Rekord 800 bestand


Erik1404

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
162
Leeftijd
26
Locatie
Zwolle
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een paar leuke soorten om mijn bestand aan te vullen.
Op het moment zitten er alleen een 15 tal zwarte fantoomzalmen in.
Verder niks.

Ik ben al wat aan het rondstruinen geweest maar loop toch tegen wat problemen aan.
Het grootste probleem is eigenlijk dat ik een grindbodem heb. Een hele rits bodembewoners valt dus al af. Verder heb ik ook (nog) geen dichte begroeiing en redelijk wat stroming.
De temperatuur is ong. 24 graden Celcius.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
 
Wat is de ph, gewoon kraanwater?

Je kunt kijken naar gourami's, maar als je je bodem vervangt heb je wel gelijk veel meer keus, er zitten nu nog niet zoveel vissen in. De fantoomzalmojes kun je denk ik nog wel uitbereiden;)
 
Yups, gewoon kraanwater.
Maar dat is wel redelijk hard hier in Zwolle.

Gaan gourami's zonder drijfplanten?

Bodem vervangen zie ik niet zo zitten eigenlijk.

Toch bedankt voor het meedenken!
 
Nee, gourami's willen drijfplanten;)


Je kunt ook een 'zandstrandje' maken, een afscheiding van een deel van de bak, en daar leg je dan zand in:!
 
Ah, Drijfplanten heb ik al eens geprobeerd in mijn aquarium. Dat ging toen niet zo best. Het was toen het vlotvarentje dacht ik.
Zijn er echt geen vissen die op een grindbodem kunnen?
 
Ah, Drijfplanten heb ik al eens geprobeerd in mijn aquarium. Dat ging toen niet zo best. Het was toen het vlotvarentje dacht ik.
Zijn er echt geen vissen die op een grindbodem kunnen?
Het kan wel, maar ze vinden het niet fijn en op zand vertonen ze veel leuker gedrag. Ik hield ze eerst op grind, toen op zand, ze werden veel actiever en zeefden zand door de kieuwen. Dus het best is wel zand, en dan zou je ook dwergcichliden kunnen houden;)
 
Daar ga ik maar eens over nadenken dan...
Leuk klusje voor in de voorjaarsvakantie.
Raad je nog een bepaald soort zand aan?
En wat is de beste manier om een complete bodem te vervangen?
 
Daar ga ik maar eens over nadenken dan...
Leuk klusje voor in de voorjaarsvakantie.
Raad je nog een bepaald soort zand aan?
En wat is de beste manier om een complete bodem te vervangen?
Filterzand, lekker goedkoop:p

-Alle vissen eruit
-buitenfilter laten draaien in de emmer met vissen, met binnenfilter de sponsen erin leggen.
-zuurstofpompje erbij
-alles eruit, laatste beetje grind kun je eruit halen met de slang, afhevelen,
-nieuw gewassen zand erin
-alles weer inrichten

Daarna het water goed blijven testen, en de vissen in de gaten houden. Testen op ammoniak/ammonium en nitriet;)
 
Goed, ik heb dus besloten dat ik deze voorjaarsvakantie de bodem ga vervangen voor filterzand.
Dan blijft de vraag: "Welke vissen zou ik er dan bij kunnen doen?".
Ik heb al veel zitten kijken naar dwergcichliden, maar ik kom er toch niet helemaal uit.
Voor de Apistogramma borelli is mijn water te warm.
En voor de A. cacatuoides is de bak eigenlijk te krap.
Microgeophagus ramirezi durf ik eigenlijk niet zo goed aan te beginnen.
M. altispinosa zou dan eventueel kunnen als koppel, maar ik lees ook her en der dat die het toch beter doen als groepje en daar is de bak dan weer te klein voor.
Ik zou ook de dwergcichliden kunnen laten en voor Corydoras kunnen gaan. Maar, welke passen goed op deze temperatuur? De C. sterbai vind ik zelf wat te fors worden. ik heb dan liever een Corydoras van het formaat van de C. panda. Áls ik dan voor de Corydoras ga, zou ik graag gouramis als "hoofdvissen" willen. maar, die houden niet van stroming. Ik heb van een PVC-pijp een spraybar over de hele lengte van de bak. Op het standaard binnenfilter. Is dat teveel stroming?
Natuurlijk moeten de vissen die het uiteindelijk worden wel een beetje makkelijk te krijgen zijn.








Ik krijg de indruk dat ik hier teveel over nadenk....:rolleyes:
 
De zwarte fantoomzalm heb ik gehouden met de apistogramma borelli op kamertemperatuur. Bij mij wordt dat niet minder dan 20 graden, en in de zomer is de temp hoger.
Ik dacht dat de fantoomzalm tussen de 21 en 25° gehouden wordt. Deze combi zou , vgl mij , kunnen.
 
Nou,

Vandaag filterzand opgehaald bij Wildkamp.
Morgen maar eens beginnen met het zand wassen.
 

Terug
Bovenaan