Rescape


Stevywonderchild

Well-known member
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
217
Beste mensen,

Na het opzetten van mijn 2de aquarium ben ik van mening dat mijn eerste mooier kan.
Daarom wil ik deze gaan rescapen echter zit er al ruime tijd vis in.

- 12 hengeli's
- paartje antennebaarsjes.
- japonica's.

het gaat om een ADA 60-P.
Iemand een idee hoe ik dit handig kan aanpakken aangezien ik geen andere bak tot mijn beschikking heb om de vissen in te doen.

Waar kan ik de vissen tijdelijk in kwijt etc. (in de 2de bak is geen opzie, is 55 liter en zit al vol met 5 potloodvisjes nanostomus marginatus en 2 botia shidimunki's.

De bodem moet gedeeltelijk verplaatst worden, heb nu een volledige bodem en wil een gedeelte zand hebben en er moeten flink wat planten uit en nieuwe planten in + stenen en hout.

Alle ideeën zijn welkom :D:D:D
 
Ik heb gisteren zelf mijn bak onder handen genomen op de volgende manier:

Eerst alles klaarzetten. Nieuwe bodem spoelen, emmers klaarzetten (heb zelf 3 stuks enkel voor aquariumgebruik) waar water ed in kan en een grote bak/speciekuip ofzo waar de vissen in kunnen met zoveel mogelijk aquariumwater. De emmers en de bak die ik heb gebruikt gebruik ik ook puur en alleen voor het aquarium, verder niet.

Ik heb de bak gevuld met water uit het aquarium voordat ik iets anders deed, omdat dit water zo het schoonst mogelijk blijft. Als je eerst met je planten ofzo gaat rommelen, wordt het een zooitje en dat wil je niet want het meeste van dat water ga je later nog gebruiken.

Dan voorzichtig je planten en rest van de inrichting/decoratie uit de bak om de bodem zo min mogelijk te verstoren. Deze gaan in een emmer die ik al met aquariumwater heb gevuld. Niet uitschudden in het aquarium ofzo, het water zo schoon mogelijk houden. Dat uitschudden kan later wel in die emmer waar ze inzitten.
Eventueel filter, maar zeker je heater over naar de bak met vissen, zodat deze niet te veel afkoelen in het water. Dat voor die periode in een andere/kleinere bak overleven ze prima. Zeker met het lekkere weer wat het nu is. Filter zo veel mogelijk laten draaien voor zover dat mogelijk is. Ik heb externe filters dus dat is wat eenvoudiger, maar ook een interne kun je op zich zo overhangen. Nadeel is wel met een interne dat je minder biomedia hebt wat de rescape op kan vangen, dat voordeel heb ik wel met 2 externe filters. Daar zitten genoeg bacteriën in, al moet je altijd even rustig aan doen na de nieuwe opstart

Als al je bewoners en de inrichting uit de bak is, kun je de bodem verwijderen. Deze is bij mij in emmer 2 gegaan. Emmer 3 is leeg gebleven voor de aan- en afvoer van water.

Spoelen van de bodem kwam ik later wel aan toe, maar dat was omdat ik van een grindbodem naar een zandbodem ben gegaan. Dit heb ik gedaan nadat het aquarium weer draaide.
Nu is je bak helemaal leeg en kun je hem even schoonmaken. Ik heb hem even volledig uitgespoeld en ben met een schuurspons de hele bak even door geweest om alles schoon te maken. Gewoon met lauw/warm water, niet met schoonmaakmiddelen ofzo. Eventueel als het nodig is kun je ook je kap hierbij meenemen. Het schoonmaken is vooral handig voor de plekken waar je normaal door de inrichting of planten net niet helemaal goed bijkomt, of de randen langs het grind waar je toch altijd wat voorzichtiger bent. Let wel dat je eerst je bak even doorspoelt zodat er geen grind ofzo achter is gebleven, voordat je heel ijverig de bak schoonpoetst. Dat ene beetje grind kan een lelijke uitwerking hebben :stom:

Bak weer op het meubel en de (nieuwe) bodem erin. Wat schoon, op temperatuur, water erin zodat je de planten kunt planten. Vervolgens aanvullen met vers water. Dan water uit de bak van de vissen in het aquarium op het laatste laagje na. Daar ligt de zooi en dat gaat lekker weg. Laatste beetje wat nog nodig is aanvullen met vers water. Filter en heater terug en kijken of de temperatuur in beide bakken overeen komt. Vissen weer terug en alles even lekker met rust laten. Ik heb ze niet over laten wennen, omdat ik voor 50 a 60% 'oud' water heb kunnen gebruiken. Met de waterwissels die ik doe ga ik ook niet uit van een heel groot verschil in waarden. Het is me iig nog niet eerder misgegaan en doe het meestal zo. En ook wel eens als de vissen langer dan een dag in een aparte bak hebben gezeten.

Dan als alles draait heb je de tijd om de oude bodem schoon te spoelen als je deze wilt bewaren, of lekker weg te doen. De rest opruimen en genieten van je aquarium

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb gemaakt voor je. Zal wellicht niet voor iedereen werken, maar zo doe ik het en voor mij werkt het
 
Begrijp ik het dan goed dat je vraag meer gaat over hoe je het veranderen (rescapen) moet aanpakken en niet dat je vragen hebt over de inrichting zelf van de bak?

Klopt inderdaad!

@Killerfish dit is perfect! Dacht ook aan zoiets maar wist het niet zeker. dit is perfect thanks voor de tips nu gaat het sowieso goed komen
 
Het is eindelijk gebeurd de rescape.
Precies zoals @Killerfish het heeft gedaan. Hierbij het resultaat.

Wil nog wel wat kleine aanpassingen doen maar dat komt binnenkort nog wel.

D9C2F027-6086-429C-B9F3-28A8B2CB8E87.jpeg
 
Hierbij een update over de bak, paar kleine aanpassingen gedaan en er moet nog wat gedaan worden. De Mariska crenata is verwelkt/bruin geworden dus die is er helemaal uit. Moet deze vervangen voor een nieuwe of iets anders dacht zelf aan montecarlo. Verder zitten er nog wat extra bucephalandra soorten in.
Ik ga er nog wat extra bucephalandr’s bijzetten maar dat is allemaal voor een andere keer.
7D09875F-B3B6-4976-8A50-EE7E4B0A072B.jpeg
 
Loop nu toch tegen wat problemen aan.
Sommige planten hebben vertonen wat deficiënties.

Vooral de:
- ludwigia palustris: gaatjes in de bladeren.
- AR mini: lijken te versmelten.
- bolbeuti heudelotii: zwarte plekjes (waarschijnlijk was de ph iets te hoog)
- bucephalandra’s: bladeren laten makkelijk los, “hapjes” uit de randen en gaatjes in sommige bladeren.
- microsorum trident: zwarte plekjes langs de bladeren.

Wat de waarde betreft de waterwaarden zijn daar geen schokkende dingen in te vinden.
PH: 7,5
KH: 6
GH: (geeft 0-1 aan, denk alleen dat de test niet meer goed is)
NO2: <0.3 mg/l
NO3: 25-50 mg/l (vanochtend macro toegevoegd).
Po4: 0.25-0.50 (kan ook zomaar 0.50-1.00 aangezien de test ontzettend moeilijk af te lezen is).

Heb de CO2 vorige week al verhoogd, zou het een micro te kort zijn? Ik doseer volgens de EI-methode met behulp van plantedbox. De PO4 is wel wat aan de lage kant. In principe zou ik per week totaal 2ppm moeten toevoegen.

Ik doseer als volgt:
Woensdag 50% waterwissel
Donderdag macro 10ml
Vrijdag micro 10 ml + 5ml Fe
Zaterdag macro 10ml
Zondag micro 10ml + 5ml Fe
Maandag macro 10ml
Dinsdag micro 10ml + 5ml Fe.

Hellup!!!
 

Terug
Bovenaan