte van dat witte rotortje? Dat hoort namelijk niet en is hoogst waarschijnlijk de oorzaak van het geratel. Als dat zo is, kun je een nieuw rotortje kopen.
 
Dat hapje eruit hoort niet lijkt me.
 
Heeft het zwarte ronde magnetische deel speling ten opzichte van dat witte rotortje? Dat hoort namelijk niet en is hoogst waarschijnlijk de oorzaak van het geratel. Als dat zo is, kun je een nieuw rotortje kopen.
Bij mijn eheim 4+ filter heb ik ook een beetje speling tussen het vinnetje en de cylinder die eraan vastzit. Volgens mij hoort dat zo. Zolang de rotor consequent dezelfde kant op draait kleppert dat niet.

Dat hapje eruit hoort niet lijkt me.
Ziet er wel uit als onderdeel van het ontwerp. Waarschijnlijk is het om een beetje koelwater langs de magneet te laten.
 
Hoi @Marple
Ik denk dat bij twijfel over het hapje in het hart van de pomp je altijd voor de zekerheid even bij de LFS langs kunt gaan waar je hem gekocht hebt. Dan kunnen ze een vergelijking maken met een andere pomp.

Tevens is het denk ik een goed idee om even bij het kleine exemplaar ook te kijken of daar een hapje uit is.
 
Ziet er wel uit als onderdeel van het ontwerp. Waarschijnlijk is het om een beetje koelwater langs de magneet te laten.
Het is me nog nooit bij een pomp of filter opgevallen maar goed ik heb er ook niet bewust op gelet.
 
Geen uitsparing als ik het zo bekijk Andre.
 
Ha dank voor het meedenken allemaal, en zo vroeg op de ochtend al :). Ik ben weer een stapje verder. Leuk ook om te ontdekken dat ze nog verder open kunnen dan ik dacht.
Hij komt van marktplaats dus ik kan er niet mee terug. Er is geen speling tussen de magneet en het rotortje. Ik heb even bij twee kleinere pompjes gekeken en daar zit ook een klein hapje uit maar bij beide is dat een keurig rechthoekje en bij deze is het grillig, alsof een extra hoekje is afgebroken ofzo. Zou het daardoor kunnen komen? Zou je dat met een lijmpistool oid een beetje kunnen fixen?
 
Even voor de duidelijkheid Marple. Gaat dit om een opvoerpompje/circulatiepompje? Persoonlijk zou mijn voorkeur uitgaan naar niet lijmen maar een nieuwe pomp. Heb je meteen ook de wettelijke 2 jaar garantie.
 
Even voor de duidelijkheid Marple. Gaat dit om een opvoerpompje/circulatiepompje? Persoonlijk zou mijn voorkeur uitgaan naar niet lijmen maar een nieuwe pomp. Heb je meteen ook de wettelijke 2 jaar garantie.
Ja dat klopt hoor. Een nieuwe kost niet veel. Het is meer dat ik het gewoon zonde vind om een ding dat verder nog werkt weg te gooien. Misschien kan ik ook gewoon hem inpakken in filterpads en kijken of ik het dan niet hoor 😄
 
Of helemaal ingraven in de toekomst en dan toch nog een rateltje horen.
Dan heb je het tot het einde gebruikt en meteen weer een rede om aan de slag te gaan.
 
Of ingraven een goed idee is dat weet ik niet maar velen zullen de bodem minder dik hebben.
 
Nee dat ga ik niet redden 😄. We gaan eens kijken wat we ervan kunnen maken. Ik kan er niet veel aan verprutsen als het alternatief is om hem weg te gooien. En als het niks wordt heb ik nog kleinere pompjes liggen, dan maar wat minder stroming 🤷‍♀️. In ieder geval weer nuttige dingen bij geleerd, dank jullie wel!!
 
Of het nuttig was blijft maar de vraag, ik gooi ook niets weg tot het op is.
Kun je medehobbyisten vragen over na hoeveel tijd het pompje voor eeuwig uitgerateld is je eigen ding hier.
 
Of ingraven een goed idee is dat weet ik niet maar velen zullen de bodem minder dik hebben.
Maar jij hebt dan ook geen enkele ervaring net als velen john, behalve voor het beetje dat jij globaal zo vh net meekrijgt.
Leest je maar in bodemfiltering desnoods uit de aquainfo bij gebrek aan beter.
 
Edwin, jij gooit je enige bewonderaar voor de leeuwen.
 
Maar jij hebt dan ook geen enkele ervaring net als velen john, behalve voor het beetje dat jij globaal zo vh net meekrijgt.
Leest je maar in bodemfiltering desnoods uit de aquainfo bij gebrek aan beter.
Ik denk niet dat je een bodemfilter met een ingegraven Aquaflow moet vergelijken maar goed laten we ontopic blijven.
 
Kun je niets van denken ook je hebt er geen ervaring mee opgebouwd, ik echter wel dus, en ik heb gedurende de tijd al heel wat rateltjes afgewaffeld. In het weekeind en doordeweeks. Zwemmendvisjeicoon.
 
Sommige pompen trillen gewoon wat meer als de anderen en ik vind het maar al te fijn om zo,n pompje al ratelend nog een keertje het water superhelder en in de bodem een natuurlijker stroom ipv van een ,,dode bodem,, toe te laten bedelen.
Voordat ze totaal afgeschreven wordt toch😎
 

Terug
Bovenaan