Wat is er nieuw

Regeneren Kation en Anion wisselaar

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Ik heb vandaag de kantion sterk en de Anionen zwak geregeneerd, beide zijn 2 liter.
Beide zijn afkomstig van de firma minionic aquarienfilterbau

Als leidraad heb ik deze link gebruikt
https://www.reefsecrets.org/index.php/materialentechniek/regenereren-van-een-ionenwisselaar.

Ik heb de kantionen 2 liter zoutzuur (bouwmarkt) verdund op 20 liter water om deze ca. 1 1/2 uur te spoelen. Daarna met schoonwater nagespoeld.

De Anionen zwak heb ik met onsttopper (bouwmarkt)
geregeneerd 200 gr op 6 liter. Daarna gespoeld.

Nu heb ik beide in serie aangesloten alleem mijn ph is 12 geworden en de geleidbaarheid is 0.2 Ms

Nu kon het zijn dat de beide meters niet goed waren maar omdat ik nog een voorraad water had heb ik dit als controlle gemeten waarde daar is Ms 0 en Ph van 7.56.

Vraag wat heb ik niet niet goed gedaan maar vooral hoe kan ik dit herstellen.
Geen fotobeschrijving beschikbaar.
Geen fotobeschrijving beschikbaar.
Wat heb ik niet goed gedaan maar vooral kan ik dit herstellen en hoe.

Formule zou zijn:

C1xV1=C2xV2
C1 concetratie zoutzuur
V1 de benodigde hoeveelheid 29.5% (gamma)
C2 de benodigde concetratiei3%
V2 benodigde hoeveelheid water (1 liter)

C1=29.5%
C2=3%
V1= nog onbekend
V2=1lter (1000ml)

2=kationwisselaar van 2 liter

V1=2*1000/29.5
68ml zoutzuur

Volgens mij heb ik een fout gemaakt in de berekening van de zoutzuur

het is te laat om een scherp antwoord te geven op formules, maar voor 6 liter 3 procent zoutzuur, heb 610 ml van 29,5% nodig en 5390 ml water.

jij hebt 2 liter 29,5% gemengd met 20 liter water?
dan zit je op 2,7%
of heb je 2 liter 29,5% aangemengd tot 20 liter?
dan zit je op 2,95%.

die iets lagere percentages zouden geen enorm verschil moeten maken, zeker niet omdat je veel liters hebt gebruikt.
ik zie de fout daar niet zo, maar is eenvoudig te testen, test water dat enkel door de kationen hars. als die werkt( dus geregeneerd) komt er zuur water uit, met een lagere geleidbaarheid dan het water dat erin gegaan is....

gebruik daar liever niet je digitale pH meter voor, die dingen kunnen slecht tegen grote schommelingen, en moeten dan meteen opnieuw geijkt worden eigenlijk.

mijn gok zou zijn dat je anionen nog wat beter gespoeld moet worden, een beetje natriumhydroxide geeft al hoge pH waarden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan