Wat is er nieuw

regenwormenkweek

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Leeftijd
52
Ik heb een jaar geleden een experiment gestart om regenwormen te kweken als levend (bij)voer voor mijn vissen. Omdat dat goed gaat, zal ik hierbij posten hoe ik dat gedaan heb.
Benodigdheden:
lichtverduisterende, dichte opbergbak (bijv action/xenos etc) met open handvatten of gaatjes in deksel, (in het begin eentje, na een paar maanden nog eentje),
(oude) potgrond, mag met oude wortels etc zijn,
blik bonen in nat (de goedkoopste die je vinden kunt, (met gft afval gaat het ook, maar peulvruchten hebben het voordeel dat ze veel eiwit bevatten en je ze makkelijk onder kunt graven,
koele ruimte (bij mij staan ze in de badkamer)
aantal dikke, gezonde regenwormen,
(plantenspuit).

Je doet de aarde in de bak, (zorg dat de aarde onder de handvaten blijft), de wormen, (de bonen en je maakt de aarde een beetje vochtig met de plantenspuit. Deksel erop, en om de paar dagen-week vochtigheid controleren.
Na 1 maand (afhankelijk van het aantal en de grootte van de startwormen) controleren of ze nog voer hebben, door het aardemengsel voorzichtig om te scheppen. Als je een 'kluit' wormen tegenkomt, zijn ze bezig met de voortplanting en kun je na een maand eitjes oogsten. Dat doe je door de bak leeg te schudden, raapt de eitjes eruit (lijken veel op ovale, gele osmocotekorrels) en die doe je in de tweede bak, met aarde en vocht en wat bonen.
In de eerste bak doe je de aarde met volwassen wormen terug, met wat nieuw voer indien nodig. Daar kun je ook uit gaan oogsten.

Het gaat niet bijzonder snel, maar je kunt de productie uiteraard naar wens verhogen door meerder bakken. Het is wel weinig werk en als toegift wordt je oude potgrond weer verrijkt met wormenpoep en opnieuw bruikbaar.

Hoe voer je de wormen? Snij je ze ook in stukjes? ( wel is gelezen dat ze dat b.v. voor corydoras doen)

Ik geef ze in hun geheel, vooralsnog alleen aan de zonnebaars (15 cm). die heeft er een flinke maaltijd aan, maar hij krijgt ze helemaal weg. Zeer binnenkort ga ik ook eens kijken wat de elliotti's ermee doen, maar kan me niet voorstellen dat zij er méér moeite mee gaan hebben.
Maar als een volwassen worm te groot voor jouw vissen is, kun je natuurlijk ook jonge wormen voeren. Als ze net uit het ei gekomen zijn, zijn ze ietsje groter dan een tubifexwormpje en dan moet je kijken wat je vissen aankunnen (dat gaat meer zijn dan je denkt...).

Zo makkelijk drijft hij me niet in een hoek. Als je de kweek eenmaal hebt, zijn ze in alle maten oogst- en voerbaar :))

Ik voer ook regelmatig wormen aan de schildpadden en dwergklauwkikkers. Maar ik vind het teveel werk om ze specifiek te kweken.
Een schep in de tuin of composthoop en heb een bakje vol. En dan zoek ik de kleinere eruit.

Het hang van het formaat van je tuin af en van je grond of dat een (betere) optie is. Ik heb kleigrond en dat spit niet zo makkelijk. Bovendien is de opbrengst van zo'n graafactie zeer afhankelijk van het weer. Een eigen kweek kun je altijd bij en altijd van oogsten.

En als je geen eigen tuin hebt, en afhankelijk bent van het hondenuitlaatstukje, vind je het wel prettig om daar maar één keer in te moeten graven......:))

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan