Redfield ratio (de algen oplossing)

P

Panzerweerval fan

Guest
Hallo, weer.

Ik ben nog steeds niet verlost van mijn blauwalgen en wou de redfield ratio gaan toepassen om er nou toch echt klaar mee te zijn.
Zie de link,

Redfield ratio

Ik heb een nitraat en een fosfaat test gekocht van JBL en mijn kraanwater laten meten.
Het blijkt (dat geld ook voor mijn aquarium) dat de fosfaat en nitraat waarden praktisch nul zijn, ze zijn niet te meten.
Heel ok zou je zeggen maar uit de redfield grafiek kun je opmaken dat ik dan juist veel kans heb op blauwalgen, mijn water is dus veel te schoon.
Nou wou ik de waarden verhogen met kaliumnitraat en kaliumfosfaat maar ik weet niet waar ik deze stoffen moet bestellen.
Aan kaliumnitraat is nog wel te komen maar dat zit anders voor het kaliumfosfaat.
K2HPO4 = kaliumfosfaat staat op de site maar die chemische formule staat voor kaliumwaterstoffosfaat dus dat is mij niet helemaal duidelijk.
Wie van jullie heeft advies waar aan deze grondstoffen te komen en of hoe op andere manieren deze waarden te sturen van nitraat en fosfaat ?
Of wie heeft ervaring met het werken met de redfield ratio ?
 
Nou vind ik net dit.
Vloeibaar fosfaat, nitraat en kalium.

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... t-en-klaar

Dat moet toch ook goed zijn.
Misschien heel dom om de conclusie te trekken dat ik eigenlijk dus geen meststoffen in mijn water heb zitten en dit de oorzaak is.
Het filter materiaal Clearmec gooi ik er nu uit, dat filtert op nitraat en fosfaat.
Is het dus niet het beste om de drie meststoffen apart te te dienen ?
Daar komt het dan toch op neer, of niet ?
 
Er zijn meerdere manieren om deze te bestellen. Het lid @Tom verkoopt deze netjes afgewogen voor jou bak.
Dus dan ben je direct klaar. Handig als je nog geen ervaring hebt.
Ook zijn er wel kant en klare flesjes te koop maar dat is in de regel wel duurder.

De redfield ratio is geen onzin maar is eigenlijk niet zozeer van toepassing bij zoetwater, maar meer bij zoutwater.
Dus daar zou ik niet zo zeer aan vasthouden. Je nitraat en fosfaat moeten nooit op 0 uitkomen hoor want een plant heeft die stoffen gewoon nodig.

Blauwalg is vaak een probleem als de belasting te hoog is of bij een no3 tekort. maar er zijn meer oorzaken.
Maar als je geen ervaring hebt kun je bij @Tom prima en gemakkelijk deze stoffen verkrijgen hoor, zonder dat jezelf moet gaan staan googelen.
 
Panzerweerval fan zei:
Nou vind ik net dit.
Vloeibaar fosfaat, nitraat en kalium.

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... t-en-klaar

Dat moet toch ook goed zijn.
Misschien heel dom om de conclusie te trekken dat ik eigenlijk dus geen meststoffen in mijn water heb zitten en dit de oorzaak is.
Het filter materiaal Clearmec gooi ik er nu uit, dat filtert op nitraat en fosfaat.
Is het dus niet het beste om de drie meststoffen apart te te dienen ?
Daar komt het dan toch op neer, of niet ?

Ja dat is ook een goed product maar ik denk duurder dan een poeder voor een stockoplossing.
In principe is kalium niet echt nodig in de regel want dat zit al in het kraanwater en in de kaliumnitraat en kaliumfosfaat.
Wat zijn de waarden van je bak verder en hoelang belicht je??
Gebruik je ook co2??
Gewoon nitraat en fosfaat is denk ik voldoende.

edit: Ja iets wat nitraat en fosfaat eruit filtert moet je verwijderen.
 
jessicapilon zei:
De redfield ratio is geen onzin maar is eigenlijk niet zozeer van toepassing bij zoetwater, maar meer bij zoutwater.
Plus, dat het niet zozeer een bemestingsmethode is maar iets zegt over toestanden in de natuur. Die laatste twee worden ook nogal eens vergeten.
 
Mascha&Ivo zei:
jessicapilon zei:
De redfield ratio is geen onzin maar is eigenlijk niet zozeer van toepassing bij zoetwater, maar meer bij zoutwater.
Plus, dat het niet zozeer een bemestingsmethode is maar iets zegt over toestanden in de natuur. Die laatste twee worden ook nogal eens vergeten.

:thumbs:
 
Ik ga het hanteren als uitgangspunt voor goede waardes, niet direct als bemesting.
Ik heb kleibolletjes in het substraat en daar alleen al op willen de planten goed groeien.
Het is eerder dat de alg de groei stagneert.
De rest van mijn waterwaardes zijn wel goed, ph, kh ed, en ik belicht 11 uur.
Ik heb trouwens nergens gelezen dat die redfield ratio niet voor zoetwater is, eigenlijk heb ik het volste vertrouwen er in dat dit gaat werken.
Ik heb heel sterk het gevoel dat dit het probleem namelijk gewoon is.
De uitkomst van de meting bevestigd ook de werkelijkheid in de bak.
Zelfs normale alg delft nu het onderspit.
Volgens mij is het probleem gewoon dat ik en anderen gewoon te paranoia op fosfaat en nitraat zitten te filteren en dat wordt ook wel gepropagandeerd door die merken die filter materiaal maken.
De waardes moeten altijd onder een bepaalde grens zitten natuurlijk maar de verhoudingen tussen die 2 zijn dus veel belangrijker en daar wordt niet over gepraat.
Ik kan ook geen enkele andere oorzaak bedenken wat nou het probleem is in mijn bak.
We gaan met het volste vertrouwen er in naar @Tom prima.
 
Is @Tom prima een winkel of iemand op het forum ?
 
Ja ja, dezelfde winkel, gevonden !
Ik heb al besteld, ik laat wel even weten als het gewerkt heeft.
Bij de meesten schijnt het te werken, na 2 week al blauwalg weg en of andere alg.
Maar er zal best wel wat normale alg gaan groeien, dat is normaal.
Ik zit al zo lang te kloten met die troep en ben er goed flauw van.
Dat ze het blauwalg topic voor eeuwig gaan sluiten en gewoon bij de hand over dit begonnen wordt.
Het gereduceerd wordt tot een simpel kwaaltje.
Op hoop van zegen, tot over een aantal weken maar weer.
 
Ik heb al even een gunstig meet bereik opgezocht op de jbl kleuren scala want het is soms moeilijk te zien wat de verkleuring is.
Het is beter om een kantelpunt op te zoeken op de scala van de ene kleur naar de andere.
PO4 0.2 hemelsblauw "maar het mag ook wat lichter zijn."
NO3 3.5 tussen geel en lichtbruin "maar het mag ook iets hoger zijn."
Met het iets hoger of lager zijn bedoel ik dat ik dan altijd in de tabel buiten het bereik ga zitten waar het blauwalg gevaar aanwezig is.
Hopelijk komen de zouten spoedig, ik kan het niet afwachten om het nou eens goed aan te pakken.
 
Nou je hebt geluk dat het werkt. Ik heb al 6 mnd last van blauwalg en alles geprobeerd. Dus wat op internet te vinden was. Dus ook het toevoegen van nitraat/fosfaat. Heeft allemaal niet geholpen.

Ik ben dus al een paarhonderd euro verder en nog niets wijzer geworden. maw blauwalg is een regelrechte nachtmerrie. Ben er helemaal klaar mee. Ben nog aan het bedenken wat ik verder zal doen. Misschien wel helemaal opnieuw beginnen. Veel succes met je bak!
 
Je beschrijft wel een doom hoor, dit is mijn angst ook namelijk ook omdat ik ook al van alles heb geprobeerd en dit eigenlijk wel het laatste is wat ik kan proberen.
Mijn eerste bak, tenminste mijn eerste opstart was gewoon goed, geen gedonder met blauwalg, wel met gewone alg maar dat raakte ook wel onder controle.
Niet dat het goed was trouwens omdat ik alleen maar snel groeiende planten kon houden, cabomba ging gewoon vrij snel onder de alg zitten.
Maar het was wel redelijk goed dus.
Ik weet zeker dat die problemen ook kwamen omdat ik niet goed het water bemeste, dat moet je dus echt wel goed doen met de redfiels ratio, anders kom je ook niet van gewone alg af.
Dat staat voor mij wel voorop.
De problemen met blauwalg in mijn tweede opstart bak kwamen voornamelijk ook door chemische stoffen in het water, geverfde achterwand met nog terpentine sporen, en of ook amonia sporen van de tweede achterwand, al die plastic chemische dingen doen niet veel goed is mijn idee.
Ook het kale kraanwater is dan niet goed, het is gewoon te schoon waar met gemak dus ook blauwalg in wil gaan groeien.
Het is inderdaad een doom die blauwalg maar het staat ook wel vast dat je bak echt een natuurlijk klimaat moet krijgen om er van af te komen.
Misschien moet je eens naar plastics, verven, lijm en siliconen ed kijken in je bak, volgens mij zijn chemische stoffen echt een trigger voor blauwalg.
Gewone stenen in je bak zijn volgens mij ook veel beter dan plastic rommel, het klimaat word dan veel natuurlijker, ook afstervende planten zijn goed naar mijn idee.
Een te schone bak is volgens mij niet goed, de kringloop van levende diertjes moet zo groot mogelijk.
Vergeet ook niet om bacterien toe te voegen nadat je een chemisch middel hebt bijgevoegd tegen blauwalg, de goede bacterien sterven dan ook af namelijk.
We hopen het beste in elk geval, maar hopen dat de redfield ratio voor mij wel gaat helpen.
Goed meten is trouwens dan wel een must met de redfield bemesting, ga je verkeert bemesten komt het namelijk dan nog niet goed.
Mijn JBL meet set meet trouwens precies goed corresponderende met het toegevoegde fosfaat en nitraat.
Ik was al even bang dat het niet op elkaar zou aansluiten.
Niet dat ik heel veel verstand van zaken heb (al klinkt het misschien wel zo) maar ik wil mijn ervaring toch even mededelen, misschien heb je er wat aan, of anderen.
 
Ik ben druk bezig om mijn water nu te bemesten maar volgens de meting daalt het fosfaat gehalte behoorlijk snel.
Kan het zo zijn dat de planten het razendsnel opnemen ?
Of gaat het ergens om een chemische reactie ?
Het nitraat gehalte had ik in 1 keer goed bemest, misschien is die nu ook wel gedaald.
 
Ik weet niet wie dit leest en hoe vaak het forum bezocht wordt maar ik zit toch om wat direct advies verlegen.
Ik heb het water nu sucsesvol bemest met nitraat tot 3 a 5Mg/L maar het lijkt mij moeilijk te lukken om het fosfaat gehalte te verhogen.
Ik heb er al meerdere keren vandaag er fosfaat oplossing bij gedaan maar de kleur van het meetwater wil maar niet echt lichtblauw worden van de JBL test, wat dus de gewenste 0.2Mg/L betekend.
Ik heb er nu al 13Ml bij gedaan van een oplossing van 3.6 gram op 500ml water.
Dat moet het fosfaat gehalte met 0,1Gr/L verhogen volgens de leverancier.
Ik zie ook dat op de NBAT website ze 5 gram per 500ml voorschrijven om het water met 0.1Gr/L te verhogen.
Dus dat verschilt grofweg 1/3.
Nou hindert dat niet zo maar ik ben bang dat ik verkeert meet en te veel toedien.
Of dat de meetset van jbl onbetrouwbaar is.
Juist omdat fosfaat wel giftig kan zijn voor vissen.
Kan het zo zijn dat de bacterien het fosfaat wegvreten ?
Moet ik mijn filter met plastic balletjes verschonen om minder bacterien te krijgen ?
 
Als je die 3,6 gram oplost dan verhoogd 10ml van de oplossing de waarde met 0,1 op 500 liter aquawater.
Dus als je met 2.0 wilt verhogen moet je dus 20x0.1 doen om op 2.0 te komen.
Dat is dus 200ml op 500 liter om de waarde met 2.0 te verhogen.
Wanneer je een bak hebt met 100 liter moet voor een verhoging met 2.0 dus 40ml toevoegen
Jij voegt 13 ml toe en dat is voor een bak van circa 33 liter.

Hoe groot is je bak dan??
Als de doorstroom goed is zou ik niks aande filter doen.
Hoeveel is je no3 nu dan want je schrijft 3 a 5 mg/L.
Dat is ook te weinig.

Maar voor wat betreft de po4:
4 gram (3.6) oplossen op 500 ml en dan is iedere 40ml voldoende om met 2.0 te verhogen.
Hoeveel wil je verhogen en wat is dus de inhoud van de bak??

Op de gebruiksaanwijzing van het zakje staat als het goed is het ook duidelijk beschreven.
 
Ja, ja.
Er worden al snel dingen door elkaar gehaald met dit chemische gedoe.
Mijn bak is 120 liter trouwens.
Ik doelde op het verhogen van het fosfaat, dat is achter de komma, tot 0.2Mg/L
Met daarbij een nitraat gehalte van ongeveer 3Mg/L, dan zou je de goede ratio hebben.

Ik heb net voor de zekerheid even een proefje gedaan met leidingwater.
1.2ml op 10 liter water voor een uiteindelijk fosfaat hehalte van 0.6Mg/L
En inderdaad ik kwam uit op ongeveer 0.6 maar eigenlijk 0.4 aan de kleur te zien.
Wat de jbl test betreft is een verdunning van 3,6 gram op 500ml te weinig, dat komt dan eerder uit op 5 gram zoals op de NBAT site aangeraden wordt.
De nitraat verhoging kwam beter uit met de jbl meting.
Maar wat ik eigenlijk daarmee aan wou tonen is of het allemaal wel klopte en werkte, ja dus.
Maar nog belangrijker is dat het minder goed werkt voor het actieve aquarium, het fosfaat gehalte daalt snel zoals ik vermoede, het moet dus wel zo zijn dat de bacterien het fosfaat razendsnel verslinden.
Zoveel had ik er al bijgedaan dus, 10 keer zoveel als 1.2ml voor ongeveer 100 liter (120).
Maar ik meet helemaal geen fosfaat gehalte dus van 0.4 a 0.6 Mg/L zoals bij de test met het leidingwater.
Kan ik dan beter niet het biologische filter er uit gooien voor een stabieler fosfaat gehalte ?
Of de bacterien doorvoeren met fosfaat totdat ze verzadigd zijn ?
Dat is waar ik mee worstel nu.
 
Een no3 van 3 is te weinig en een po4 van 0,2 is ook veel te weinig.
De planten zullen de fosfaat verbruiken en niet de bacterien denk ik.
Ik heb ook een rio125 gehad van 125 liter bruto.
Als je 3.6 gram oplost op 500 ml dan moet jij 40ml doseren om de po4 met 2.0 te verhogen.Dan ga ik uit van 100 liter netto hoor. Ik denk dat je zeker een po4 van 1.5 tot 2.0mg mag aanhouden en een nitraat van 20mg.

Die testen zijn natuurlijk niet 100% betrouwbaar en meer een indicatie. Ook is het aflezen echt wel een kunst.
Ik zou gewoon de po4 op 2.0 brengen en dan eens kijken hoe snel dit op is.
Heb je ook een foto van de bak? Als je een gemiddelde bak hebt dan kan dit niet zomaar op zijn. Wel de sponzen uit de filter halen die voedingsstoffen opnemen.
 
Ik zal morgen wel een foto plaatsen.
De grote vraag is natuurlijk waar dat fosfaat blijft, binnen een uur was het weg namelijk.
Ik heb 2 keer het fosfaat binnen een uur verhoogt met 2 keer een doses voor 0.2 verhoging zodat het al 0.4 moest zijn maar na een uurtje tijd was de meting bijna weer blank, het was hooguit 0.1 en niet licht blauw met 0.4.
Ik kan mij niet voorstellen dat planten zo snel het opnemen kunnen, wel van bacterien.
Planten zouden ook eerder meer stiksof moeten opnemen dan fosfaat, bijna alle mesten bevatten meer stikstof (nitraat) dan fosfaat, fosfaat is eerder voor de bloei en het wortel stelsel verantwoordelijk, stikstof meer voor bladgroei, vooral voor snel groeiers.
De waardes die je geeft voor fosfaat van 2.0 zijn die niet veel te hoog ?
Dat is op het einde van de schaal van JBL in het verre rood, en fosfaat is schadelijk voor vissen.
Daarom dacht ik ook om op 0.2 te gaan zitten of iets lager, dat zit tussen of onder de gevaren zone.
Een nitraat gehalte van 20 is het uiterste van de schaal trouwens dat is nog OK ook niet schadelijk voor vissen.
Als de waardes razendsnel dalen door planten of bacterien krijg je nooit een stabiele redfield verhouding, komt dit nog wel goed dan ?
In ieder geval is het gevaar voor blauwalg verminderd door het toedienen van nitraat
 
Wat voor materiaal heb je allemaal in je filter zitten?
 
Ik heb gewoon een pompje met een schuimfilter er in die het water overpompt naar een grotere bak waar nu gewoon van die plastic bolletjes in zitten waar bacterien zich in kunnen nestellen.
Ik heb het clearmec filter materiaal van JBL er ook uitgehaald omdat die juist op fosfaat en nitraat filterd, ook het anti silica filter spul heb ik verwijderd, mocht ik weer bruinalg krijgen gaat die er weer in.
Allemaal met het oog op die redfield ratio dus, paranoia het fosfaat en nitraat wegfilteren heeft geen zin.
De zwaartekracht stuwt het water door het filter trouwens, vond ik wel slim bedacht van mijzelf, een soort bezink bak dus.
Als alternatief voor een extern filter, dat was een schoonmaak ramp met die slangen.
 
Hier de beloofde foto's


6--OSaTxjv0BxkV2tiZsQtg6D9QlvJSm.jpeg

6--OSaTxjv0BxkV2tiZsQtg6D9QlvJSm.jpeg

6--OSaTxjv0BxkV2tiZsQtg6D9QlvJSm.jpeg

6--OSaTxjv0BxkV2tiZsQtg6D9QlvJSm.jpeg

De bak ziet er nu (nog) wel goed uit.
Het is nu afwachten wat de alg en de blauwalg gaan doen.
Het is nu woensdag en zondag had ik alle blauwalg van de bladeren geveegd met een varkenshaar kwastje in een emmer buiten het aquarium, daarna heb ik de boel terug geplant en de helft water ververst.
Zaterdag had ik ook nog een lamp vervangen, een daglicht philips lamp vervangen voor een JBL tropic lamp, het licht is duidelijker minder blauw geworden, met het oog op lichtfrequenties die blauwalg bevorderen.
Ik zit nu te denken wat ik aan de fosfaat bemesting moet doen, aangezien bacterien het verslinden, tenminste ik denk toch echt dat het de bacterien zijn.
Ik las ook ergens dat een nitraat gebrek blauwalg veroorzaakt, en dat klopt ook als je naar de redfield grafiek kijkt.
Misschien is het ook wel een optie om juist veel nitraat te mesten (5mg/L) en wat weiniger fosfaat, de redfield grafiek laat ook zien dat er dan juist meer kans is op groene alg, dus juist dan nog veel minder op blauwalg.
Als je meer met fosfaat gaat mesten voor een stabiele redfield ratio heb je minder kans op algen maar je vergroot wel de kans op blauwalg, het is maar hoe je die grafiek wil intrepeteren toch ?
Ik ga mijn filter er ook nog uithalen omdat die juist fosfaat er uit filterd met zijn bacterie kolonie, ik laat het pompje er in zitten natuurlijk met het filterschuim en ga de uitstroom gebruiken om meer circulatie te krijgen in de bak.
Ik heb ook zat aquariums gezien waar op een 120 liter bak er gewoon zo een dergelijk simpel pompje in zat dus het moet gewoon willen.
Dit lijkt mij de beste optie tot nu toe, maar eens afwachten wat er gaat gebeuren.
Met andere woorden mik ik het er op dat het puur komt door een nitraat gebrek, mocht de blauwalg weggaan en ik veel groene alg krijg ga ik proberen om die redfield ratio weer te berijken met bemesten.
Maar hopen dat dit de goede aanpak is.

Ik heb ook het idee dat ik flink door de commercie om de tuin ben geleid in het kopen van filter materiaal en dure externe filters ed.
Ik gooi het nu ook maar op de eenvoud, zoals ik al zij, ik heb zat aquariums gezien met een simpel pompje met een stukje schuim die er uitstekend uitzagen.
Daar waren vast geen laboratorium experts mee aan de gang zoals ik nu dreig er mee aan de gang te gaan.
Het is beter nu om maar even af te wachten denk ik, eens zien wat er gebeurt.
Ik heb ook het idee dat de luchtbellen op de achterwand onder het alg en blauwalg al minder zijn geworden na 1 dag, maar hopen dat het een aankondiging is van wat komen gaat.
 
jessicapilon zei:
Een no3 van 3 is te weinig en een po4 van 0,2 is ook veel te weinig.
De planten zullen de fosfaat verbruiken en niet de bacterien denk ik.
Ik heb ook een rio125 gehad van 125 liter bruto.
Als je 3.6 gram oplost op 500 ml dan moet jij 40ml doseren om de po4 met 2.0 te verhogen.Dan ga ik uit van 100 liter netto hoor. Ik denk dat je zeker een po4 van 1.5 tot 2.0mg mag aanhouden en een nitraat van 20mg.

Die testen zijn natuurlijk niet 100% betrouwbaar en meer een indicatie. Ook is het aflezen echt wel een kunst.
Ik zou gewoon de po4 op 2.0 brengen en dan eens kijken hoe snel dit op is.
Heb je ook een foto van de bak? Als je een gemiddelde bak hebt dan kan dit niet zomaar op zijn. Wel de sponzen uit de filter halen die voedingsstoffen opnemen.


Ik ben al de hele dag op het web aan het neuzen over blauwalg, water waardes, en meet tests ed en ik kwam een verhaal tegen wat mij goed aanspreekt op een ander forum.
En je zit nog geeneens zo fout over die hoge PO4 waardes Jessicapilon op die manier.

Hij zegt dit,
"Er heerst sinds lang een hardnekkige fabel in de aquariumwereld dat een teveel/overschot aan voedingstoffen alg zou veroorzaken.
Ik wens deze fabel met kracht tegen te spreken, enkel een tekort zal alg veroorzaken (o.a. NO3 en/of PO4 mag zeker nooit nul zijn/worden).
Met succes houd ik nu een Nitraatgehalte (tussen 2 waterwissels) aan van 20-50mg/l.
Het Fosfaatgehalte varieert van 5mg/l (net na de waterwissel, door K2HPO4 toevoeging) tot 2mg/l (vlak voor de volgende waterwissel).
Sindsdien heb ik geen last meer van algen.

PS: Vloeibare meststoffen uit de winkel bevatten geen Nitraat en Fosfaat (wel Kalium en vele andere onmisbare sporenelementen)."

Het hele stuk is hier te lezen en ik krijg er zelfvertrouwen van als ik het lees.
De poster heet, Turbokeu

http://www.aquariaforum.be/viewtopic.php?f=15&t=14232
 
Hier ben ik het in zoverre wel mee eens. Een tekort veroorzaakt algen. Ik heb ik mijn bak een no3 van zo n 25 en een po4 van rond de 2.5. Dat is dan geniddeld en licht er ook aan hoeveel planten je hebt.
Jij hebt nog niet echt een plantenbak en kan dan ook wel toe met minder hoge waarden verwacht ik.
 
jessicapilon zei:
Hier ben ik het in zoverre wel mee eens. Een tekort veroorzaakt algen. Ik heb ik mijn bak een no3 van zo n 25 en een po4 van rond de 2.5. Dat is dan geniddeld en licht er ook aan hoeveel planten je hebt.
Jij hebt nog niet echt een plantenbak en kan dan ook wel toe met minder hoge waarden verwacht ik.

Ik heb alleen deze soort snel groeiende planten, de rest wilde gewoon niet, cabomba ging snel dichzitten met alg en langzaam groeiende planten werden zeker bedekt met alg.
Toch blijfr mijn vraag ook een beetje waar dat fosfaat blijft (al is het niet van belang), het enige wat ik er over lees is dat bij de waterzuivering ze op deze manier het fosfaat uit het water halen, dus ik denk toch dat de bacteries het meer doen omdat het fosfaat zo snel daalde, maar dat viel eigenlijk ook wel mee als je er over nadenk dat het maar van 0.2 naar 0.1gr/L was, met een fosfaat gehalte van 2.5 heb je dan een veel ruimer buffer.
Deze fosfaat waardes zijn ook niet te meten zo, je moet dan toch het water 1 op 1 verdunnen toch, dus met de JBL set meet je dan 1.2 keer 2 = 2.4gr/L.
Ik heb gisteren mijn gewenste waardes even aangevinkt op de meet kaarten maar ze zijn hetzelfde dan wat je nu aangeeft Jessicapilon, wel grappig en een goed teken.

Wat ik ook las en wat het aller belangrijkste is in dit topic is dat de waardes echt zo hoog moeten zijn, een po4 van 2 gaat al snel naar de grens van tekorten waar je kans krijgt op alg al zou je dat niet zo zeggen.

De po4 is trouwens ook ver boven de aanbevolen waardes van jbl en sera ed, dus ze lullen maar wat, zeker om je in de problemen te houden om de verkoop aan de gang te houden.
Na 10 jaar hebben ze nog niks geleerd van die redfield ratio.

Vandaag ga ik de waardes verder verhogen alleen vraag ik mij af of ik een antiblauwalg middel nog moet toevoegen.
Of zullen ze door dit ongunstige klimaat afsterven ?
 
De gemiddelde water waardes van die man zijn dan 3.5 PO4 en NO3 35Mg/L.
Dat is ook een verhouding van 1 op 10 van de redfield ratio.
 
peterdenhaag53 zei:
Vind ook zijn opmerkingen mbt (te) veel licht van belang.

En ik las gisteren nog net weer een stukje dat iemand vertelde dat de meeste aquariums te weinig licht hadden, er moest volgens hem juist meer licht bij, dat was iemand die ook veel aquariums inrichtte voor anderen.
Iemand anders vertelde weer dat een plant niet meer licht kan opnemen dan een bepaalde hoeveelheid en dat overbelichting geen zin heeft.
Ik geloof eerder het laatste, dat snel groeien door meer licht slaat ook eerder op het concureren met algen.
 
Ja nou ik wil niet zeggen dat ze daar lullen maar geen bak of methode is gelijk zeg maar.
Nee waarden van 0,2 en 0,1 zijn amper te meten.
Ook wil ik niet beweren dat je per se een gehalte van 2.0 moet hebben maar dan loop je minder snel het risco op tekorten dan wanneer je erg laag zit. Tenzij je precies je verbruik weet.
Als ik je bak op het moment bekijk dan kun je vast wel toe met wat minder hoge waarden maar opzich is een po4 van 2.0 niet verkeerd hoor.
Die 1:10 is meer van toepassing op zoutwaterbakken en dat werd meer in vroegere jaren gehanteerd. Nu weet men dat je dit meer los kan laten zolang je maar zorgt dat er geen tekorten in je bak zitten.
Algen krijg je door tekorten.
 
Panzerweerval fan zei:
peterdenhaag53 zei:
Vind ook zijn opmerkingen mbt (te) veel licht van belang.

En ik las gisteren nog net weer een stukje dat iemand vertelde dat de meeste aquariums te weinig licht hadden, er moest volgens hem juist meer licht bij, dat was iemand die ook veel aquariums inrichtte voor anderen.
Iemand anders vertelde weer dat een plant niet meer licht kan opnemen dan een bepaalde hoeveelheid en dat overbelichting geen zin heeft.
Ik geloof eerder het laatste, dat snel groeien door meer licht slaat ook eerder op het concureren met algen.

Nou van alle moderne bakken die ik heb met T5 verlichting is er geen die teweinig licht heeft.
Ik vind dat de moderne met T5 ook best veel licht geven en vandaar dat ik dim door middel van drijvers en het verwijderen van reflectoren.
 
jessicapilon zei:
Ja nou ik wil niet zeggen dat ze daar lullen maar geen bak of methode is gelijk zeg maar.
Nee waarden van 0,2 en 0,1 zijn amper te meten.
Ook wil ik niet beweren dat je per se een gehalte van 2.0 moet hebben maar dan loop je minder snel het risco op tekorten dan wanneer je erg laag zit. Tenzij je precies je verbruik weet.
Als ik je bak op het moment bekijk dan kun je vast wel toe met wat minder hoge waarden maar opzich is een po4 van 2.0 niet verkeerd hoor.
Die 1:10 is meer van toepassing op zoutwaterbakken en dat werd meer in vroegere jaren gehanteerd. Nu weet men dat je dit meer los kan laten zolang je maar zorgt dat er geen tekorten in je bak zitten.
Algen krijg je door tekorten.

Duidelijk, maar het lijkt mij wel goed om hetzelfde te doen als die man, het klinkt overtuigend waar je voor de rest maar niet beter aan zijn amen kan zitten wat dat betreft.
Welke verhouding zou dan tegenwoordig wel aangehouden worden voor zoetwater aquaria ?
Die 1 op 16 ratio is trouwens een verhouding op een andere manier bekeken, in de praktijk wordt dat 1 op 10.
 
Mijn visjes zijn ook levendiger, ze spelen meer lijkt het.
Het heeft dus ook effect op de gemoedsrust van de vissen (corydoras).
Po4 is nu 2.4 ongeveer en de no3 20 of iets hoger, maar even een week wachten en kijken wat er met de alg gebeurt en hoe de waardes dalen.
 
Ik merk al dat de normale alg meer aanwezig is, een steen word al groen.
De alg is ook donkerder groen dan normaal.
Ik had met die bemesting verhoudingen niet verwacht dat dit zou gebeuren.
De blauwalg sporen die op de planten zaten beginnen ook weer te groeien, maar ik heb mijn water dus ook nog niet behandelt er voor.
Misschien als ik ze dood maak dat ze niet terug keren.
Nog enige tips ?>
 
Ik heb ook de po4 nog eens gemeten die is in 2 dagen gedaald van 2.4 naar 1.8, is dat normaal ?
De blauwalg die op de planten zit zit wel op planten die niet helemaal goed schoon waren, ik heb niet het idee dat het uit het niks ontspruit op planten die wel goed schoon waren, en het dus ook nu nog zijn.
Misschien een goed teken.
 
Er wordt niet echt gereageerd op dit topic en dat kan ik wel begrijpen omdat alg en vooral blauwalg een doom is maar ik heb mijn volgende strategie al klaar liggen.
Als de blauwalg voor de tweede keer de kop opsteekt (met deze bemesting in mijn 1/2 jaar opstartende bak) na de chemische anti blauwalg behandeling ga ik als volgt te werk.
Op fosfaat filteren en wel nitraat bemesten.
Easy corbo stikstof bemesting, daar houden blauwalgen niet van, ze schuwen koolstof (leven dus). (anorganische verbindingen)
Weiniger voeren.
Bemesting met sporen elementen zonder fosfaat.
Goed biologisch filter, wat ik eerder ook altijd had.


Ik heb trouwens ook wazig wit water, ik las dat dit waterbloei is van organisch plankton.
Dit kan na verloop van de dag optrekken heb ik een keer gemerkt.
Ik heb al langer een vlies op het water hierdoor (na ik begrijp nu), kan dit ook met de blauwalg te maken hebben ?
gaarne tips en inzicht.
 
Terug
Bovenaan