Regenwater.


VetteV8

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2017
Berichten
246
Locatie
Zuid Drenthe
Ik heb een grote schuur met een flauw hellend dak van golfplaat (eterniet) dat onder eikenbomen staat; daardoor is het dak aardig begroeid met mossen.
Ik heb zo'n vermoeden dat het regenwater al wat aangezuurd is door de mossen, en dat is dan wel weer gunstig dacht ik .
Of niet??
Er is geen industrie in de buurt, dus mogelijk redelijk schoon water.

Cor
 
Ik denk dat het vrij snel van het dak afstroomt dus of dat veel invloed heeft weet ik zo niet. Ik zou het in elk geval flink filteren voordat je het gebruikt en even goede de waarden meten. Er zijn denk ik wel meer topics over regenwater gebruiken;). Je moet ook weer oppassen denk ik met uitwerpselen van de vogels die op het dak kunnen liggen.
 
Filteren met als doel mogelijk vuil eruit te halen, denk ik?
Dat was ik al wel van plan, als ik dit regenwater ga gebruiken.
Ik heb nog wel een drukfilter met een 5 μ cartridge, maar dat zal wel een probleem kunnen worden omdat deze bedoeld is om in een druksysteem (waterleiding) opgenomen te worden.

Had even niet gedacht aan de vogels, maar idd. de eikentakken zitten boven de schuur, dus de vogels ook.
Cor

Edit (kan nu nog :) ) heb even gauw nog een paar van de vele regenwater topics door gelezen, en zie nu dat ik in mijn openingsbericht niet voldoende aandacht had gevestigd voor dat mos op het eterniet, dat was ik nog niet tegen gekomen.

En wat betreft het filteren, dat moet/hoort dus met het buitenfilter, gefilterd over een mechanisch filter en actieve kool zie ik nu, en die kool haalt dan ook de vogelpoep ingrediënten eruit, hoop ik.
Edit2: en het antwoord hieronder was dus al geschreven vóór mijn edit1 haha. Maar bedankt in elk geval
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik het regenwater van mijn schuurtje. Filter het niet. Het dakje veeg ik tijdens een droge periode schoon. Vogelpoep zit er weinig op. Gedurende lange tijd geen problemen met mijn vissen, algen en planten.
Waarschijnlijk heb ik veel geluk.

Groetjes John.
 
Vogelpoep is niet zo erg, daar zit gewoon fosfaat in. Dat is meetbaar en te corrigeren indien nodig. Regenwater moet je alleen opvangen als het reeds een paar uur goed door geregend heeft. Dan begin je met opvangen. Via een aftakking waarin je weer watten hebt gedaan om het fijne (dak) vuil op te vangen; als je ton ( liefst kunststof) vol is koppel je de toevoer weer af! Filter nu de toninhoud over kool + watten gedurende 48 uur.
Gebruik het voor je water wissel, tot je ton leeg is en ga daarna pas weer opvangen. Zo doe ik het al meer dan 20 jaar. Algen krijgen zo geen kans om in de ton te groeien.

Regenwater is voor veel vissen een feest en lost heel veel (drinkwater!!) problemen op die in je bak kunnen ontstaan.
Regen water in mijn ton na filtering:
PH 6.1; KH <3; Gh < 3; no3 0,00; PO4 0,2 mg/l. Ik voeg wel altijd plantenmest en waterbereider toe.
 
Hoe doen jullie dat nu met het filteren?
Heb je daarvoor een aparte externe pomp voor liggen? want die uit je aquarium kan je daarvoor dacht ik niet gebruiken, omdat al je 'goede' bacteriën er dan aan gaan, toch?
Als je een apart buitenfilter daarvoor hebt, dan hoeft dat denk ik niet zo'n grote capaciteit te hebben, bv . een paar honderd liter /uur?

Nu dacht ik ook nog opeens aan een andere, mogelijke oplossing: ik heb een bronpomp, die ik eigenlijk alleen maar gebruik om de tuin te sproeien.
Het water is glashelder, maar er zit kennelijk wel ijzer in, want de tuinsproeier zelf is mooi egaal lichtbruin geworden.
Heeft het zin om het water daaruit te testen en te gebruiken?
IJzer op zich lijkt me niet zo'n probleem, of wel.

Oorspronkelijk was ik van plan om die bronpomp te gebruiken als spoelwater voor de wc, maar gezien het ijzer gaat dat toch bruine randen geven, en hoewel het helemaal schoon is, staat het niet zo netjes....Dus die leidingen in huis zijn nooit gebruikt.
Cor
 
Nog even voor de goede orde, als aanvulling op het bovenstaande:
Ik heb gezocht op het forum naar bronpomp, en dat woord komt niet voor op dit forum.
Toen gezocht naar "bronwater"en daar komt een lange lijst van topics boven drijven, MAAR dat gaat altijd over Flessenwater, en dar heb ik het hier dus niet over.
Mijn bronwater komt bij mij op ca 20 m diepte uit de grond en ziet er in een emmer totaal helder uit, maar zoals ik al zei, er moet wel ijzer in zitten, gezien de verkleuring van de tuinsproeier.
Cor
 
Test eens je aquariumwater, je kraanwater en je bronwater op ijzer?

Dat je het ijzer in het water niet ziet betekend niet dat het er niet in zit :) De bacteriën zie je ook niet zwemmen :)

Voor filtering zal elke pomp waar je kool in kan doen voldoen. Misschien heb je nog een oude pomp liggen of een tweedehandsje op mp/speurder opscharrelen?

db
 
elke (aquapomp) van EHeim voldoet, ik heb al jaren een 2213 erop staan tandakken en die gaat gewoon NIET stuk. Ook niet in regen en wind.
Je bronwater KUN je gebruiken, maar laat het eerst zeer uitgebreid testen. Zgn "bovenliggend" grondwater ( = eerste laag) bevat heel vaak extreem veel meststoffen van de landerijen rondom je put ( tot op 3 km afstand). En zo kun je ongewild, behalve FE ok heel wat andere ongewenste chemicaliën mee oppompen.
Daarnaast is FE heel vaak de "drager" waaraan andere chemische stoffen zich hechten en zo meeliften in het water en dat dan wel (kunnen) beïnvloeden..

Ter vergelijking: op de zandgronden in Limburg zijn alle boorputten gesloten en verboden verklaard voor de drinkwatervoorziening. En dat is niet voor niks!
 
Hier ook gebruik van regenwater.

Bij mij komt het van het dak in een 10.000l put waar een grove vuilfilter opstaat om bladeren tegen te houden.

De pomp trekt het water hieruit met een grove aanzuigkorf die altijd 10cm onder het oppervlak aanzuigt. Na de pomp nog een 25micron filter.

Dat gaat rechtstreeks in een tonnetje van 200l waarin 10-15l turf in een kous hangt met een luchtfiltertje in om de boel bewegende te houden.

Hier zit de pH net boven de 7. Voor de rest niets meetbaars.

Ik zie niet goed in waarom het niet te gebruiken als het proper is. Beter voor iedereen, en al zeker voor het milieu.
 
Haha, baas boven baas: bij mij komt het regenwater in een betonnen put van 700.000 liter
Maar dat was 15 jaar geleden nog de mestkelder; denk dat die mest er nu wel uit is; maar voor de zekerheid zal ik toch maar vers water vanaf de dak-pijp aftakken ;)
Ik denk dat dit voor mij gewoon eenvoudiger is; alleen moet je in actie komen als het een paar uur geregend heeft.
Cor
 
  • Leuk
Waarderingen: Majo
Tja, anders verstopt de toevoer door alle stof ( = modder) die in de eerste regenbui mee naar beneden komt. is echt onvoorstelbaar. Ben er al doende achjtergekomen, dat je beter eerst dak kunt laten schoonspoelen. Net zoals het feit dat je beter een goot van een ZUIDKANT kunt nemen, door de felle zon, zit er bijna nooit mos e.d. op.
Kan dat ook niet meespoelen of heel veel troep vasthouden!
 
Test eens je aquariumwater, je kraanwater en je bronwater op ijzer?

Dat je het ijzer in het water niet ziet betekend niet dat het er niet in zit :) De bacteriën zie je ook niet zwemmen :)

Voor filtering zal elke pomp waar je kool in kan doen voldoen. Misschien heb je nog een oude pomp liggen of een tweedehandsje op mp/speurder opscharrelen?

db
Helaas, ik heb alleen zo'n Sera setje in huis, en heb het water van de bron hiermee getest; resultaat:
NO3 =0
NO2 =0
GH >6
KH =6
PH 7,2-7,6

Dus niet echt zuur water, integendeel en de hardheid is ook niet om over naar huis te schrijven, dus gaan maar naar regenwater toe; heb gisteren een ton gekocht en die staat nu vol water; zat een vreemd luchtje aan; de verkoper zei dat dit van wiet plantenafval kwam, maar daar heb ik dus geen verstand van en ken dat luchtje niet; er zaten wel wat bladeren en takjes in.
Het lijkt me niet direct kwaad kunnen voor de vissen, laat de ton voorlopig vol water staan en zal het een paar maal verversen voordat er regenwater in komt.
Cor
 
Helaas, ik heb alleen zo'n Sera setje in huis, en heb het water van de bron hiermee getest; resultaat:
NO3 =0
NO2 =0
GH >6
KH =6
PH 7,2-7,6

Dus niet echt zuur water, integendeel en de hardheid is ook niet om over naar huis te schrijven, dus gaan maar naar regenwater toe; heb gisteren een ton gekocht en die staat nu vol water; zat een vreemd luchtje aan; de verkoper zei dat dit van wiet plantenafval kwam, maar daar heb ik dus geen verstand van en ken dat luchtje niet; er zaten wel wat bladeren en takjes in.
Het lijkt me niet direct kwaad kunnen voor de vissen, laat de ton voorlopig vol water staan en zal het een paar maal verversen voordat er regenwater in komt.
Cor

Betonnen putten hebben een grote invloed op regenwater. De gemeten KH en GH komen hoofdzakelijk van het beton.
Ook is het water uit betonnen putten vak basisch door het beton. Alles hangt af van de ouderdom van het beton, de verhouding water/betonoppervlak en de verblijftijd van het water in de put.
De GH is trouwens bijna uitsluitend afkomstig van Calcium.
 
Bert, bedankt voor de info, maar de water waardes die ik hierboven opgaf zijn voor het water uit de bronpomp, niet uit de put;
trouwens, ik ben niet van plan om het uit de put te halen, maar nieuw op te vangen uit de (plastic) goot onder een oud eternieten dak.
Overigens, die put waar het regenwater nu inkomt is inmiddels ook al 35 jaar oud, dus zal wel uitgeloogd wezen, lijkt me.
Cor
 
Mijn regenwater komt uit een betonnen put die nu 5j in de grond steekt.

Niet echt iets meetbaars hier.
 
IMG_0801.JPG
Mijn regenwater komt uit een houten regenton. Heb zojuist eens getest met de ProScan van jbl.
 
Lekker zuur....Heeft zeker zuurkool in gezeten of zo...
Cor
Nee, toen ik hem gekocht heb was het een wijnvat, komt van een franse wijnboerderij. Was nog rood van binnen.
Dus heb hem eerst een half jaar enkele keren laten leegstromen als hij vol zat en alle geur eruit was.
 

Terug
Bovenaan