Review: Biota Activator


JurgenD

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2015
Berichten
1,580
In mijn lfs verkopen ze al een tijdje een incubator om zelf bacteri�n te kweken.

bnalactor-600x600.JPG


Onder het motto 'onze hobby mag iets kosten' heb ik er eentje mee gebracht.
Hij wordt in de vijverwereld al een hele tijd gebruikt en daar zijn ze er h��l lovend over. Vissen tonen meer kleur, water helderder, minder slib,...
Ook de uitbater van de lfs die ik wel degelijk vertrouw en kennis heeft van zaken is er over te spreken.

Het toestel is vergelijkbaar met een flessenwarmer voor babyflesjes.
Het verwarmt het water op een bepaalde temperatuur en laat de bacteri�n zo hard kweken.

Hoe ga je te werk:
De incubator vul je met warm water. Daarna doe je er het product in aan 5ml/100l te behandelen aquarium.
Dit product is op het zicht best te vergelijken met bloem. Al is het bruin van kleur.

Goed inroeren en zo moet het product 24uur met gesloten deksel staan broeien.

Na 24 uur het brouwsel laten afkoelen naar kamertemperatuur en verdelen over het aquarium.
Het eindproduct is wel mistig van kleur. Dus reken er op dat het aquarium dat ook zal zijn de eerste uren.

http://www.poisson-or.com/medicaments-t ... vator.html

Er is een offici�le site, maar die lijkt nog niet klaar op dit moment.
http://www.naturalaquatic.com/
 
We zijn dag 1. De eerste indruk is goed. Maar wordt vervolgd. ;)
 
Wat doet het? Iets met bacteri�n omzetten in wat?
 
Snel bacterie kweken, zo ik lees.????

En vrij prijzig. zie ik.
Natural Aquatic - Nikoi.nl

meer info toevoegen. Biota BACTERIAL Activator set 200.000 liter Prijs � 57.50 ... info toevoegen. Biota LACTO Activator (navulling 100.000 ltr) Prijs � 29.50.
www.nikoi.nl/vijver/.../bacterien-natur ... _47_3832-c


Een flessewarmer is een stuk goedkoper.
 
Wat is de meerwaarde als de bak goed loopt en een goed bacteriecultuur heeft.
 
Het ding werkt zoals je het mag verwachten.
Heb het nu al even niet gebruikt gezien ik het enkel gebruik bij grotere ingrepen zoals stevige waterwissels, woelen in de bodem of een filter reinigen. En die reinig ik niet iedere week. :)

Het werkt niet beter dan een ander goed preparaat of zo. Maar het komt vooral goedkoper uit op langere termijn dan de klassieke flesjes.

Ik gebruik nu wel de vijvervariant.
Deze kost 34� om 200.000 liter te behandelen ipv de 30� voor 3000 liter van de aquariumversie.

Volgens de etikettering zijn beide identiek. en dat is ook mijn ervaring. :)
 
maar waar is het nu precies goed voor dan?

puur om sneller de gewenste bacterieen in je water te hebben?
 
Onder andere.
JE kan er idd uw indraaitijd ernstig mee inkorten.
Maar ook probleempjes na bv een filterreiniging of stevige waterwissel.

JE leest vaak(terecht) hoe voorzichtig je moet zijn met het reinigen van een filter om geen bacteri�n teveel te verwijderen.
Wel, met zo'n middelen hoef je u daar geen zorgen in te maken. Je vangt zo'n problemen vrij makkelijk op. :)
 
Waar het voor werkt? Voor bacteri�le problemen. Kaamlaag, wit water, opstart van een nieuwe bak, na het reinigen van een filter, cyanobacteri�n enz. Vooral voor zoutwater lijkt het me een erg handig apparaatje.

Stinkt het heel erg?
 
Persoonlijk vind ik het niet echt stinken. Maar het heeft zeker een geurtje als je er uw neus in stopt. Geen rotte geur, maar gewoon een luchtje.
 

Terug
Bovenaan