Wat is er nieuw

Rena Superclean 40 - Vervangen filtermateriaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter superted
  • Startdatum Startdatum
S

superted

Guest
Zoals elder op het forum te lezen ben ik (weer) bezig een klein garnalenbakje te beginnen.
Nu heb ik een klein bakje over kunnen nemen met een Rena Superclean 40 filtertje erin.

Echter in het 2e "kanaaltje" zat geen patroon en de spons die erin zit wil ik ook gaan vervangen.

Nu ben ik op internet al even aan het speuren geslagen en ben al 1 en ander tegen gekomen, maar is er iemand die ervaring heeft met dit filter en bijbehorend materiaal?

Wat zou een goede combinatie zijn ?

Ook zag ik dat er nog een extra bakje aan dit filter toe te voegen is voor een 2e capsule.

Het filter is goed gereinigd door mij, maar nieuw filter materiaal zou niet misstaan, gezien het feit dat het een tijd droog heeft gestaan.

Gewoon voor een paar euro een losse spons kopen en op maat knippen bv.
Hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.
Doe je in de bovenste een plukje filterwatten.

kijk dit zijn weer tips waar ik zeker wat mee kan.
De filterwatten had ik idd al overwogen, maar een bevestiging van een ander maakt de zaak voor mij helemaal zeker.

Ik zie allerlei capsules voorbij komen voor in die 2e kamer, maar gewoon een algemene zwarte spons op maat knippen en filterwatten in de bovenste kamer is dus prima.

Straks maar even naar de dierenwinkel hier verderop...kijken of ze filterwatten hebben.

Precies. Met een extra capsule bedoel je een extra beetje ruimte in het filter? Kan geen kwaad.
Zoals Seabait zegt. Gewoon simpel, goedkoop spul kopen. Dus geen JBL filterwatten, maar huismerk.

Iets van zeoliet of keramische buisjes erin kan ook geen kwaad lijkt mij. Hier groeien bacteri�n in, en houden je bak wat meer afvalstoffen vrij. Die moet je dan niet vaak schoon maken, maar je filterwatten en evt. en de spons wel (viezigheid er afspoelen, ook niet grondig reinigen).

zojuist inderdaad gewoon het klein zakje huismerk filterwatten en een goedkoop merk koolspons gehaald.

de koolspons moet inderdaad nog wel op maat worden geknipt, maar als ik dit goed doe haal ik er voor mijn filter zelfs 2 sponzen uit.

Ik ga inderdaad nog wel proberen voor mijn filtertje het extra plasic bakje (extra kamer) te pakken te krijgen om te kijken of ik daar nog iets van filter materiaal in kan doen.
bakje is klein dus zal eerst moeten kijken hoe of wat (of het uberhaupt in het bakje past...maten volgen nog, maar het is ECHT klein)

Ook heb ik meteen van denerle V30 plantenvoeding gekocht en van Tetra een potje Aquasafe.
Weet niet of Aquasafe nodig is ja of nee, maar heb het in het verleden in mijn bakken ook gebruikt bij de opstart.

[EDIT]
Over het schoonmaken van de filter.
Ik kreeg in het verleden de tip om de koolspons enkel wat uit te spoelen in het afgehevelde water.
De filterwatten heb ik geen ervaring mee, moet ik deze ook gewoon wat uitspoelen of bij elke verversing vervangen?

Ons kraanwater is aquasafe genoeg dus hoef je niet te gebruiken.
Let wel goed op dat de bakjes goed gevuld zijn met filtermateriaal en er geen ruimtes zitten waardoor de garnalen in het draaiende filtergedeelte kunnen komen.

Ter voorkoming van het garnalen in de filter probleem deed ik in het verleden een stuk pantykous om de buitenkant van het filter heen.
Tip heb ik hier geloof ik ooit eens gehad zelfs!

Nou,

de spons die ik gister heb gekocht was groot genoeg om 3 sponsjes uit te snijden die in mijn superclean 40 passen 🙂

Ik heb voorlopig koolspons genoeg dus.
nu nog even kijken of ik iets van ceramische pijpjes kan vinden die ik in het filter nog ken deponeren.

als deze te groot zouden zijn, zou ik ze dan door midden kunnen/mogen snijden?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan