Wat is er nieuw

Regenwaterput

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bart
  • Startdatum Startdatum
B

Bart

Guest
Goeiemiddag,

Zou je regenwater uit de regenwaterput waar ook de wc en wasmachine op draait rechtstreeks kunnen gebruiken? Ik bedoel zonder te filteren over kool dus enkel het vuil gefilterd aan de regenwaterpomp.
Zou een makkelijke oplossing zijn

Goeiemiddag,

Zou je regenwater uit de regenwaterput waar ook de wc en wasmachine op draait rechtstreeks kunnen gebruiken? Ik bedoel zonder te filteren over kool dus enkel het vuil gefilterd aan de regenwaterpomp.
Zou een makkelijke oplossing zijn
Het ligt er een beetje aan waar je woont.
Als woon je naast Schiphol of onder rook van Pernis zou ik het niet doen.
De kwaliteit van het regenwater verschilt heel erg van plek tot plek.

Hoe komt het water in de put?
Via buizen vanaf het dak?
Of zakt het in de grond en gaat het door een laag filterzand?

Bij ons zit er heel veel ammonia in het regenwater (regio Eindhoven). Zelfs wanneer ik 2 dagen over Zeoliet filterde zat er nog steeds zoveel ammonia in het water dat ik er van af zag om regenwater in het aquarium te gebruiken.

Het water komt van de daken en deels via infiltratie

Zou het ten alle tijden filteren, al is het enkel voor parasieten

Had ik nog niet aangedacht; fysische verontreiniging via de filter aan de regenwaterpomp. Chemische verontreiniging via kool filteren
Maar hoe filter je biologische verontreiniging(parasieten, bacteriën...)?

Regenwater kan je gebruiken mits het direct is op gevangen in een regenton en je in een schone regio woont met weinig industrie, ander moet je het water echt over aktiefkool en zeoliet gaan filteren voor gebruik.
Het is namelijk zo als je regenwater opvangt in een put of regenton en het staat een poosjes komen er ook allemaal parasieten en insekten en microorganism tot leven dus dan is het ook vrijwel altijd noodzakelijk om het over een UV-lamp te filteren.

Dus wat ik meestal deed als ik regenwater nodig heb voor bijv kweek dan vang ik het regenwater direct op met bakken/emmers die ik buiten zet in de regen, dan verzamel ik al dat water in een grote bak of paar emmers en gooi er een internfilter in met aktiefkool en zeoliet en laat het dan 1 a 3 dagen filteren.
Dan gebruikte ik het water zo in het aquarium met een uv-filter erop en deed pas vis erin na 48uur filteren over UV.
Nu gebruik ik al jaren geen regenwater meer omdat de vervuiling ernorm is toegenomen en wil ik wat zachter water dan schep ik een paar emmer uit de poldersloot en filter dat door met theedoeken tegen luizen en dergelijk en daarna kieper ik dat zo het aquarium in en laat het zonder vis 48uur filteren bij opstarten. van een auquarium.
Maar wat kost tegenwoordig osmosewater per jerrycan niet bar veel dus als ik dat nog toepas dan haal ik gewoon 20liter of meer osmosewater om te mengen met leidingwater wat minder risico's geeft op parasieten en schimmels geeft of meelifters die ongewens zijn.
ooit eensn een snoekje meegelift met waterplanten uitd e sloot.. wel leuk to0tdat hij 10-20cm haalt en de platy's als een lekker hapje begon te zien 😆

Denk dat ik voor die paar liter beter meng met osmosewater.
Is de simpelste oplossing

regenwater is erg schoon als het valt, maar de oppervlaktes waar het opvalt zijn dat vaak niet zo. en die smerigheid spoelt mee en heeft vervolgens alle tijd om op te lossen in je water. Regenwater is prima te gebruiken mits vers en zo schoon mogelijk verzameld en opgeslagen.

is het een vat waar ook veel troep in komt, waar ook allerlei beestjes en algjes in gaan leven etc. dan loont het de moeite natuurlijk niet. maar ik neem dat je de wasmachine niet met groene slurry laat draaien en dat vuiligheid zoveel mogelijk buiten de deur wordt gehouden?

Test het water eens, bijv geleidbaarheid en ammoniak. Die laatste is het meest reëel kwa eventuele giftigheid, en TDS van 25 of lager is schoner dan uit een normaal osmose apparaat komt.

• Leuk
Waarderingen: Bart
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan