Volgens opgave van het waterleidingbedrijf is dat 8.1 en dat mat ik ook voordat ik de meter installeerde.V heeft allemaal niet zoveel invloed idd. Wat is de pH van je kraanwater?
Voeg je nog iets anders toe aan je water, bv zouten?
Maar ff schoonmaken en ijken kan nooit kwaad idd.
Gr. Ed
Je probleem ligt in het ijken, denk ik zo. Beter gezegd, eigenlijk door het niet of te laat ijken. Reinigen is misschien niet zo nodig, ik heb het zelden gedaan. Ijken wél. Dat moet regelmatig gebeuren, zo eens in de maand lijkt me wel het minimum. Wel nuttig en nodig kan zijn dat je de electrode, wanneer niet gebruikt, in bewaarvloeistof zet. Terugkomend op dat reinigen, wanneer je dit doet en dat kan wel nodig zijn in situaties met veel organische vervuiling wat ik zelden had moet je na gebruik van reinigingsvloeistof je electrode naspoelen met gedemineraliseerd water. Dus, kort gezegd, het antwoord op je probleem ligt naar mijn mening niet in de controller maar in je electrode.hmmm, dus reinigen is bij jou niet nodig? Misschien dat ik dan op het verkeerde pad zit. Ik heb een pH meter van AliExpress. Wat me opvalt is dat de laatste tijd de pH waarde een aardig eind omhoog gaat. Hij hangt er nu een maand of 3 in. Eerst had ik in de ochtend 7.8 en in de avond rond 8.05. Nu heb ik in de ochtend 8.05 en in de avond kan het oplopen tot maar liefst 8.38. mij lijkt dat behoorlijk hoog. Ik dacht dat er misschien zo'n laagje kaam op de elektrode is gaan zitten en dat hij daardoor niet meer accuraat is.
Ik zal in het weekend eerst eens gaan kijken wat hij aangeeft in kraanwater en daarna ijkvloeistof.
In theorie zou het wel kunnen dat de pH echt zoveel omhoog gaat, maar ik kan het me haast niet voorstellen. Dan zou het moeten komen doordat:
- de planten veel meer CO2 opnemen.
- ik onlangs de mech pro (plastic) in het filter vervangen heb door mech (van aardewerk)
- de dagen langer zijn geworden en de lichtsterkte in de kamer langer hoger is.
Van al deze dingen kan ik me niet voorstellen dat de invloed zo groot is.
hmmm, dus reinigen is bij jou niet nodig? Misschien dat ik dan op het verkeerde pad zit. Ik heb een pH meter van AliExpress.
Een kaamlaag zorgt niet voor dusdanige vervuiling die je met reinigingsvloeistof zou moeten behandelen. Dat kan je gewoon afspoelen. Je moet beginnen met ijken. Voor de duidelijkheid, dat moet je altijd doen! Om een vergelijking met kraanwater te maken moet er ook weer eerst geijkt worden.Ik heb nu geen tijd om de hele ijkprocedure te doen, maar wat ik wel alvast gedaan heb is de probe even uit de bak vissen en in een glaasje kraanwater hangen. En wat bleek? Inderdaad, pH 8.37. Net als in de bak. Er zal dus inderdaad iets met de probe zijn.
Ik dacht dat hij misschien last heeft van een kaamlaagje er overheen. Maar als ik het goed begrijp geeft dat bij jullie eigenlijk geen problemen? Wat zou nu wijsheid zijn? Ik heb wel demi water en ijkvloeistoffen, maar geen reinigingsvloeistof. Zou het zin hebben om hem alleen te ijken? Of is de kans dan groot dat eventuele vervuiling de meting blijft verpesten?
En wat zit er in die reinigings vloeistof? Ik hoorde ook azijn noemen. Dat heeft wel mijn voorkeur, aangezien ik dan niets hoef te gaan bestellen. Maar werkt dat dan net zo goed?
Wat overigens prima controllers zijn. Is mijn ervaring.
Siporax is niet te vergelijken met mech of biomech.
Siporax is een uiterst poreus filtermedium.
Mech, dat zijn de klasieke klei (ceramische) buisjes. Welke als voorfilter dienen. En bieden ook ruimte voor bacterien die organisch vuil omzetten.
De biomech is daar een goedkoop aftreksel van. Doet hetzelfde als de klei buisjes. Maar is plastic.
Goedkoop en lichtgewicht. Schijnt ook te drijven. Dus vliegt overal heen. Wat het niet praktisch maakt.
Dank voor de uitgebreide info!Ik maak de elektrode meestal schoon met een scheutje peroxide in een bekertje water.
Dan met een zachte kwast (zo’n penseel wat ze voor schilderijen gebruiken) heel licht over het bolletje vegen.
Soms zit daar wat aanslag op.
Daarna goed afspoelen met kraanwater.
En voor het kalibreren even in demiwater zetten.
Dan het meeste water eraf vegen met een keukenpapiertje.
Dan in de 1e buffer zetten. En zeker 1 minuut erin laten staan. Dan op de waarde kalibreren.
Dan weer in demiwater. Afdrogen. Volgende buffer zetten voor 1 minuut, dan op waarde kalibreren.
Weer afspoelen en in de eerste buffer zetten. En kijken of deze de juiste waarde aangeeft.
Een afwijking van max 0,1 pH punt is nog acceptabel. Op mijn werk hanteren we 0,05 pH punt. Anders opnieuw kalibreren.
Sommige controllers geven zelf aan of de elektrode nog binnen de kalibratie waardes valt.
Dat heeft met de respons waarde te maken. Moet rond de 59 milivolt per pH punt zijn.
Als de elektrode hier ver buiten valt is deze niet meer goed. Zo meet die controller dat.
Maar dat zie je zelf niet. Is beetje achtergrond info.
Tja, Chinezen verstaan nu eenmaal de kunst om dingen te maken die lang niet perfect zijn, maar wel nog net goed genoeg. Wij in Europa hebben nogal de neiging om dingen zo mooi te maken dat ze onbetaalbaar worden.
Er is dan ook niets op tegen dat je wilt winkelen bij de plaatselijke middenstand. Er is naar mijn inzichten wel iets op tegen dat gekochte waren in China meuk genoemd worden.Ik ben principieel tegen Chinese postorder meuk. Helpt onze plaatselijke middenstand om zeep.
Sowieso ben ik een hardnekkige plaatselijke detailhandel bezoeker.
Sommige producten zijn misschien wat minder van kwaliteit uit China of voldoen niet altijd aan de wettelijke eisen maar zelf heb ik er ook nog geen slechte ervaringen mee.Er is naar mijn inzichten wel iets op tegen dat gekochte waren in China meuk genoemd worden.
Het gaat mij erom dat bij productie van waren hier in Europe wij aan hele waslijsten aan regels moeten voldoen die terug te vinden zijn in de kostprijs. In China worden sommige waren onder erbarmelijke omstandigheden geproduceerd. Kostprijs is vaak minimaal omdat ze maar raak kunnen produceren. Vaak zijn producten letterlijk nagemaakt.Er is dan ook niets op tegen dat je wilt winkelen bij de plaatselijke middenstand. Er is naar mijn inzichten wel iets op tegen dat gekochte waren in China meuk genoemd worden.
Ik heb nu de JBL druppeltest. Die lijkt er aardig in de buurt te komen. 7.9 klopt veel beter met de opgaaf van het waterleiding bedrijf dan die 7.5 die ik nu meet. Ik moet iets verkeerd gedaan hebben. Ik had die ijkvloeistoffen al eerder gebruikt. Misschien dat ze toch verlopen zijn doordat de flesjes al een paar maanden open zijn.Druppeltesten zijn niet erg nauwkeurig natuurlijk. Ik ijk de electrode altijd en spoel hem af met osmose en blaas hem wat droog en zet hem dan even in het potje ijkvloeistof met ph 7 en dat zou dan als het goed is ook met de electrode 7 moeten zijn.
Je moet altijd de elektrode ijken met een scheutje ijkvloeistof in een APART bekertje. En nooit rechtstreeks in je pot met ijkvloeistof.Ik heb nu de JBL druppeltest. Die lijkt er aardig in de buurt te komen. 7.9 klopt veel beter met de opgaaf van het waterleiding bedrijf dan die 7.5 die ik nu meet. Ik moet iets verkeerd gedaan hebben. Ik had die ijkvloeistoffen al eerder gebruikt. Misschien dat ze toch verlopen zijn doordat de flesjes al een paar maanden open zijn.
Ik ga maar een nieuw setje bestellen en dan weten we het snel.
