Wat is er nieuw

Regenboogvissenbak van Hansopje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hansopje
  • Startdatum Startdatum
H

Hansopje

Guest
Nadat ik al een tijdje de bak wat had verwaarloosd en alleen het hoogstnoodzakelijke onderhoud had gedaan, werd het tijd om de boel weer eens goed op te pakken. Het leek me verstandig om de hele bak leeg te halen en opnieuw te beginnen. Ik heb geen foto van hoe het eruit zag voor de herinrichting en dat is maar goed ook. Het zag er echt niet uit.

Het filter bij deze bak werkte ook niet optimaal meer en had flink wat bijgeluiden. Voor de zekerheid had ik al een binnenfiltertje bijgeplaatst voor het geval het filter er plotseling mee op zou houden. Het werd dus tevens tijd voor een nieuw filter. Na een beetje speurwerk op het internet leek me de Eheim professionel 4+ 600 een geschikt buitenfilter. Die moest dan ook meteen maar ge�nstalleerd.
CMVLuclmJnB5pVnHgkmcMT4TEYGmZECV.jpeg

Toen een dag vrijgemaakt om de bak leeg te maken en opnieuw in te richten. De vissen heb ik allemaal in de kweekstelling kunnen onderbrengen. Daar moesten ze 2-3 weken in blijven. Daarna de bak leegmaken.

Het filterzand moest een paar keer flink gespoeld worden om het enigszins schoon te krijgen.

Ik wilde graag wat meer stenen in de bak en iets minder soorten planten. Ik heb gekozen voor rood lavasteen. Ik vind het een mooie steen en bovendien is het niet zo zwaar. Bij een stenentoko kon ik een mooi partijtje stenen in diverse formaten op de kop tikken (13 euro voor 65 kilo).

De oude inrichting had een mooie Back To Nature-achterwand en die moest zeker blijven. Ook had ik daar een muurtje van Anubias nana op laten groeien en dat vond ik toch wel fraai. Dat zou in ieder geval terug moeten komen. Ik heb de planten er eerst afgehaald om helemaal bij te werken. Daarna weer met spelden teruggeprikt. Dat moet eerst weer helemaal dichtgroeien. Verder wilde ik er graag wat natuurlijke takken in verwerken. Ik heb afgewaaide takjes van de straat gehaald en die erin gezet. Ik weet dat ze gaan rotten, maar dan haal ik wel weer nieuwe.

Hier en daar heb ik nog wat Anubias tussen de stenen gestoken. Helemaal rechts staat wat over is van de Ottelia ulvifolia. Ik hoop dat die weer opniew aanslaat nu ook de CO2-toevoer weer goed werkt. Daarnaast vooraan staat een Cryptocoryne-soort (is het crispatula of aponogetifolia?). Helemaal rechtsvooraan heb ik lotus-stekjes geplant. Die moeten daar een tapijtje gaan vormen.

Bij het leeghalen van het aquarium kwam ik nog Japonica-garnalen tegen. Die heb ik zeker een jaar of 6-7 geleden gekocht en blijkbaar leefden ze nog steeds (ze planten zich niet voort in zoet water). Ik wist niet dat ze zo oud werden.

Op de beurs heb ik nog wat javamos aangeschaft en een mooi contrasterend plantje dat niet al te hoog wordt Hydrocotyle tripartita (kleinblijvend familielid van Braziliaanse klimop).

Nog wat javavaren.

Later meer!

Ik heb ook eens heel lang japonica's gehouden, zonder hele intensieve zorg of aandacht. Ze kunnen kennelijk inderdaad best heel oud worden.

Prachtige bak zo!
Die crypto is volgens mij aponogetifolia.

groetjes John.

Na de eerste week zonder vis draaien heb ik een trio Hypseleotris cyprinoides ge�ntroduceerd (1 man, 2 vrouwen). Die heb ik schat ik een jaar of 4-5. Het mannetje kan geweldig mooi geel kleuren als hij het op zijn heupen heeft. Helaas liet hij daar maar weinig van zien tussen de drukke regenbogen. Nu de vissen de bak voor zich alleen hadden, liet hij zich meteen van zijn beste kant zien.

psZnLtwDAgfKddhTCbGjATB98Me8b_hV.jpeg

En dit is ��n van de vrouwen

Na nog een weekje en een kleine waterwisseling werd het tijd om de regenboogvissen over te zetten. Dat werd het schooltje Melanotaenia lacustris (8 stuks). Die moesten eerst even wennen aan de nieuwe omgeving en ze bleven dicht bij elkaar.

Dit zijn nog vrij jonge exemplaren. In de tijdelijke bak heb ik nog een schooltje Melanotaenia affinis 'Pagwi' zwemmen. Die doe ik later nog in deze bak. Daarna waarschijnlijk nog een leuke school kleinere visjes. Daar moet ik nog eens goed over nadenken. Ik vind roodkopjes namelijk erg leuk, maar een Pseudomugil-soort zou eigenlijk beter passen bij de regenbogen.

Schitterend allemaal Hans. Ik heb zelf de compressa gehad maar deze cyprinoides vind ik ook schitterend! Ik had hetzelfde met de compressa met rust word er veel meer en mooier gekleurd maar je hebt gelukkig een druk ingerichte bak zodat ze zich toch enigszins een beetje kunnen terug trekken als het te druk word voor ze..

Vandaag de laatste vissen weer teruggezet in de bak.

Melanotaenia affinis 'Pagwi'

SDYFxeufJEiCFewAoTu4Yx-ABgdRJ64u.jpeg

De vissen die ik eerder al teruggezet had (M. lacustris) gingen helemaal los na het voeren met rode muggelarven. De mannetjes zaten flink achter de vrouwen aan. Bij dat gedrag licht vanaf de neus naar de rug een gekleurde streep op. Erg mooi om te zien!

Ik heb een aquarium overgenomen van iemand met daarin een aantal vissen. De meeste daarvan doe ik weer weg maar de Siamese algeneters houd ik. Ik heb de 'gewone' en de oranje (Gyrinocheilus aymonieri 'gold'). De gewone is trouwens al een behoorlijke etterstraal. Daar zijn deze vissen ook wel om bekend. Ze hebben 'karakter', zegt men dan. Ze doen in ieder geval wel hun werk; ze zijn de hele dag bezig om algjes te vreten.

KV1N1G9IsyjOeEkH0J-2Z870lCO88Mv7.jpeg

Twee Gyrinocheilus aymonieri gaat doorgaans fout. Als jong gaat het wel maar volwassen maken ze elkaar vaak af. Nu heb jij een grote bak en dan zou het kunnen meevallen.

Ik schrok van de foto's van de aangeboden vissen. Wat zijn ze mager. De Platy gaat sowieso dood, want eenmaal in deze staat komen ze er nooit meer boven op.

Ik hou het in de gaten met die algeneters. Er zit vrij veel steen in de bak, dus ze kunnen nog wegkomen.

Ja, die visjes hadden niet veel eten gekregen, denk ik. Ik voer nu behoorlijk bij, maar het gaat mij om de bak. Met de platy gaat het niet slechter heb ik het idee. Maar die gaat morgen naar meer platy's toe, dus wie weet. De neon/kardinaaltetra's gaan ook allemaal naar een nieuwe eigenaar.

Als Platy's geen of weinig plantaardig voeding krijgen dan teren ze volledig in en gaan ze er zo uitzien als dit visje. Ik heb er nog nooit een gezien die er weer bovenop kwam maar wie weet gebeurd er een wonder.

Gelukkig heb je voor de visjes een goed thuis gevonden.

Wat een prachtige bak en dieren en wat een mooie foto's heb je.

Jeetje..
Dan krijg ik ineens weer allemaal idee�n voor mijn eigen bak.

Mooi hoor! Erg mooie foto's van je vissen ook.

Het aquarium begint lekker te draaien. De planten groeien goed, vooral de H. tripartita. Ook het mos begint de stenen wat te bedekken. Er wordt overigens door de regenboogvissen dankbaar gebruik gemaakt van het mos om de eieren in af te zetten. Dat is wel een geinig gezicht omdat de Hypseleotrissen er helemaal op staan te wachten om een lekker hapje mee te nemen.

Op dit moment niet veel algengroei; de algeneters doen ook hun best natuurlijk. Ik heb ook het idee dat het aantal torenslakjes goed binnen de perken worden gehouden door de helena's. De uitstroom van de CO2 links moet nog verdwijnen achter de Anubias, maar dat zal nog wel even duren. Misschien dat ik die tijdelijk elders plaats, zodat het niet zo opvalt.

rhhe39LQF3KUgLzpCYI6eynMMM-juN4n.jpeg

Zijaanzicht:

gave bak!

toffe inrichting, dat mos ziet er gaaf uit zo over de stenen

woooow !!! wat een super mooie bak!!

Ik had nog ��n exemplaar van Corydoras sterbai in mijn bak en dat was eigenlijk wel een beetje zielig. Ik heb dus er dus een paar speelmakkers bijgehaald. Nu scharrelen ze weer gezellig door de bak.

zsdia4-lV5-P5It9kJ9OsuHQg0ijXnmx.jpeg

zsdia4-lV5-P5It9kJ9OsuHQg0ijXnmx.jpeg

Mooie sfeer en bak! Apart zijn die stenenstapels met de planten er zo tussendoor groeiend.
En dus weer een leuk groepje C. sterbai. Met hoevelen zijn ze nu?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan