Wat is er nieuw

Review: Aquael Turbo 500/1000

Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Voor een quarantainebakje van 90l. was ik op zoek naar een interne filter die:
- een hoge capaciteit heeft,
- makkelijk schoon te maken is,
- niet te duur is,
- een diffusor heeft.

Na een tijdje zoekwerk kwam ik uit bij de Aquael Turbo 500. Jammer genoeg waren hier nauwelijks reviews van te vinden tenzij je Pools spreekt. Een maand geleden heb ik het filtertje toch besteld en ik ben sindsdien erg tevreden!

De filter bestaat uit een pompje, een bakje voor filtermateriaal, een spons, verschillende uitstroomstukjes, een ophangsysteem en een diffusor. Je hebt zelf de keuze of je alleen het bakje met filtermateriaal, alleen de spons of beiden wil gebruiken. Keramische pijpjes worden bijgeleverd, maar natuurlijk kan je wat anders in het bakje doen. Door de spons die je onderop kan zetten is deze filter heel veilig voor garnalen.
Er zouden extra bakjes (modules) verkrijgbaar moeten zijn zodat je meer filtermateriaal toe kan voegen, maar deze ben ik helaas nog niet in de handel tegen gekomen.

Het ophangsysteem bestaat uit een gedeelte met zuignapjes met eventueel een beugel om het aan de wand te hangen. De filter klik je hier makkelijk in. Het is dus niet nodig om bij iedere schoonmaak de zuignapjes los te halen (wat ik een enorm voordeel vind van de Aquael).

De Aquael Turbo 500 is erg stil. Ik had 'm op m'n slaapkamer en hoorde 'm niet. Als je de diffusor gebruikt voor het toevoegen van luchtbelletjes wordt er natuurlijk wel geluid geproduceerd, maar dit is regelbaar.

De stroming is aardig hard voor in een 60 of 90 liter, maar gelukkig regelbaar dus dit is geen enkel probleem.

Ik heb verschillende merken interne filters gehad, maar was er nog geen tegengekomen die zo gebruiksvriendelijk is als de Aquael turbo. Schoonmaken is geen bezigheid meer waar je tegenaan hikt.

Hoe degelijk deze filtertjes zijn weet ik niet, dat zal de tijd uitwijzen. Het materiaal is in ieder geval erg stevig. Inmiddels heb ik de Aquael Turbo 1000 besteld voor een andere bak.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!

corydoras sterbai 2

Well-known member
Lid geworden
6 november 2012
Ik heb deze gisteren ook binnen gekregen.
Compact, leuk bouwpakket, geen NL handleiding, wel EN en DU en wat Oostblok(volgens mij een product uit de Oekra�ne) en je houdt in 1e instantie een aantal onderdelen over (IKEA?), maar dat is waarschijnlijk voor de uitbreidingen die mogelijk zijn. Waar ik nog niet over uit ben zijn de luchtbellen wanneer wel en niet gebruiken. Deze staat nu uit bij mij. Stroming, ik heb een 125 liter bak dus zou voldoende moeten zijn, wind ik een stuk minder dan met de standaard Juwel pomp. Ik ben benieuwd naar het verschil tussen de 500 en de 1000 liter stroming, of dit nu veel scheelt.

Er zit nog geen vis in bij mij, even nog een dag of 2 door- /indraaien en dan gaan ze weer terug, de vissen die er in zaten. Ik hou het topic in de gaten voor meer.

Topicstarter
Jones

Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
De filters doen het nog steeds prima! De 1000 draait met alleen de spons op een 350l. bak om zweefvuil af te vangen, de 500 draait op een 100l. bak.

1 probleempje na een waterverversing, de filters moeten dan schuin gehouden worden om alle lucht eruit te drijven, daarna doen ze het weer prima.

Ik bestel er zometeen nog 1 als extra filter voor een 160l. bak :)

Inuz

Well-known member
Lid geworden
21 september 2007
Ik heb deze voor de lido 120, 120 liter dus.
Ik ben er tot nu toe erg tevreden mee. Hij heeft bij mij flink wat capaciteit ondanks dat het maar een klein pompje is.
Door de diepte van de bak was ik wel bang dat hij niet genoeg zou doen, maar ook onderin bewegen de plantjes van de stroming.

Jones zei:
Hoe degelijk deze filtertjes zijn weet ik niet, dat zal de tijd uitwijzen. Het materiaal is in ieder geval erg stevig.

Ga ik in mee, ook ik heb hem nog niet zo lang.
Heb er trouwens wat witte watten in gestopt vanwege het niet goed wassen van het zand. Kan ook nog prima :)

Topicstarter
Jones

Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Ik heb 'm gebruikt bij een 30l. bakje. Gaat prima. Je hoeft 'm niet vol open te zetten h�.

Jonalies

Active member
Lid geworden
5 april 2021
Leeftijd
67
Ik heb 'm gebruikt bij een 30l. bakje. Gaat prima. Je hoeft 'm niet vol open te zetten h�.
Bedankt voor dit te melden ! ik heb een 30l. met een Beta erin en die mag niet veel stroming hebben.....

Vis&versa

Well-known member
Lid geworden
24 juli 2019
Leeftijd
42
Bedankt voor dit te melden ! ik heb een 30l. met een Beta erin en die mag niet veel stroming hebben.....

1 ding moet je goed op letten.
Als ze vol toe staan durven ze wel eens niet vanzelf terug opstarten na stil te staan.
Dan blijft er wat lucht in het rotorhuis staan en dat krijgt die niet vanzelf weg.

MarliesR

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
1 ding moet je goed op letten.
Als ze vol toe staan durven ze wel eens niet vanzelf terug opstarten na stil te staan.
Dan blijft er wat lucht in het rotorhuis staan en dat krijgt die niet vanzelf weg.
Dat is hier inderdaad ook bijna standaard bij de filters die op minimale stroming staan. Even kort naar vol open lost het doorgaans heel rap op, maar kan dus wel even tijdelijk een golfslagbad creëren

Bovenaan