Bij het waterleiding bedrijf kan er een variatie in waardes optreden. Vaak zie je op de informatie die je kan opvragen min. en max. waarden waartussen ze meten en de minimale en maximale eindwaarde die wettelijk mag voorkomen. Exacte waardes zullen ze dan ook niet geven. Dit als extra informatie.Ik heb nu de JBL druppeltest. Die lijkt er aardig in de buurt te komen. 7.9 klopt veel beter met de opgaaf van het waterleiding bedrijf dan die 7.5 die ik nu meet. Ik moet iets verkeerd gedaan hebben. Ik had die ijkvloeistoffen al eerder gebruikt. Misschien dat ze toch verlopen zijn doordat de flesjes al een paar maanden open zijn.
Ik ga maar een nieuw setje bestellen en dan weten we het snel.
Belangrijk is ook om op te merken dat de temperatuur een rol speelt. Wanneer je ijkvloeistof lekker in het zonlicht heeft gestaan of naast de verwarming kunnen er wel degelijk meet verschillen ontstaan.Je moet altijd de elektrode ijken met een scheutje ijkvloeistof in een APART bekertje. En nooit rechtstreeks in je pot met ijkvloeistof.
Daarnaast moet je de elektrode ijken met waardes waartussen jou te verwachte waarde valt.
Vraagt jou controller om een pH 7 of om pH 6,86? Niet alle controllers kunnen kalibreren met een pH 6,86.
Daarnaast is het wel een indicatie dat de elektrode niet goed meer is. Als je met pH 4 en 7 ijkt. En de pH 9 wordt niet goed gemeten.
Dan is je elektrode niet lineair meer.
Nee, een tweepunts meting is wel belangrijk, ook al omdat er bij pH metingen je kijkt naar een ömgekeerde logaritmische schaal die dus niet exact lineair is. Op mijn eigenbouw controller kon en maakte ik zelfs gebruik van een driepunts meting. Ruwweg 10, 7 en 4. Overigens kan je heel goed je meting doen in vloeistof van 7, wanneer je dit hebt, i.p.v. 6.86. als je het resultaat er maar op instelt.Ja, dat of de ijkvloeistof is toch vervuild. Ik heb hem niet hergebruikt, maar wel het potje geopend bewaard. Mogelijk ligt het daaraan. Of de electrode is inderdaad niet lineair genoeg. Misschien had ik dat ijken met pH 4.01 inderdaad achterwege moeten laten.
Ik heb geijkt met 6.86 omdat de meter daarom vroeg. Ik moest daarom speciaal een andere ijkset bestellen. De meeste lijken 7.00 te gebruiken.
Hoe dan ook. Ik zal moeten wachten totdat ik weer nieuwe vloeistoffen heb om het zeker te weten.
De verschillen zijn niet gigantish bij een net aangeschafte electrode. maar ze worden wel groter naargelang je materiaal ouder wordt. Het beste is zo ongeveer tussen kamertemperatuur en inderdaad zo rond 25 graden.Dat was voor mij inderdaad nog een andere openstaande vraag. Ze specificeren de pH waarde voor 25 graden. Geeft het een wezenlijke afwijking bij 21 graden?
Dat is heel belangrijk Ben.Belangrijk is ook om op te merken dat de temperatuur een rol speelt. Wanneer je ijkvloeistof lekker in het zonlicht heeft gestaan of naast de verwarming kunnen er wel degelijk meet verschillen ontstaan.
Slope is de (in dit geval kalibratiehelling-)helling. Die helling wordt bepaald door de mV waarde die afgegeven wordt op de plekken wordt een een-, twee-, of driepuntmeting gedaan wordt. Meestal wordt op de waarde pH 7 dan 2 mV afgegeven. Op mijn eigenbouw controller gebruikte ik een offset, want zo heet dat, van 2,5 mV. In werkelijkheid is de waarde van pH 7 neutraal en zou dus 0 mV afgeven worden wat niet handig is want dan zou een meting van pH 7 ook kunnen betekenen dat je electrode stuk is. Vandaar dus dat men altijd werkt met een offset. Dit als aanvulling. Maar dit gaat eigenlijk ver buiten dit topic... 😉Hier nog een mooie website over pH meten en de elektrode werking.
Vooral het stukje over de slope. Dit is veroudering.
https://andyjconnelly.wordpress.com/2016/09/28/what-does-it-all-mean-ph-electrodes/
De offset zit altijd in de controller! Door het ijken wordt je electrode die door veroudering langzaam afwijkt weer aangepast door de afgegeven millivoltage weer te matchen met de controllerwaardes.Met zo'n wat goedkopere meter kan ik me ook heel goed voorstellen dat de uitleeselektronica ook een offset heeft. Maar met een beetje ijken kom je vaak een heel eind.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.