Wat is er nieuw

Review: Rondomatic 400 voederautomaat

AF-Beheer

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
22 april 2003
In dit topic mogen reviews (ervaringen) over de Rondomatic 400 voederautomaat gepost worden.

Voor de duidelijkheid nog even de regels:
Wat mag niet
Onderstaande zaken zijn niet toegestaan en zullen resulteren in een ingreep in de post, dan wel verwijdering van de post.
  • Een mening geven zonder degelijke onderbouwing
  • Winkelnamen noemen
  • Winkels of complete merken of productlijnen reviewen
  • Discussies voeren over meningen van anderen. Een mening is een mening, een ervaring is een ervaring
  • Reclame maken/prijzen noemen

Wat mag wel
  • Aan de hand van het invullen een lijstje met vragen je ervaring met dat product delen
  • Een review mag aangevraagd worden als je je ervaringen wilt delen, of als je graag ervaringen van andere mensen wilt lezen
  • Vergelijken met een ander product (maar het liefst zo weinig mogelijk, omdat er anders 2 topics doorelkaar gaan lopen)
  • Adviesprijs vanuit de leverancier noemen

De vragenlijst
De volgende onderwerpen zijn, indien van toepassing, interessant om te belichten in een review:
  • Prijs/kwaliteitverhouding
  • Geluidsniveau
  • Uniek product (zijn er vergelijkbare producten van andere merken)
  • Bedieningsgemak
  • Verkrijgbaarheid
  • Hoe lang je ervaring hebt met het product
  • In hoeverre het product onmisbaar is geworden
  • Duurzaamheid

In dit topic geplaatste meningen zijn meningen van de leden, niet van Aquaforum of Team Beheer AF

Contour

Well-known member
Lid geworden
2 november 2008
Als je een beetje rondleest op internet zul je vinden dat vissen best wel 2 weken zonder voer kunnen. Toch vraag ik me af waarom je dit zou doen immers er bestaan voerautomaten?

Mensen overleven ook wel 2 weken zonder eten, maar niet velen zullen hier blij van worden, ook vissen niet is mijn redenering.

Nu hadden wij al een Juwel voerautomaat, en dit toont denk ik ook gelijk het nadeel van zo'n ding aan. Namelijk een erg onprecieze dosering en de batterij kan onverhoops leeg gaan! Toch heb ik hier vorig jaar vakantie al plezier van gehad.

Voor een betere gemoedsrust ben ik op zoek gegaan naar een betere kwaliteit voerautomaat, ik stelde 3 belangrijke eisen:

- nauwkeurige dosering
- meerdere soorten voer mogelijk
- g��n batterij

Na lang zoeken kwam ik bij de Grasslin Rondomatic 400, wat een verademing! 28 losse voerbakjes! Ik ga circa 9 dagen weg dus dan kun je gewoon elke dag 3x voeren, en dan ook nog eens verschillende voer voor de afwisseling (bijv. Hikari, Tetra Animin, algentabletjes)

Uiteraard ben ik het ding nu al aan het testen om te zien of er addertjes onder het gras zitten. Als eerste heb ik al gemerkt dat hoewel de voerbakjes erg klein ogen, hier toch veel inkan. In eerste instantie had ik dan ook veel te veel per bakje gedaan, al doende leert men zeg maar.

Ook wel apart, de Rondomatic 400 werkt met een soort veer mechanisme om de ring met voerbakjes door te schuiven. Dit mechanisme heeft minimaal 2 uur de tijd nodig om zich weer te spannen (minimale tijd tussen 2 voeringen dus circa 2 uur). Direct uit de doos testen werkt dus niet, kwam ik proefondervindelijk achter! Je denk gelijk dat je apparaat kapot is natuurlijk en baalt als een stekker. Gelukkig las ik op internet dezelfde verhalen. Wel jammer dat de gebruiksaanwijzing niet iets duidelijker vermeld dat dit veermechanisme zich eerst moet spannen.

Voor wie zijn sluiers tijdens de vakantie ook lekker wil doorvoeren is dit echt een aanrader. De opening in je deksel hoeft circa maar 4x4cm te zijn, gaat dus perfect op bijv. een Rio 300.

Groetjes Walter

nurse

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Heb deze gisteren besteld voor de kweekstelling waar jonge discussen inzitten, en die moeten vaak gevoerd worden.
Had een andere maar die bevalt niet op de kweekstelling, hij werkt overigens wel hoor.

Bevindingen zullen binnenkort geplaatst worden :D

nurse

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
De Grasslin Rondomatic 400 is inmiddels binnen, ga eens goed de gebruiksaanwijzing lezen en hem vlg week testen, de week erna moet ik helaas weer aan het werk, dus dan moet hij wel getest zijn :D

nurse

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
De Grasslin voederautomaat vandaag getest, en is zeer goed bevonden!

Hebben hem aangeschaft voor de kweekstelling waar 12 jonge discussen inzitten.
Deze moeten een iets van 6 tot 8 keer per dag voer krijgen en als je dan aan het werk bent heb je een probleem :(

Even rondgekeken op internet en daar de Grasslin tegengekomen die al heel wat jaren bestaat.

