Wat is er nieuw

regenwater

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 14272
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 14272

Guest
Het regent de laatste tijd behoorlijk, wie heeft een Regen-wateropvang ( ton) en gebruikt dit water eventueel na een behandeling voor het aquarium, geheel volgens de handige ideen om het water met een natuurlijke Ph in de bak te verkrijgen, kan een antwoord opleveren voor een topic wat misschien nog loopt.

Ik heb wel een regenton. Heb het wel eens gebruikt voor het aquarium.

Maar ja, ik ververs te veel om altijd regenwater te kunnen gebruiken.
Met de droge periodes kom je dan zonder regenwater te zitten. En dan klopt je waterhuishouding ook niet meer.

Dus dan maar helemaal niet meer gebruiken. Blijft alles hetzelfde.

Misschien iets voor marco 1984, die kant wou ik eigenlijk op.

Het probleem met regenwater is dat het weleens een tijdje droog is en dan zit je zonder water.
Ik heb het wel veel gebruikt. tis goedkoper en duurzamer dan kraanwater, osmose etc. ging altijd door kool en filterwatten voor het de bak inging. In de regenton wil het wel wat gelig worden etc en dat lost actieve kool prima op.

Kwestie van een echte regenwater opvang maken en niet zo’n kinderdingetje van de bouwmarkt neerzetten..
Mja dan kom je vrij snel tegen financiële limieten helaas

Lol. Als bouwmarkt medewerker voel ik me nu uitgedaagd.
Op de foto zie je mijn c.a. 660L regenwater opvang. Daarnaast een muggenlarven kweekbak.
Het regenwater van 1/3 van het huis zorgt voor snelle vulling bij een onweersbui in een droge zomer.

Bijlagen

• IMG_20220606_220547690_HDR.jpg
    IMG_20220606_220547690_HDR.jpg
    418.1 KB · Weergaven: 94
Lol. Als bouwmarkt medewerker voel ik me nu uitgedaagd.
Op de foto zie je mijn c.a. 660L regenwater opvang. Daarnaast een muggenlarven kweekbak.
Het regenwater van 1/3 van het huis zorgt voor snelle vulling bij een onweersbui in een droge zomer.
Dat zeg ik, kinder spul.

AAUUWWW.
Lol, het is niet het mooiste setje, maar voor mijn 240L bak is dit ruim voldoende.
Als je een paar duizend liter bak hebt zal je inderdaad iets ondergronds moeten maken denk ik.

Water met een "natuurlijke pH" bestaat in mijn ogen niet. Wel makkelijk te beïnvloeden pH.

Jaap, met natuurlijk bedoelde ik eigenlijk de Ph waarde die je na een regenbui opvangt.

Ondergronds opslaan zou zeker voor onze Belgische leden iets kunnen betekenen, al zoveel berichten gelezen over het slechte kraan-water bij hun. Het zou wel een investering zijn, maar daarin tegen is het water in ieder geval gratis.

AAUUWWW.
Lol, het is niet het mooiste setje, maar voor mijn 240L bak is dit ruim voldoende.
Als je een paar duizend liter bak hebt zal je inderdaad iets ondergronds moeten maken denk ik.
En vast gekocht met korting bij de werkgever😉

AAUUWWW.
Is idd ook niet gek.
Maar als je het echt wilt doen idd een ondergrondse opslag vanaf 1,5m3.
Ik had plannen om 5m3 te gaan plaatsen Incl voorfilter en pomp, alleen was de terugverdientijd 30+ jaren.
Dat was berekend op m’n jaarlijkse drinkwater verbruik en het maximale aan water wat ik op zou kunnen vangen met mijn dak per jaar.
Dus nog exclusief het geschikt maken voor consumptie helaas

Fe laatste groene wel ja. De blauwe zijn van kalver-voer, bij een boer weg.

5000L, ja dat is een hoop. Onder oude boerderijen zit nog wel eens een flinke tank, maar anders wordt het moeilijk.
Is reverse-osmose uit de sloot of grond dan ook een mogelijkheid?

5000L, ja dat is een hoop. Onder oude boerderijen zit nog wel eens een flinke tank, maar anders wordt het moeilijk.
Is reverse-osmose uit de sloot of grond dan ook een mogelijkheid?
Ja tuurlijk.
Afhankelijk van je woonplaats kan je gewoon een (KIWA gekeurde) bron laten boren.
Afhankelijk van de kwaliteit die jij oppompt moet je wel of niet filteren.

@treb
Regenwater, dus zonder KH stuitertd qua pH alle kanten op, afhankelijk van toevoegingen.
Gister met verversen liep ik er tegen aan dat ik ondanks forse toevoeging van KN03 geen meetbare KH heb. Mijn pH is gezakt van 6.5 naar 5 ( minimale meet waarde).
Ik durfde geen kraanwater bij te mengen uit angst dat de pH in een klap naar 8.5 gaat.
Nu heb ik dus een uitdaging.

Ik gebruik sinds 1 en 1/2 jaar regenwater die ik eerst filter over actieve kool en watten. Tot hiertoe nog geen problemen gehad en eigenlijk altijd glashelder. Ik vang het gewoon op in ik dacht 2 x 200 liter tonnen nog nooit te kort gehad.......................ik breng alleen op niveau en heb nog nooit ververst en ook nog geen abnormale sterfte gehad behalve panda ( van 12 nog 3 over ) maar die zijn zowieso moeilijk te houden. Ik gebruik het voor 3 aquariums , 1 van 80, 1 van 30 en 1 van 20 liter. Ik reinig de simpele binnen filters 1 x per maand.

Zover ik weet heeft de KNO3 ook geen invloed op de kh.
Volgens de fles wel. 10 ml verhoogt de No3 met 2mg/L, en KH met 1.3. op 500l
Kan nog zijn dat dit laatste ook mg/l is ipv punten hardheid ( nog niet bij stilgestaan).

@ZEN.
Wat voor pH meet jij dan?
En eventuele andere gemeten waarden.

Ik heb zojuist het volgende gemeten, met tetra druppeltest.
Regenwater direct uit de ton: pH 6.5.
Na toevoeging 1theelepel kraanwater: pH 6.5.
Na toevoeging 1 eetlepel kraanwater: pH ongeveer 6.5.
Na toevoeging van c.a. 20% in het glas pH 8.

@treb wil je regenwater in je terrarium houden dan? Je had toch geen aquarium meer? Of dat nog wel?

Ancistrus

Ik gebruik osmose water i.c.m kraanwater in de bak, en in de opvangbak daaronder.

Verder gebruik ik regelmatig wat regenwater om de planten te sproeien.

Volgens de fles wel. 10 ml verhoogt de No3 met 2mg/L, en KH met 1.3. op 500l
Kan nog zijn dat dit laatste ook mg/l is ipv punten hardheid ( nog niet bij stilgestaan).
Welke voeding is dat dan Jaap? Ik werk met poeders en dan heb je daar geen last van volgens mij.

10 ml verhoogt de No3 met 2mg/L, en KH met 1.3. op 500l
Ik verhoog wekelijks de nitraat met 20mg dus dan zou ik er een flinke verhoging van de kh moeten zien en die blijft zover ik me herinner onveranderd. Maar ik weet niet welk merk jij hebt en wellicht zit daar verschil in.

Ancistrus, ik had wat duidelijker moeten zijn, de aquariumbak is inderdaad weg, en het paludarium draaid momenteel sinds begin april, maar nog zonder kikker's die komen later.

Bijlagen

• 16547007915923773815704883117173.jpg
    16547007915923773815704883117173.jpg
    316.6 KB · Weergaven: 81
  • 16547008462108085176756122906129.jpg
    16547008462108085176756122906129.jpg
    178.9 KB · Weergaven: 82
Ik vind het juist fijn om kalium toe te voegen, ik heb geen meetbare KH.
Dat blijft dus zo ondanks flink bemesten met kno3.
Dit komt vast en zeker door het grote stuk wortel-hout. De po4 wellicht ook?

Ik ben nu wat nerveus voor een mogelijke zuurval de komende weken.
Maar daar kan met bakinng-soda aan gesleuteld worden? Is nieuw voor mij. Wat voor hoeveelheden moet ik aan denken?

Deze dus?

Bijlagen

• 16547011787557856498389676703658.jpg
    16547011787557856498389676703658.jpg
    130.4 KB · Weergaven: 80
De K die je leest dat is de K van kalium en dat heeft niets met de kh van doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan