Wat is er nieuw

Repareren 80cm Aquarium

Freakert

Member
Lid geworden
7 december 2022
Leeftijd
39
Hallo,

Ik ben sindskort in het bezit van een Ciano 80cm Aquarium. Ik ben van plan in deze bak wat planten te gaan kweken die overblijven uit mijn "mooie" bak. Evt wat garnaaltjes en een algeneter erbij voor onderhoud.

20241222_161703.jpg

Maar nu het probleem. Hij is lek!

Het lek zit midden op de onderrand, dus tussen bodemplaat en voorglas. Zeker de helft van de kitnaad is losgelaten. Is niet heel goed te zien op de foto hieronder, maar prik het mes zo tussen de naad.

20241223_131357.jpg

Nu ben ik dus aan het proberen om de hele voorruit los te halen en opnieuw te lijmen. Ik ga voor de hele ruit loshalen omdat op de zijnaden ook al was loslaten te zien is. Dus beter nu de hele voorplaat lijmen dan over korte tijd weer aan de slag moeten.

Ik ben op het moment zo ver dat de kit waar ik bij kan verwijderd is en wat sierkapjes verwijderd zijn zodat ik overal bij kan.

20241223_131323.jpg

Ik zit nu met 2 zaken waar ik niet helemaal uitkom.

1e is hoe ga ik nu veilig de beugel die het midden van de bak bij elkaar houd loskrijgen? Deze zit met best een goeie klodder kit vast en ben bang dat ik zaken ga beschadigen als ik daar met een stanleymes tussen ga wroeten. Zijn hier tips voor om dit zonder krassen en scheuren te doen?

20241223_131406.jpg

2e Puntje is de kitnaad tussen het glas zelf. Ik ben bang dat als ik daar kracht op ga zetten dat ik het glas zelf breek, en dat wil ik natuurlijk voorkomen. Wie heeft hier goeie tips voor?

Alvast bedankt!!

Ik ben geen techneut maar weet wel dat denk ik de hele plaat los moet omdat je alle kit dan kan verwijderen en dan moet je eerst het glas goed schoon hebben want kit hecht niet op oude resten.
Als ik het zo bekijk dan zul je die trekstang toch los moeten snijden en ik denk dat je de bak het beste met opnieuw kitten op de achterkant kan leggen.
Maar er zijn vast techneuten die je nog tips kunnen geven.

Edit: Als die kit zo slecht is heb je er dan vertrouwen in dat verder de kit wel goed is en goed blijft? Zelf zou ik liever op MP een bak kopen want die kosten vaak weinig daar.

De rest van de kitnaden zien er nog solide uit.
Ik vermoed dat dit ontstaan is door het kastje wat er bij zit, dat hout is wat opgeblazen op die plek en de deurtjes gaan daar wel erg dicht langsaf.

Dat probleem ga ik oplossen door een nieuwe plaat bovenop dat kastje te maken die net wat dikker is, waardoor de deuren het glas niet meer kunnen raken.

Haha, en ze zijn los!

Kreeg de brainfart om het eens met sterke gevlochten vislijn te proberen en dat vliegt er doorheen alsof het niets is!

Dus nu de bak de hobbyruimte in om de kitresten te krabben 😄

Mochten er verder nog mensen tips of trucjes hebben laat je vooral horen!

Het valt niet geheel tegen, had eigenlijk verwacht veel meer gedoe te hebben met het loshalen van de ruit.

Nog even een vraag tussendoor; als ik straks de ruit terug kit ontkom ik er niet aan om in de hoeken kit op kit te moeten doen.

aangezien ik overal lees dat kit niet op kit pakt, wat is hier aan te raden??

Heb de oude kit nu schuin naar binnen afgesneden zodat de zijkanten nog vast blijven zitten.

20241223_152839.jpg

aangezien ik overal lees dat kit niet op kit pakt, wat is hier aan te raden??
De oplossing heb ik zo niet maar je bewering klopt zoals ik al eerder aangaf. Bij het verwijderen van een filter heb ik kitverwijderaar gebruikt van alabestine dacht ik.

Laatste keer dat ik een bak heb geplakt heb ik op de plek waar het moest hechten op oude kit flink geschuurd. Op de geschuurde kit wilde het wel hechten.

Flink wat peuteren en ontvetten verder

20241223_201847.jpg

Morgen eens kijken hoe lelijk het geworden is. Voor nu ziet het er in ieder geval waterdicht uit

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan