Wat is er nieuw

Regenwater gebruiken in Discus aquarium: verstandig of niet??

Jerome

Well-known member
Lid geworden
9 januari 2024
Leeftijd
53
Hallo allemaal,

Is het verstandig om (max 50% ) regenwater te gebruiken voor de wekelijkse 30% waterwissel in een beplante bak met discus vissen? In mijn vroegere aquarium (zonder discussen, zie eerste post in mijn draadje) gebruikte ik regelmatig regenwater uit de regenton (behalve rond de jaarwisseling), waar ik een luchtpomp en wat active kool in had, wat prima werkte. Het regenwater zorgde voor minder Sio2 en een lagere TDS etc. in mijn toenmalige bak, wat gunstig was voor bestrijden van mijn baardalg. Ik kan uiteraard ook wel met osmose water gaan werken (=gedoe...), maar ik heb een regenton in de tuin staan, wat ik eenvoudig kan gebruiken.

Zijn er personen hier op het forum die regenwater gebruiken (evt icm discusvissen)? Zo ja, hoe, en wat zijn jullie ervaringen?

Thanks, Jeroen.

Hoi,

Heeft niemand hier op dit forum ervaring met het gebruikmaken van regenwater met waterwissels?

Thanks, Jeroen.

Mij lijkt het niet echt verstandig.
Ik doe het ook niet bij mijn koivijver. En waarom dan niet: er zit eigenlijk niks goeds in regenwater de gh en kh waarde zijn heel laag zo niet zelfs 0 regenwater kan ook behoorlijk zuur zijn en wat er eigenlijk wel in regenwater zit zijn afvalstoffen uit de lucht etc.
Ook het temperatuurverschil lijkt mij best groot?
Dus mijn advies zou zijn om het niet te doen. Wellicht zijn er mensen met tegenargumenten.

Ik deed in mijn visschuur altijd verversingen met water uit de vijver. De vijver werd gevoed door de regenpijp van het dak. Dat was dus regenwater dat al een tijdje leefde. Erg geschikt voor de meeste Zuid-Amerikaanse en Aziatische soorten, want het water was lekker zacht en licht zuur,

Ik woon in de buurt van Schiphol. Dus dat is bij mij niet verstandig 😂. Regen heeft een pH van 6. Je moet uitkijken dat het niet te veel gaat schommelen ivm mixen met kraanwater. Dus altijd hetzelfde verhouding mengen.

Mij lijkt het niet echt verstandig.
Ik doe het ook niet bij mijn koivijver. En waarom dan niet: er zit eigenlijk niks goeds in regenwater de gh en kh waarde zijn heel laag zo niet zelfs 0 regenwater kan ook behoorlijk zuur zijn en wat er eigenlijk wel in regenwater zit zijn afvalstoffen uit de lucht etc.
Ook het temperatuurverschil lijkt mij best groot?
Dus mijn advies zou zijn om het niet te doen. Wellicht zijn er mensen met tegenargumenten.
Nou, het voordeel van regenwater is dat je net als osmose water zelf toevoegingen kan doen zoals mineralen zodat je ideaal water kan genereren voor je bak. Ik wil dus graag een iets lagere KH en zeker een lagere TDS (belasting van het water) dan wat ik nu heb. Als je niet direct in de buurt van industrie woont zitten er niet veel afvalstoffen in regenwater wat een risico voor aquaria is heb ik begrepen. Uiteraard moet je wel zorgen dat het temperatuurverschil niet te groot is, en dus mengen met (minimaal) 50% kraanwater.
Ik deed in mijn visschuur altijd verversingen met water uit de vijver. De vijver werd gevoed door de regenpijp van het dak. Dat was dus regenwater dat al een tijdje leefde. Erg geschikt voor de meeste Zuid-Amerikaanse en Aziatische soorten, want het water was lekker zacht en licht zuur,
Ik had vroeger ook een vijver bij mijn vorige huis ook een vijver met 5000 liter, die ik ook gewoon bijvulde met regenwater, net als mijn toenmalige aquarium zoals gemeld. In die tijd was ik ook lid van een aquarium vereniging en diverse leden gebruikten regenwater zonder problemen.

Ik woon in de buurt van Schiphol. Dus dat is bij mij niet verstandig 😂. Regen heeft een pH van 6. Je moet uitkijken dat het niet te veel gaat schommelen ivm mixen met kraanwater. Dus altijd hetzelfde verhouding mengen.
Haha, wellicht is het bij jou niet verstandig ;-). Zeker, inderdaad de verhoudingen goed in de gaten houden. Zeker bij discussen, die houden van stabiele waterwaarden.

Zie ook onderstaande video m.b.t. dit onderwerp:

Aangezien ik een beplante discusbak heb, is het een extra uitdaging om voor planten en discussen de optimale omstandigheden te creëren. Ik ga de komende tijd wat metingen doen met ons regenwater om te zien of ik wat kan ontdekken. Ik ga ook een continue TDS meter aanschaffen, en dan eens nadenken of ik regenwater ga gebruiken, of toch wellicht met Osmose.

Thanks, Jeroen.

Als je niet onder de rook van bijv Tata woont, is regenwater een goed middel om aan zachter water te komen.

Je moet wel zorgen voor schone goten. En na langdurige droogte, of nieuwjaar het water pas na een flinke regebui gaan gebruiken.
Dus zorg ervoor, dat je de regenpijp makkelijk even om kunt zetten, zodat het vuile water na droogte niet in je ton komt.

Ben je sowieso geen osmose nodig in tijden dat er geen regen valt?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan