Wat is er nieuw

Regenboogvissen in 125L van Visvis2021

Visvis2021

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2021
Berichten
261
Leeftijd
37
Al een aantal jaar heb ik een aantal diamantregenboogvissen. Het waren er ooit 5, nu is er alleen nog een mannetje en een vrouwtje over. Ze zitten samen met een Ancistrus in een klein aquarium van 25 liter. Ik had vroeger kleine visjes (Heterandria Formosa) en kreeg deze regenboogjes ook als kleine visjes. Ze groeiden echter een stuk groter.

77335BF6-81EE-4F7C-8EFF-6A08183E96F6.jpeg

Een tijdje geleden zag ik toevallig een filmpje over deze vissen en kwam ik erachter dat ze toch wel heel klein behuisd zijn (30 cm) en eigenlijk behoorlijk wat willen zwemmen. Daarom heb ik besloten een groter aquarium voor ze te kopen en wat vriendjes te regelen. Ondertussen heb ik een aquarium gestart van 125L die nu ongeveer 1,5 week draait. Ik zit nu vol in de nitrietpiek dus moet nog even wachten voor ze over kunnen.
Als het water wat stabieler is zet ik eerst deze drie over. Als dat allemaal goed gaat krijgen ze een paar weken daarna gezelschap van een paar andere regenbogen (ik ken toevallig iemand die ze weg wil doen). En in de toekomst wil ik nog een schooltje Corydoras Habrosus toevoegen.

A09BF655-71D1-47A7-ACA4-6EEB9C9A04CE.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie bakkies! Fijn dat je je regenbogen aan een groter aquarium helpt. Die extra ruimte zullen ze zeker waarderen! 😀
 
Een mooie upgrade, daar zullen je vissen blij van worden, succes.
 
Goed bezig, je ancistrus zit ook graag wat groter

Ja, ik zou het leuk vinden voor mijn ancistrus als ze niet meer alleen zit. Maar ik zit niet te wachten op honderden kleintjes, en die kans zit er wel in als ik er eentje bij haal.

Ondertussen heb ik een ware algenexplosie op het glas, en bruinalg op het zand. Ik blijf er maar even van af, dan heeft de ancistrus straks wat te eten. Ik heb vandaag even nitriet gemeten en zit boven de 5mg/l. Ook een behoorlijk hoog nitraat gehalte. Ik heb er alleen de eerste week wat voer in gedaan, en er staan aardig wat plantjes in. Blijft altijd bijzonder om te zien hoe zo’n proces vanzelf op gang komt.
 
Ik heb hier een Ancistrus-dame die ik kocht samen met een mannetje. In het begin zat hij in het hol en zij erbuiten, maar ze joeg hem steeds het hol in en verhinderde dat hij iets at. Uiteindelijk vond ik hem aangevreten terug. Met andere woorden: zij heeft hem over de kling gejaagd. Ik heb dan ook geen man meer aangeschaft, en ze leeft hier solo tussen de Sluierstaarten. Dat gaat prima, ze interacteert met de Sluiers en is lid van de groep. Sommige Ancistrussen kunnen dus nogal territoriaal zijn.
 
Ja, ik zou het leuk vinden voor mijn ancistrus als ze niet meer alleen zit. Maar ik zit niet te wachten op honderden kleintjes, en die kans zit er wel in als ik er eentje bij haal.

Ondertussen heb ik een ware algenexplosie op het glas, en bruinalg op het zand. Ik blijf er maar even van af, dan heeft de ancistrus straks wat te eten. Ik heb vandaag even nitriet gemeten en zit boven de 5mg/l. Ook een behoorlijk hoog nitraat gehalte. Ik heb er alleen de eerste week wat voer in gedaan, en er staan aardig wat plantjes in. Blijft altijd bijzonder om te zien hoe zo’n proces vanzelf op gang komt.
Als je het geslacht weet kun je er eenzelfde bijzetten van hetzelfde geslacht (wel dan samen tegelijk loslaten in de bak wegens territoriumvorming
 
Vandaag (na iets meer dan 3 weken) de vissen over gezet van 25L naar 125L. Het vangen ging gelukkig heel gemakkelijk en zonder stress in een doorzichtig plastic bakje, en was in een paar seconden gebeurd. De Ancistrus heeft heel wat werk te doen want de ramen zijn al aardig groen uitgeslagen.

Helaas lijkt mijn vrouwtjes Preacox het niet zo naar haar zin te hebben. Het mannetje is gelijk de hele bak aan het verkennen maar zodra het vrouwtje van haar plek komt toont hij gelijk baltsgedrag. Het is duidelijk dat ze snel wat vriendjes nodig hebben om wat balans te krijgen. Als het dit weekend goed gaat wil ik van de week twee mannetjes en twee vrouwtjes erbij halen. Ik ben vanochtend even bij de dierenwinkel geweest en ondanks dat de Preacoxen daar erg klein waren zagen ze er wel erg gezond en levendig uit.

Even een kort filmpje, als de planten meer gegroeid zijn wil ik de waterpest er uit halen, voor nu helpt het hopelijk wat met de waterkwaliteit en geeft het wat schuilmogelijkheden.
 

Bijlagen

  • IMG_8848.MOV
    50.1 MB
De video werkt niet en dat kun je het beste denk ik met een link via Youtube doen.
 
De video werkt niet en dat kun je het beste denk ik met een link via Youtube doen.

Dankje, ik zie inderdaad dat er iets mis is gegaan.

Bij deze alvast even een nieuwe foto. Over een paar weken wil ik de plantjes wat fatsoeneren, en dan maak ik een nieuw filmpje. Ik heb er toch alvast 4 Preacox bijgehaald omdat het vrouwtje er echt zwaar ongelukkig uitzag. En wat een verschil maakt het al. Nu er 3 mannen en 3 vrouwen zijn wordt er niet meer eentje opgejaagd. Ze houden elkaar nu lekker bezig zonder vervelend gedrag. Ik heb ze overigens gehaald bij Diego Huisdierwereld in Nieuwegein, die winkel is ook zeker een aanrader. Ik was eerst bij een andere winkel wezen kijken maar daar zat een ziek exemplaar tussen, dat risico wilde ik niet nemen.
 

Bijlagen

  • 13415D78-D63D-4E89-893A-89EB5C4DAB99.jpeg
    13415D78-D63D-4E89-893A-89EB5C4DAB99.jpeg
    511 KB · Weergaven: 258
Sinds een paar dagen leggen de regenbogen in de ochtend eitjes. Ik zie in een aantal leven ontstaan en ben benieuwd of ze uit zullen komen en de jongen het zullen overleven.

De Ancistrus laat zich ook even zien, deze is ondertussen een jaar of 9 a 10. Ik ben benieuwd hoe oud zij zal worden. Ze is in ieder geval blij met wat hout in het aquarium.

Verder heb ik wat Amano garnalen toegevoegd... en niet meer teruggezien dus ik hoop dat ze nog leven. Toen ik in de dierenwinkel was zag ik 4 Corydoras Habrosus die ik ook maar mee heb genomen. Ik wil het schooltje uitbreiden naar 12 in de toekomst. Ze zijn nu zo klein dat ze amper te zien zijn in het aquarium. En de regenboogvissen vinden ze erg interessant. Ik houd het maar even scherp in de gaten nog een aantal dagen. Het oude aquarium draait nu nog dus ik zou ze altijd nog even apart kunnen zetten totdat ze wat groter zijn. Ook al vermoed ik dat ik ze niet meer zomaar kan vangen.
 

Bijlagen

  • D1412DF3-9B41-4DC5-87A6-B59CC02FD067.jpeg
    D1412DF3-9B41-4DC5-87A6-B59CC02FD067.jpeg
    387.7 KB · Weergaven: 211
  • 84FDC9C2-C2E0-4104-8BF8-400A950F8C78.jpeg
    84FDC9C2-C2E0-4104-8BF8-400A950F8C78.jpeg
    354.6 KB · Weergaven: 149
  • 4AD76B24-CFCF-4B63-AE00-7BD48E69DDFB.jpeg
    4AD76B24-CFCF-4B63-AE00-7BD48E69DDFB.jpeg
    415.6 KB · Weergaven: 192
  • 3CE9AED2-8549-4B65-BE60-CD44B1897FC6.jpeg
    3CE9AED2-8549-4B65-BE60-CD44B1897FC6.jpeg
    417.9 KB · Weergaven: 186
Amano's zijn echt masters of disguise.
Ik heb de mijne letterlijk meer dan een maand niet gezien na het toevoegen. Had zelfs XL size aangezien ik bang was dat m'n maanvissen ze zouden eten. Daarbij heb ik tussendoor ook nog eens een groot gedeelte van m'n planten eruit gehad voor een snoeibeurt en toen ben ik er geen een tegen gekomen van de 10.
Sinds kort zie ik ze gelukkig en ze zijn ook lekker aan het opruimen.
Succes met je bak en ziet er al goed uit!
 
De eitjes beginnen ondertussen oogjes te krijgen. Helaas zie ik de oudere vissen er wel gretig van eten. Ik ga vanavond kijken of ik er wat over kan zetten naar het kleinere aquarium. Helaas heeft het filter daar een paar dagen van stilgestaan. Hoe stabiel het water daar in is durf ik dus niet te zeggen.
 

Bijlagen

  • 044454F4-228F-4348-A977-018383A8FCB9.jpeg
    044454F4-228F-4348-A977-018383A8FCB9.jpeg
    338.1 KB · Weergaven: 164
De regenboogvissen lijken het nog steeds erg naar hun zin te hebben ook al heb ik helaas een aantal problemen. 3 van de 6 vissen hebben een beetje een witte bek. Ze lijken er niet echt last van te hebben, maar toch is het niet helemaal normaal. De overige drie hebben dit ook een paar dagen gehad maar bij deze vissen is het helemaal weggetrokken. De twee nieuwe vrouwtjes die ik er bij had gehaald hebben beiden een beetje rode kieuwen, dit viel me de eerste dag al op maar het lijkt niet weg te trekken. Ze lijken ook iets sneller te ademen. Ik twijfel of ik iets van medicijnen toe moet voegen. De corydoras, Ancistrus en de 3 garnalen (ze waren er toch nog alle drie) hebben nergens last van. Twee vissen lijken ook volkomen gezond. De andere vier gedragen zich ook normaal maar zien er toch iets afwijkend uit, het is maar heel minimaal maar toch.

Nog even wat foto’s. De Cory’s zijn echt nog wel heel klein (zie een nog jonge Japonica voor grootte) en de regenbogen vinden ze super interessant als ze lucht gaan happen. Gelukkig lijken ze wel allemaal hun eigen gang te gaan verder. Ook nog een foto van een jonge Preacox, ik heb er nu 5 in een los bakje op de werkkamer. De rest is helaas geïndigd als snackje.
 

Bijlagen

  • 890C1ECA-3566-4234-B2A3-462BA4192788.jpeg
    890C1ECA-3566-4234-B2A3-462BA4192788.jpeg
    182.1 KB · Weergaven: 181
  • DD18F733-6886-439D-9BE7-AE2C1EB208A9.jpeg
    DD18F733-6886-439D-9BE7-AE2C1EB208A9.jpeg
    516.5 KB · Weergaven: 215
  • A70EF464-CF9B-41E1-A570-8935F6CA20FB.jpeg
    A70EF464-CF9B-41E1-A570-8935F6CA20FB.jpeg
    126.3 KB · Weergaven: 178
Laatst bewerkt:
Weer even een update. Met de regenboogvissen gaat het goed. Drie hebben nog steeds zo nu en dan wat last van witte lippen, ik heb contact gezocht met iemand met wat meer verstand heeft van regenboogvissen. Het blijkt dat ze hier vaker last van hebben en dit vaak ook ontstaat als ze regelmatig van de grond eten. Dat doen ze inderdaad regelmatig maar kan ik lastig tegen gaan als ik mijn bodemvissen ook wil voeren.

Ik wilde voorlopig het vissenbestand niet uitbreiden maar kwam in de dierenwinkel een groepje van 6 Corydoras Habrosus tegen die ik niet kon laten zitten. Ik heb er nu dus 9, ook al is er eentje wat anders dan de rest. Zijn kleur ogen wijkt af en ook het patroon op zijn lichaam is iets anders. Ik ben benieuwd of dat nog bijtrekt of dat het toch stiekem een ander soort is. Hieronder zie je hem rechts achter het voedingstabletje.

EE6503BE-FE68-461E-9B62-6303BB878C8E.jpeg


Toen ik ze toevoegde waren ze overigens allemaal spierwit, zo gestresst waren ze. Het blijft toch altijd zielig vind ik, om vissen te vangen en over te wennen. Ook al trekken ze meestal snel weer bij. Ze scholen leuk samen met de Corydoras die er al in zaten.

9BF86283-59D7-490D-A8CC-A5A29AAC7A8D.jpeg
 
Blijven prachtige visjes, hier komen ze binnenkort waarschijnlijk ook. Heeft hij zijn oog toevallig net bijgedraaid? Of is deze constant een andere kleur. Ik zie zo verder niks geks aan het visje, maar vind het ook wel lastig beoordelen
 
Blijven prachtige visjes, hier komen ze binnenkort waarschijnlijk ook. Heeft hij zijn oog toevallig net bijgedraaid? Of is deze constant een andere kleur. Ik zie zo verder niks geks aan het visje, maar vind het ook wel lastig beoordelen
Ja, het is lastig te zien op de foto. De andere visjes hebben vooral donkere oogjes, en deze heeft hele lichte ogen en wat meer spikkeltjes op zijn hoofd. Hij gedraagt zich verder wel hetzelfde.

Het blijven inderdaad hele leuke visjes. De regenboogvissen zijn super nieuwsgierig dus aan het begin vinden de Corydorasjes dat niet zo leuk. Maar gelukkig wennen ze allemaal snel aan elkaar. Het voordeel dat ze zo klein zijn is dat ik er wat meer kan nemen.
 
Ik denk bij nader inzien dat de vreemd uitziende Corydoras nog heel erg jong is. Ik vond online de volgende tekst:

“When fry hatch, they have vertical stripes on their sides, but these will have gradually faded to be replaced by the horizontal stripes after a month.”

Er is één Corydoras die inderdaad wat meer verticale strepen heeft en nog heel weinig kleur, ook is zijn lichaamsvorm nog wat anders.

Lastig fotograferen maar na wat inzoomen zie je hier de normale kleur en de linker met andere streepjes.
4FDD8F27-5E2F-4D9C-9254-7E4D50458A39.jpeg
 
Ik kan je uit eigen kweekervaring zeggen dat de habrosus al vanaf een halve cm grootte hun vaste tekening hebben zoals de ouders ze hebben, de vis van je foto is geen habrosus
 
Ondertussen zijn de Corydoras Habrosus helemaal bijgetrokken qua kleur. Ik denk dat ze echt vooral geschrokken waren van de verhuizing, ze waren helemaal bleek weggetrokken en volgens mij zaten ze in de winkel op koud water. De zak was in ieder geval helemaal koud. Ze hebben het allemaal overleefd en scholen leuk samen. Ze lijken ook al wat gegroeid.

De regenboogvissen fokken als konijnen en ik heb een aantal eitjes in een klein aquarium uit laten komen. Ondertussen heb ik een aantal keer eitjes overgezet en zwemmen er jongen van verschillende groottes. Omdat de oudsten nu ongeveer een maand oud zijn en behoorlijk gegroeid ben ik begonnen met het geven van artemia nauplien. Ik kweek ze met een hobby kweekschaal, maar waar ik overal lees dat er niet zoveel uitkomt met die schaal heb ik er steeds veel te veel. Wat over is geef ik aan de grotere vissen. Ik kwam er dus vandaag achter dat de twee oudste regenboogvissen de artemia nauplien niet kunnen zien. De 4 jongere regenbogen (die ondertussen bijna even groot zijn als de oudere) gaan er als gekken achteraan. De oudere zien dat er gejaagd wordt maar snappen niet waarop. Ik zag letterlijk de artemia tegen ze aanzwemmen maar het leek alsof zij ze niet zagen.

Ondertussen woekeren de drijfplanten en valisneria het aquarium door. Ik wilde ze afgelopen weekend wat snoeien en groeperen maar ik zag ook baby regenboogvisjes in het grote aquarium zwemmen, en iets dat leek op eitjes van de corydoras dus ik heb het plan maar even laten varen.

Het staat er nu zo bij.

CF20B23C-02C9-45E9-B852-835B2A36DD98.jpeg
 
Tof hoor! Leuk dat je ook zo bezig bent om de jonkies op te voeden.
Ben je de amano's nog tegen gekomen?
 
Tof hoor! Leuk dat je ook zo bezig bent om de jonkies op te voeden.
Ben je de amano's nog tegen gekomen?
Ja, ik heb ze alle drie weer gevonden. Ze laten zich nu zien en pakken zelfs algentabletjes af van de andere vissen. Helemaal goedgekomen dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dion
Weer eens tijd voor een update. Over het algemeen gaat het goed met het aquarium, de vissen lijken het goed te doen en hebben het volgens mij wel naar hun zin, ik heb alleen nogal last van draadalg. Ik heb nu twee keer een groepje corydoras toegevoegd. De eerste keer 4, en de keer erop 6. Helaas is van beide groepen eentje gesneuveld. Van de 8 die er nog over zijn is nu duidelijk zichtbaar welke de mannetjes zijn en welke de vrouwtjes (wat worden die dik zeg), het zijn 5 mannetjes en 3 vrouwtjes. Ze vormen duidelijk paartjes en ik heb ze al meerdere keren met eitjes zien zwemmen. Helaas nog geen jongen gezien.

De regenboogvissen blijven zich voortplanten. Van de eitjes blijven ze aardig af maar zodra de eitjes uit zijn en de jongen vrij beginnen te zwemmen verdwijnen ze snel. Ik heb een stuk of 20 jongen in een los aquarium grootgebracht. Er zwemmen jongen van verschillende leeftijden, helaas ontstond er op een gegeven moment kannibalisme en hebben de jongsten het niet overleefd. Ik heb ook een visje dat geen oogjes lijkt te hebben. Hij blijft iets achter in groei, ik neem aan omdat hij het eten niet kan zien. Ik voer ze 6 keer per dag afwisselend artemia en vlokvoer. Het blinde visje gaat als een gek rondzwemmen met open bek en krijg zo toch genoeg vlokvoer binnen om te groeien kennelijk.

De oudste babies zijn nu een maand of 3 en het geslacht is nu goed te zien, de vrouwtjes hebben oranje vinnen en de mannetjes rode. Ik heb de twee grote vrouwtjes als experiment in het grote aquarium gezet om te kijken of ze zouden overleven. De volgende ochtend waren ze weg….

Gelukkig heb ik ze terug gevonden in het interne filter (dat heb ik nu maar afgedekt met een stukje gaas). In het grote aquarium groeien ze helemaal mega snel. Ik zie ze de hele dag door van alles eten wat in hun bek past, algjes, corydoras eitjes, regenboogviseitjes, hydra en wie weet wat nog meer. De vissen wilden niet op de foto vandaag dus alleen even een snelle overzichtsfoto. Links zie je de twee jongen met de rest meezwemmen.

64D96C93-0B1F-448F-857F-2E8960E44490.jpeg
 
Weer even een update. Ondertussen is het blinde babyvisje toch overleden. Ik heb een stuk of 20 jongen overgehouden. 5 daarvan heb ik weggegeven maar ik had er zelf ook nog 6. Ondertussen heb ik dus 19 regenboogvissen rondzwemmen in 80cm, iets te veel naar mijn smaak. Maar ik vind het lastig ze naar de lfs te brengen. Ik heb daar al een paar keer zieke vissen gezien en zou het sneu vinden als ze gelijk het loodje leggen. Binnenkort maar even bij een andere lfs polsen of ze interesse hebben. Voor nu lijken ze wel happy in een grote school.
 

Bijlagen

  • D4B518D2-7CB8-4D04-8DFA-D5C955725E0B.jpeg
    D4B518D2-7CB8-4D04-8DFA-D5C955725E0B.jpeg
    316.8 KB · Weergaven: 146
Hoe gaat de regenboog vissen?
 
Even weer een update. Ondertussen een aantal problemen gehad. Doordat ik mijn Corydoras school had uitgebreid heb ik helaas een ziekte geïntroduceerd. Ik heb niet kunnen uitvinden wat het was en hoe het te behandelen en helaas zijn in een paar maanden tijd alle Corydoras overleden aan de ziekte, slechte eentje heeft het overleefd. Ook is mijn Ancistrus na 10+ jaar overleden, waarschijnlijk omdat ze te veel dierlijk voer heeft gegeten. Ik heb de Corydoras wat meer proberen te voeren om ze wat aan te laten sterken maar helaas hielp het niet en was het dus ook dodelijk voor mijn Ancistrus.

Nu dus nog 19 regenboogvissen over. En 3 garnalen + wat sierslakken. Ik heb nogmaals een poging gedaan een aantal vissen naar de dierenwinkel te brengen maar wederom zag ik een zieke regenboogvis. In mijn woonplaats zitten twee grote aquariumzaken maar bij beiden zie ik al sinds vorig jaar zomer steeds zieke regenboogvissen zwemmen, met dezelfde verschijnselen namelijk een rode bloederige verdikking bij de staart. Ik vraag me af of ze beiden bij dezelfde particulier of groothandel vandaan komen. Hoe dan ook heb ik mij er maar bij neergelegd dat ik dus met een grote school blijf zitten en dat is ergens ook wel weer prima.

Met de vissen zelf gaat het geweldig, ze groeien goed en zijn heel erg actief. Het aquarium heb ik recent helemaal omgegooid, ik had last van wat blauwalg, een stuk hardscape blokkeerde de stroming, en mijn zandbodem was helemaal dichtgeslibt. Ik heb het zand verwijderd en nu alleen nog maar fijn grind, en een wavemaker toegevoegd voor wat extra stroming. Ik heb ook een groot gedeelte van mijn planten weggegooid en alleen de mooie stukken gehouden. De blauwalg is nu weg en de enige alg die overblijft is wat bruinalg op de ramen en een klein beetje groene draadalg in het javamos. Met beiden kan ik wel leven.

Nu wil ik alleen weer iets moois ervan maken, eerst eens kijken of de plantjes weer wat voller worden en even rustig nadenken wat voor inrichting ik mooi vind. Voorlopig houd ik het maar bij deze vissen ook al is het lege Ancistrushuisje wel erg zielig zo, wie weet komt daar nog wel een nieuwe bewoner in.

48559C6E-3AEE-48D2-9E96-360143623036.jpeg
 
Jammer van de Cory s maar alvast veel succes verder en hopen dat je geen ziekte meer krijgt.
 
Wat jammer van de cory's, en ook je ancistrus, dat is verdrietig. Vind je regenbogen echt geweldig. Wat springen ze er mooi uit tussen dat heldere groen!
 
Wat kleuren je Praecox prachtig blauw! Hoe meer groene planten op de achtergrond, hoe meer die eruit zullen gaan springen. (Figuurlijk 😆) Zijn ze nog steeds zo actief met eitjes leggen of is dat minder geworden?
 
Bedankt voor de complimenten. Inderdaad zijn er elke dag nog vele eitjes en jongen, ik heb 9 vrouwtjes en 10 mannetjes (lastig wel om te tellen). En ik denk dat 6 vrouwtjes oud genoeg zijn om jongen te krijgen. Het is lastig trouwens vast te leggen wat de kleur in het echt is omdat het heel erg afhangt van de tijd van de dag (in de ochtend zijn ze veel mooier van kleur) en van de lichtinval. Om je een idee te geven van de echte kleur. Dit is een volwassen vrouwtje:

E7341A0B-E3ED-4D7D-9DB0-7DB7809B1805.jpeg


Je ziet dat op de andere visjes net het licht niet goed valt waardoor ze grijs lijken. En dit is het dominante mannetje:

32794F3D-9F9C-466D-8B85-0775C3E13E6D.jpeg


En een nog redelijk jong mannetje, die nog niet helemaal op kleur is, hij begint al wel de typische vorm te krijgen:

F257AB33-4BB6-4E3E-8A13-2EA674AE87E3.jpeg


Mocht iemand trouwens een keer een kweek willen proberen dan kan ik een drijfplantje uitvangen, die zitten vol bevruchte eitjes.
 
Laatst bewerkt:
En ook nog even de schoonmaakploeg op de foto gezet.

99759771-8BA4-4DCE-8BFF-02514CE74D7A.jpeg
3C3DC22C-776F-4A38-A69B-77BA0BAE991A.jpeg
 

Bijlagen

  • E7192639-5C3B-4C89-8D62-7646F08E53CD.jpeg
    E7192639-5C3B-4C89-8D62-7646F08E53CD.jpeg
    199.4 KB · Weergaven: 76
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even gewandeld
      Terug
      Bovenaan