Reddingsactie, gevolgen nog onbekend :(


B

blubs

Guest
Aiaiai :(k :(k :(k

Zonet bij het voederen probeer ik de dwerg corys te tellen (zijn altijd al goed in verstoppertje maar als er eten is komen ze meestal wel tevoorschijn) en ik kom niet verder dan 4. Moeten er 6 zijn. Ik overal gluren maar kan de ontbrekende cory niet vinden. Totdat ik opeens bedacht: hij zal toch niet achter de achterwand geraakt zijn? Dat ding zit redelijk strak gelijmd maar ik ben wel zo'n type die met alle (doem) scenario's rekening houd en opeens schoot deze optie door m'n hoofd. M'n bak staat zo'n 10cm van de muur en door de weerspiegeling is het slecht te zien. Spiegeltje en lampje gepakt en jawel!! :help: Tussen de achterwand en het glas, behoorlijk in het midden, stak een van m'n dwerg corys :( ... geen idee ook hoe lang ie daar al zat, want ik wist opeens niet zeker meer of ik ze gisteren wel allemaal gezien had. Ook geen idee hoe hij er gekomen is. Nouja, hij moest er hoe dan ook uit, want een rottend visje in een 60l bak is ook niet echt handig. Was een beetje aan het kijken en bedenken toen ik hem plots zag bewegen! Opeens was de opruimactie veranderd in een reddingsoperatie! Dus ik heb een groot mes gepakt en ben heeeeel voorzichtig de kit-klodders door gaan snijden en gaan wrikken. Na veel gepiel (waarbij ik ook bang was de Cory wat ruimte te geven en vervolgens weer te pletten) schoot de achterwand los. Ik was bang dat ie de halve inrichting mee zou nemen maar dat viel gelukkig mee. Wel een hele lading troep en vuiligheid van de bodem. En alle vissen zijn natuurlijk overstuur.

Vanwege de verstoring van de bodem en omdat de vissen toch al in paniek waren heb ik gelijk een flinke waterwissel gedaan. Ik tel nu 5 corys... of er eentje nog ergens verstopt zit of dat die is overleden weet ik niet. De Cory die achter de achterwand zat zag ik wel wegschieten toen ik de achterwand los had, maar het is natuurlijk de vraag of ie niet alsnog vanwege de stress of verwondingen het loodje legt.

pffff
 
Wat een stress moment zeg, gelukkig was je zo helder en creatief met lampje en spiegeltje om achter de achterwand te kijken.
Zal voor je duimen dat hij het overleefd :thumbs:
 
Yes, ik heb er nu eindelijk 6 kunnen tellen! Blijft de vraag natuurlijk of ze het ook allemaal overleven. Is er nog iets wat ik kan doen, behalve waardes in de gaten houden? Ik zit te denken dit weekend m'n gebruikelijke wissel en pas het weekend erop eens kijken wat ik qua inrichting ga doen. Zitten nog lijmresten aan de binnenkant die weg moeten. Een nieuwe 3d achterwand gaat het natuurlijk niet worden. Denk dat ik aan de achterkant een zwarte plaat of iets ga maken. Bodem moet weer even netjes verdeeld en qua planten wel iets herschikken of toevoegen want het ziet er heel raar uit nu en er is ruimte vrij. Dat is dan wel een klein lichtpuntje, het scheelt toch best in de inhoud van de bak, zonder 3d achterwand.

Wat een stress moment zeg, gelukkig was je zo helder en creatief met lampje en spiegeltje om achter de achterwand te kijken.
Zal voor je duimen dat hij het overleefd :thumbs:

Pffff... ik heb echt best wel mazzel gehad, want ik heb wel vaker gehad dat ik niet alle 6 de corys kon vinden en dat ik juist vandaag besloot eens de achterkant te inspecteren!
 
Wat fijn dat je hem heb kunnen redden, je kan ook de achterwand zwart schilderen met latex (aan de buitenkant), wij hebben een groen achterwand gemaakt met latex, vond zwart onnatuurlijk en lelijk

kweekbak-totaaltje.jpg
 
Wat fijn dat je hem heb kunnen redden, je kan ook de achterwand zwart schilderen met latex (aan de buitenkant), wij hebben een groen achterwand gemaakt met latex, vond zwart onnatuurlijk en lelijk

Bekijk bijlage 265482

Vroeg me af of je ook de achterkant kunt schilderen terwijl de vissen er nog in zitten, of dat de damp van de oplosmiddelen toch te kwalijk zijn?
 
Vroeg me af of je ook de achterkant kunt schilderen terwijl de vissen er nog in zitten, of dat de damp van de oplosmiddelen toch te kwalijk zijn?

In latex zitten geen oplosmiddelen wel in oliegedragen verf maar die krijg je er nooit meer af dus dat is geen geschikt plan
 
Mooi dat je ze allemaal weer hebt geteld in elk geval en dan is alles niet voor niks geweest.
 
Hier beide bakken (zie handtekening voor fotos) zwart geverfd met de acrylverf vd action. Bewust zwart vanwege het diepte-effect. Acrylverf omdat dit vrij eenvoudig te verwijderen is als je ooit wilt.
 
Je hebt niks aan de bodem of filter gedaan toch? Zou me niet te druk maken over de waterwaardes en dit weekend de bak weer in orde maken.
 
Je hebt niks aan de bodem of filter gedaan toch? Zou me niet te druk maken over de waterwaardes en dit weekend de bak weer in orde maken.

Nouja, de bodem zat tegen de achterwand aan dus daar is het over de hele lengte wel omgewoeld. Er dwarrelde ook behoorlijk wat vuil in de bak toen ik de achterwand eruit had gehaald. Maar de waardes doen vooralsnog braaf. Zou best kunnen dat ik dit weekend al naar wat plantjes en een oplossing voor de achterwand ga kijken want ik heb het idee dat de vissen zich wat exposed voelen op het moment.

Even voor de zekerheid...

De achterwand verven doe je aan de buitenkant van het aquariumglas.

Ooooh, ik dacht aan de binnenkant. Das toch hoe je een blackwater aquarium creeert? ;) ;)

Nee geintje, ik snapte hem inderdaad. Maar goed dat je toch nog even checkt.
 
Vroeg me af of je ook de achterkant kunt schilderen terwijl de vissen er nog in zitten, of dat de damp van de oplosmiddelen toch te kwalijk zijn?

Verf op waterbasis is voor deze dingen het beste,zitten veel minder oplosmiddelen in dus is er niet helemaal vrij van wat vaak wordt gedacht waardoor je er toch voorzichtig mee moet zijn.
 

Terug
Bovenaan