Wat is er nieuw

Rekord 800 van ypoc

• Onderwerp starter Onderwerp starter ypoc
  • Startdatum Startdatum
Y

ypoc

Guest
Zoals ik al zei, na tijdje aquariumhobby op pauze te zetten, kan ik er weer in vliegen.

Deze keer word het een Zuid-Amerikaanse bak, na lang overwegen.
Waarom? Tja wou een 2de hillstream maar zou beetje dom zijn om 2 dezelfde bakken te hebben.
En sinds ik een grote verborgen liefde heb voor cory's...

Foto's nog niet beschikbaar, al sta ik wel te popelen.
Aquarium staat wel al eindje te draaien met ingedraaid water en zand.

Hout is onderweg uit Frankrijk 😛

Wat mijn bedoeling is, een "kale" bak, met hout, paar stenen rond het hout.
Veel bladeren op de bodem (eikenbladeren), elzenproppen etc etc.
Met matige belichting, maar ben ik nog aan het "onderzoeken" 😛

Het is een Rekord 800.

Visbestand ben ik nog heel onzeker over.
Maar dacht aan kleine visjes, om de bak groter te doen lijken, dit heb ik al in gedachten:
-Corydoras Pygmaeus
-Otocinclus

Enige wat ik nog overweeg is kleurrijke bovenvissen.

Daarom ook dat ik dit topic al maak, mensen met tips, idee�n etc, schiet maar! (Eerste keer Zuid-Amerikaans)

Naast die vrijzwemmende Corydoras kun je toch ook nog wel een groep bodembewoners Corydoras kwijt?
Nu je toch zo gek bent van Corydoras ;-) Misschien vind je een van die 'laser' Corydoras wel leuk, gold laser ofzo.
Of een groepje L010a?

Mascha&Ivo zei:
Naast die vrijzwemmende Corydoras kun je toch ook nog wel een groep bodembewoners Corydoras kwijt?
Nu je toch zo gek bent van Corydoras ;-) Misschien vind je een van die 'laser' Corydoras wel leuk, gold laser ofzo.
Of een groepje L010a?
Die vind ik eerlijk gezegd niet zo mooi 😛 ziet er nogal onnatuurlijk uit 😛

Maar heb al ervaring met pygmaeus, zwemmen nogal vaak in het midden.

Wou eerst iets zoals zo'n groene neon tetras, of kardinaal tetras, maar dat gaat een beetje botsen zeker? Of ben ik mis.

Wat dacht je van een combinatie van de Hyphessobrycon elachys en Corydoras hastatus. Die zijn in het wild ook regelmatig bij elkaar te vinden!

Deze kan je ook iets koeler houden, wat handig is als je Otocinclus erbij gaat houden.

Wel ik doe altijd eerst veel research, wou eerst voor een Madeira biotoop gaan.
Aangezien de pygmaeus daar vandaan komt, en er ook een heel gelijkaardige otocinclus soort als de vitattus leeft.

Vandaag heel erg vroeg takken geleverd gekregen, toen ik terug thuis kwam natuurlijk meteen, doos geopend 😛

Heb manzanita takken besteld, maar de "dikkere" soort.
Dus verwachte ik ook rechte takken, waren de meeste ook, alleen zat er vond ik een nogal aparte tak in 😛

jQAUioitzMmVS2KI66bxq4hy8pBi89Rc.jpegDSC_1038 by YPOC RIGHT, on Flickr

Helaas denk ik dat ik deze niet kan nuttigen maar toch wel speciale tak vind ik 😛

Enige wat ik nu nog nodig heb qua inrichting is: Eikenbladeren, mss beukenbladeren en elzenproppen.
Maar azaqua, heeft maar 1 zakje eikenbladeren op voorraad, weet iemand mss waar je die nog kan bestellen?

Bij Moeder Natuur. 😉

Vind het wel een mooie tak overigens. Verschilt ie zoveel van de anderen dat je 'm niet kan gebruiken?

Jeppo zei:
Bij Moeder Natuur. 😉

Vind het wel een mooie tak overigens. Verschilt ie zoveel van de anderen dat je 'm niet kan gebruiken?
Ja heel erg, andere zijn echt takken, deze is 2a3x zo dik.
En lijk op een boomstam met wortels 😛

Zou mooi zijn om buiten de bak iets van een epifyt op te laten groeien!

Helaas geen plaats voor die tak, mijn verbeelding sloeg weer op hol.
Moest meteen aan een garnalenbak of iets dergelijks denken, om in het midden te "intigreren" als boomstam 😛

Maar past niet in mijn huidige inrichting, is bijna 50 lang en 35 breed (onderste takjes) 😛

Maar heel de dag aan "layout" van takken zitten prutsen.
Heb nog altijd niet gevonden wat ik wou, heb het dan maar voor vandaag opgegeven, en nu staat ie er zo bij:

rge8DY1s_KvWscS-hQ4LhjDCxBT7rwLj.jpegDSC_1060 by YPOC RIGHT, on Flickr

Heb nog wat takken liggen zie wel nog 😛

Wat de bedoeling is qua visbestand, word gefocused op corydoras, twijfel nog, maar nog veel tijd om te twijfelen 😛

Wel inrichting is bijna zoals ik het wil, foto's volgen binnenkort.

Visbestand is ook wel wat uitgedacht, dacht voorlopig aan:
-Kardinaal of Neontetra
-Otocinclus
-Corydoras Panda

Laatste dagen, in de bomen klimmen bij buren voor elzenproppen 😛
Staan 10 a 12 eiken, dus voorraad genoeg.

Wel jammer dat de bladeren, nog maar net zijn uitgekomen, dus te klein om te oogsten 😛

Zo ver ik weet komen elzenproppen van de ''Els''.

Elzenproppen zijn de vruchten van de zwarte els (Alnus glutinosa) en zien er uit als kleine dennenappels.

Had het over de blaadjes idd 😛

Moest zijn: Laatste dagen, in de bomen klimmen bij buren voor elzenproppen "en bladeren"

Foute zin constructie xD

ypoc zei:
Had het over de blaadjes idd 😛
Ja, ik had hem stiekem wel door hoor... maar vond het wel grappig 😛

C�dric Vleminckx zei:
Elzenproppen zijn de vruchten van de zwarte els (Alnus glutinosa) en zien er uit als kleine dennenappels.
Klopt helemaal, maar alle elzen voldoen zover ik weet. Zelf heb ik liever de witte els, die proppen zijn iets groter en passen niet door de slang bij het afzuigen van de bodem. Die van de zwarte schieten de hele tijd in mijn slang en zijn er slechts met moeite weer uit te krijgen 🙂

Maar goed, een beetje off-topic zo 🙂

Snel foto gemaakt, zoals het er echt uitziet, zonder iso aan te passen.

y16MisMGqmhpC7cP7TZaSPzCsXS9J_7q.jpegDSC_1072 by YPOC RIGHT, on Flickr

Ben er nogal tevreden over, behalve dat ik geen bladeren heb.
Zou er 2x beter uit zien vind ik met veel bladeren.

Mooie bak zo! Is je verlichting nou zo rood of heb je het water gekleurd?
Vind dit altijd de mooiste bakken, simpel en toch heel fascinerend en mysterieus! denk ook dat het met bladeren mooier word!

ZooZa zei:
Mooie bak zo! Is je verlichting nou zo rood of heb je het water gekleurd?
Vind dit altijd de mooiste bakken, simpel en toch heel fascinerend en mysterieus! denk ook dat het met bladeren mooier word!
Is door combinatie hout/elzenproppen 😛

En bedankt!

Zoals ik al eerder had vermeld in dit topic, is deze bak een bestaande bak die verhuisd is.
voor er onnodige kritiek komt, dus zand, filter en water van ingedraaide bak en stond al ongeveer 2 weken in huidige bak te draaien.

Wou ik even verduidelijken 😛

Maar was vandaag in dierenzaak, en zag neon tetra in promotie staan, wou ik, dus heb ze ineens meegenomen.
Heb er 10 gekocht, extra verassing toen ik ze in aquarium deed, had er 3 gratis erbij.

Dus zitten er nu 13 neon tetra en 1 otocinclus, dat beestje komt uit andere bak heeft al veel verhuisd 😛

k093KB5kKS_bNaiYu7IP3odUW2VAE5St.jpegDSC_1077 by YPOC RIGHT, on Flickr

k093KB5kKS_bNaiYu7IP3odUW2VAE5St.jpegDSC_1078 by YPOC RIGHT, on Flickr

Niet zo'n perfecte foto sorry daarvoor je ziet hillstream in weerspiegeling 😛

Wat visbestand betreft ben ik zeker, dacht alleen aan een koppel grotere vissen, goed of slecht idee?

Otto77 zei:
Knap gedaan.

Welke verlichting gebruik je? TL of led? En hoeveel K?

Ik gebruik LED balken.

Rare uitleg maar hier komt het, overdag branden er 2.
De achterste is "onbewerkt", de voorste is afgeplakt alsof er 2 spots zouden inhangen. (Deze blijft dan branden als avondverlichting)

Maar het gaat om 2 'SUPERFISH LED RETROFIT SUPERBRIGHT'

Snel even foto gemaakt.

Bak is beetje vuil en ook schimmel op net toegevoegde takken, verdwijnt wel.
+Steen op hout moet nog weg.

FynWEjHXOvXqmSsbF7SKvj8_ir_V88iO.jpegDSC_1129 by YPOC RIGHT, on Flickr

FynWEjHXOvXqmSsbF7SKvj8_ir_V88iO.jpegDSC_1131 by YPOC RIGHT, on Flickr

Ziet er voorlopig zo uit, bladeren gewoon laten zinken in aquarium, dus natuurlijke layout 😛

Ben nog altijd aan het zoeken om visbestand uit te breiden, dus...

Dat ziet er echt heel knap uit.

Het idee om een ledbalk af te plakken is goed gevonden, maar kan dat geen kwaad voor de temperatuur?
Ik las elders al dat de levensduur van leds deels afhankelijk is van hoe warm ze worden.
Zo zullen gekoelde leds langer meegaan. Omgekeerd zou een hogere temperatuur kunnen leiden tot een kortere levensduur denk ik dan.

Het is toch een idee wat ik in m'n achterhoofd ga houden want het effect is er wel.

Nog nooit zo over gedacht eerlijk gezegd.

Wat me wel opviel mss terzijde maar, gebruik zwarte tape, voor elektriciteit.
1 laag geeft matig geel licht, dubbele laag geeft geen licht.
Wou ik even vermelden 😛

Vandaag koppel microgeophagus altispinosa gaan halen als laatste toevoeging aan bak.

Zitten er pas in vind ze nu al leuk!

G54GohBmfSTaJ3eU8z2q7YevuHdrqqvc.jpegDSC_1150 by YPOC RIGHT, on Flickr

G54GohBmfSTaJ3eU8z2q7YevuHdrqqvc.jpegDSC_1153 by YPOC RIGHT, on Flickr

Niet zo'n heel mooie foto's maar batterij was bijna leeg 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan