Rbg verlichting als 'hoofdverlichting' en nachtverlichting in één

M

MarlonnekeW

Guest
Ik ben op dit moment bezig om mijn 60cm aquarium in te richten voor een klein blijvende L-nummer soort, maar ik vraag me af of ik ook niet wat aan de verlichting moet doen.
Ten eerste zou het leuk zijn als ik de visjes ook 's avonds kan observeren, als het 'normale' licht uit is, dus ik zat de denken aan een soort schemerverlichting.
Nu kwam ik via een ander bericht op dit forum goed betaalbare led-strips tegen, namelijk deze http://www.ledstripkoning.nl/aquarium-l ... led-strip/, waarbij ik de blauwe kleur kan gebruiken als schermerverlichting.

Nu zag ik dat ze ook een rbg-versie hadden en daar heb ik een vraagje over. Heeft iemand ervaring met dit soort LED's (en deze webwinkel) en zit er bij rbg ook een kleur die min of meer overeenkomt met 'normale' verlichting (iets van warm wit of heel licht geel) of zijn het allemaal van die 'disco-kleurtjes'?

Ik was van plan om drijfplanten te gaan gebruiken om het licht een beetje te dimmen, omdat ik denk dat de toekomstige bewoners dit fijner zullen vinden (er zit nu een 15w t8 lamp in), maar datzelfde kan ik natuurlijk ook bereiken door er minder sterke verlichting in te doen.
De bedoeling is dan om overdag een 'normale' kleur te gebruiken en deze 's avonds handmatig te veranderen in een blauwe schemerverlichting. Op deze manier wordt het dus een soort twee-in-een verlichting.
De planten, die ik wil gaan gebruiken hebben allemaal relatief weinig licht nodig (Crypto's, Anubias en Echinodorus), dus ik heb niet super veel lichtopbrengst nodig.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en er iets meer over kan vertellen.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
RGB geeft absoluut geen evenwichtig wit licht.
Heb hier enkele rgb strips in de woonkamer als moodlight, maar in geen enkele stand geven deze mooi wit licht.
Vergelijk het met disco lichten. Hoe je ook combineerd, het blijven effecten.
Planten kunnen er wel wat mee want die groeien voornamelijk op rood en blauw licht.
Dus daarvoor kan het wel.
Maar mooie kleurweergave zal je er nooit mee hebben.

Daarom is het beter deze te combineren met een witte strip.
Ideaal is zelfs een combinatie van koud wit, warm wit en rgb.
Als je deze dan nog eens afzonderlijk kan dimmen en regelen kan je alle combinaties creeren die je wil.

Dergelijke strips zijn trouwens v��l goedkoper via aliexpress. Wel moet je dan een maandje geduld hebben.
 
Bedankt voor de info. Ik ben blij dat ik het even nagevraagd heb, want dit lijkt me dan geen goede oplossing.
Eerst moet ik maar eens goed naar de kap gaan kijken, want volgens mij zijn er niet zoveel rechte stukken waar ik een led-strip op kan plakken (veel opstaande randjes, halfronde oppervlakken enz.), dus ik weet niet of ik plek heb voor meerdere strips. Dat wordt dus nog even puzzelen wat er mogelijk is ;).
 
Terug
Bovenaan