De prijs vindt ik in verhouding met de kwaliteit goed.
Je hebt ook geen batterijen nodig wat erg fijn is.

Er zitten 28 bakjes in de voederautomaat, je kan per 2 uur voer tevoorschijn laten komen, meer als genoeg dus.

De bakjes ogen misschien klein maar als je ze vol doet is het echt te veel voor de vissen.

Je hoort hem niet, als het bakje leeg valt hoor je een zwak geluidje maar totaal niet storend of overheersend.

Vind hem best uniek, heb geen andere gevonden die zo veel bakjes heeft en dus zo vaak per dag de vissen van voer kan voorzien.

Het bedienen is heel erg simpel een kind kan de was doen.

Heb er slechts een week ervaring mee, maar heb wel vergelijkingings materiaal een voeder automaat van Juwel.
De grasslin steekt hier ver boven uit, veel meer bakjes , meer voertijden, en geen batterijen.

Het product is zeker onmisbaar , want wie voert anders de jonge discussen hier als we aan het werk zijn .

Het ziet er uit als een heel duurzaam apparaat en de onderdelen zijn ook los verkrijgbaar.

Kortom een product wat zeer aan te raden is :)

Joost1980

Well-known member
Erelid
Lid geworden
30 juni 2009
Ik gebruik ook de Grasslin Rondomatic om verspreid over de dag wat Spirulina aan mijn vissen te voeren. Ik ben er zeer tevreden over. Hij doet het zelfs nog gewoon nadat het ding al twee keer in mijn aquarium gevallen is :oops:

nurse

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Foto's en de werking ervan staan in mijn topic van de kweekstelling op pagina 24.

Piet75

Member
Lid geworden
14 november 2010
Ik heb intresse in deze voedermachine maar
hier twee vragen over, iemand die hier het antwoord op kan geven?

Zij de bakjes van waterdicht om ze ook voor plantenvoeding te kunnen gebruiken?

Werkt deze goed met droogvoer? Of blijft dit
vanwege vocht aan elkaar plakken?

nurse

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Denk dat het wel moet lukken met plantenvoeding.

Droogvoer doe ik er ook in en dat gaat goed

Piet75

Member
Lid geworden
14 november 2010
Ik ga hem dan maar aanschaffen.
Voor de plantenvoeding had ik nog niet bedacht dat dat zou kunnen opdrogen. 't is vaak maar voor een weekje, misschien dat het net gaat
als ik het bakje volledig aanvul met water.
('k ga het gewoon proberen)

Dank voor jullie reactie,

en sorry dat de mijn daar zo laat op volgt.

nurse

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Dat opdrogen valt waarschijnlijk wel mee, er zit een plastic kap overheen, en als het maar voor een weekje is gaat dat vast wel.

onderwateroma

New member
Lid geworden
3 januari 2011
De mijne doet hetniet! Ik weet dat dit ik nu op een oud iets reageer! Maar ik heb hem ook besteld en had al vante voren gelezen dat het 2uur de tijd nodig heeft om zich aan te spannen. Als voorbeeld, ik stel de tijd in (12:00) en steek het pinnetje erin (op 14:30) en als eerst viel me op dat de schijf met de tijden erop niet rond draait, na een half uur is hij nog niet verschoven of bewogen, ook hoor ik geen geluid het enige wat hij afentoe doet als je hem een beetje beweegt dat hij gaat ratele en knarsen, meer niet? wat nu? doe ik iets verkeerd?

nurse

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Het is een prima product wat inderdaad de volle 2 uur nodig heeft om aan te spannen, je hoort vaak dat mensen denken er gebeurt niet.
JE moet er dan ook niet zelf gaan bewegen, gewoon geduld hebben.
Het is een prima apparaat die ik gebruikt heb bij mijn jonge discussen
Doet hij het na de volle 2 uur nog niet dan heb je misschien een defect apparaat maar kan het me haast niet voorstellen

Danielle_vz

Well-known member
Lid geworden
25 mei 2010
Lijkt me ideaal!! Maar hoe sluit je het aan op je aquarium? Past dat bij ieder aquarium? Ik heb zelf straks een Dubai 100

Alexia

Well-known member
Lid geworden
13 augustus 2006
hey

ik wil deze bestellen, maar lees ook dat vlokvoer erg vochtig wordt en dat de levensduur 1,5 jaar is gemiddeld, heeft iemand hier al een oplossing voor?

groet Alexia

fishenthiousiast13

Well-known member
Lid geworden
7 november 2020
Leeftijd
24
Wat een slecht ding. Op marktplaats gekocht en zat maar 1 pinnetje bij terwijl er 4 bij horen te zitten en die pinnetjes zijn niet los te koop! Kan dus maar 1x per dag voeren. Net in het stopcontact gedaan en hij maakt om de paar minuten een klikkend geluid. Super hinderlijk in de slaapkamer. Het voerbakje heb ik omlaag gedaan maar vraag me af of hij dan precies weet te timen wanneer het volgende bakje naar beneden moet vallen. Raar

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
Ik gebruik deze voederautomaat nu zo'n 1,5 jaar.

Fijne eigenschappen:
- 28 voederbakjes. Je kunt bij 1x per dag voeren in theorie dus een week of 4 van huis zijn, en toch je vissen dagelijks voer laten krijgen;
- De hoeveelheden en combinaties van voer zijn per bakje/voedermoment precies te bepalen;
- Tot 4x voeren per dag is mogelijk. Vooral handig voor opgroeiende vissen;
- Deze automaat gebruikt geen losse batterijen, maar is aangesloten op het stopcontact (ik heb liever een draadje lopen dan dat ik het milieu belast met wegwerpbatterijen) ;
- Degelijke materialen.

Minder fijne eigenschappen:
- De gebruikte tijdklok is analoog en heeft een lage "resolutie"; het is een beetje gokken welke tijd een wijzer precies aangeeft. Hierdoor is het niet mogelijk om op de minuut nauwkeurig in te stellen wanneer vissen gevoerd worden.
- Het voer heeft onder bepaalde omstandigheden (afhankelijk van het seizoen en de bakopstelling) de neiging om vocht aan te trekken en vast te plakken aan de bakjes.
- Er wil bij het vullen wel eens voer tussen en/of achter de bakjes terechtkomen. Als er "plakomstandigheden" zijn (zie vorig punt), zorgt dit ervoor dat bakjes soms vastplakken en niet werken. Dit vraagt extra voorzichtigheid/onderhoud;
- Wekenlang open en bloot in zo'n bakje liggen, komt de versheid van voer niet ten goede. Ik doe er meestal niet meer vulling in dan voor 4 tot 7 dagen.

Al met al vind ik het een fijn ding. Het voordeel van deze automaat t.o.v. automaten op basis van het "draaitrommelprincipe" vind ik de grotere precisie van voeren. Wat ik graag anders zou zien, is de afsluitbaarheid van de bakjes (om de boel droog en vers te houden) en het feit dat er geen digitale klok in zit. Digitale programmering i.c.m. de precisie van de bakjes, zo goed als gesloten, zónder vochtopbouw, en je hebt een gouden apparaat in handen. En wat het helemáál af zou maken: een usb-oplaadbare batterij erin. Een andere automaat die ik heb, heeft die functie wel, en het is bijzonder handig. Die batterij heeft een indicator en hoef je maar een paar keer per jaar op te laden.

Wat een slecht ding. Op marktplaats gekocht en zat maar 1 pinnetje bij terwijl er 4 bij horen te zitten en die pinnetjes zijn niet los te koop! Kan dus maar 1x per dag voeren. Net in het stopcontact gedaan en hij maakt om de paar minuten een klikkend geluid. Super hinderlijk in de slaapkamer. Het voerbakje heb ik omlaag gedaan maar vraag me af of hij dan precies weet te timen wanneer het volgende bakje naar beneden moet vallen. Raar
Heeft die verkoper er niet bij gezegd dat er maar één pin over was? :-/ Ik heb even lopen Googelen en ook ik kan zo gauw geen pinnetjes vinden die als losse onderdelen worden aangeboden. Beetje raar voor een product dat gezien het prijspeil als "premium" beschouwd kan worden. Ik vind zo gauw ook geen officiële website van de fabrikant? (Ik moet erbij zeggen dat ik wat lui ben vandaag, daar kan het ook aan liggen. 😌) Is het apparaat uiteindelijk bevallen? Of blééf hij herrie maken?

Voor de geïnteresseerde lezers zal ik onderstaande oude posts nog even beantwoorden. Misschien heeft iemand daar wat aan. (Misschien ook niet, maar dan heb ik me weer even vermaakt.)

Lijkt me ideaal!! Maar hoe sluit je het aan op je aquarium? Past dat bij ieder aquarium? Ik heb zelf straks een Dubai 100
Twee opties. 1: Je kunt hem op de rand van een open aquarium vastzetten met het bijgeleverde beugeltje. 2: Plat leggen op de kap van een bak kan ook. Er moet in de kap dan wel een opening beschikbaar zijn van een paar centimeter doorsnede. Daar kunnen de voedselbakjes dan hun lading in droppen. ;)

hey

ik wil deze bestellen, maar lees ook dat vlokvoer erg vochtig wordt en dat de levensduur 1,5 jaar is gemiddeld, heeft iemand hier al een oplossing voor?

groet Alexia
Het vochtprobleem is op te lossen door een ventilatortje op de voederautomaat te richten. Qua levensduur: ik zit nu zelf precies op de 1,5 jaar. Spannend!!!! ;-)
Ach, ik lees tot nu toe weinig/geen verhalen die erop wijzen dat het geen duurzaam apparaat zou zijn. En ze bestaan al tig jaar, dus dat zegt wel iets over de kwaliteit denk ik.

Laatst bewerkt:

Bovenaan