Review: zwart grind Hornbach


D

Djuke

Guest
Hallo,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met het zwarte grind van de Hornbach van 1-3 mm. Het is te koop in zakken van 10 kg voor ongeveer 18 euro.


Grt Djuke
 
De prijs is 1 ding natuurlijk maar heb je ook ervaring met het grind vislover? is het scherp of afgerond bv?
 
Het grind van de Hornbach wat ik heb is nog fijner dacht ik en dat wordt al gebruikt door Jones en Crash en door ondergetekende en bevalt erg goed. het is met zand zo ongeveer te vergelijken. 5 liter/kilo kost rond de 8 euro dacht ik uit mn hoofd gedaan.
Ik dacht dat dit zand nog geen milimeter groot is.
 
Heb zand van de Hornbach en de versie van 0.4-0.8 mm in mijn garnalenbak en vind het erg fijn spul, ziet er mooi uit en is ideel voor garnalen maar ook voor grondelende vissen. Een aanrader!!
 
jessicapilon zei:
Het grind van de Hornbach wat ik heb is nog fijner dacht ik en dat wordt al gebruikt door Jones en Crash en door ondergetekende en bevalt erg goed. het is met zand zo ongeveer te vergelijken. 5 liter/kilo kost rond de 8 euro dacht ik uit mn hoofd gedaan.
Ik dacht dat dit zand nog geen milimeter groot is.

Je hebt grind en zand van de Hornbach en zit natuurlijk verschil in.
 
Seabait zei:
Je hebt grind en zand van de Hornbach en zit natuurlijk verschil in.
Inderdaad en bij mij zit het zand erin, met de maat die Jones al aangegeven heeft.
 
Klopt, maar als TS overweegt dat grind bij Hornbach te halen zou ik zeggen: als je er toch bent kan je misschien beter voor het zwarte zand gaan omdat dit meer mogelijkheden biedt qua bewoners. Maar het is natuurlijk maar net wat de plannen met de bak zijn.
 
Dat klopt natuurlijk niet precies helemaal wat je zegt,de grootte van het materiaal bepaald idd of het zand of grind is maar bv vulkaanzand is niet van hetzelfde materiaal als rivier stenen grind ;)
 
Seabait zei:
Dat klopt natuurlijk niet precies helemaal wat je zegt,de grootte van het materiaal bepaald idd of het zand of grind is maar bv vulkaanzand is niet van hetzelfde materiaal als rivier stenen grind ;)

Zal het anders neerzetten.

Als je een zeker materiaal hebt dan ligt het aan de korrelgrootte of het zand of grind is.

Dat is bij vulkaanzand niet anders.
Ligt er dus maar aan hoe je het leest.
 
luc zei:
Het is maar wat je bedoeld,[color:#FF6666] grind en zand bestaat uit hetzelfde materiaal [/color], alleen de grootte van het materiaal bepaald of het zand of grind is ;)

Ik lees letterlijk wat jij typt en geef aan dat het rode gedeelte niet in alle gevallen klopt zoals in m'n voorbeeld om misverstanden te voorkomen maar maakt verder niet uit en snap het verschil ;)
 
Heel erg bedankt voor alle reacties! Morgen ga ik even naar de Hornbach om het zand en grind te vergelijken. Jullie hebben me wel enthousiast gemaakt voor het zand nu, al heb ik gehoord dat zand vaker dichtslaat.
 
Dit zand niet hoor, dat geldt met name voor heel fijnkorrelig zand zoals rivierzand.
 
In het geval van slecht onderhoud zal zand idd sneller dichtslibben dan grind maar bv met wat torenslakken en goed onderhoud zal dit niet gebeuren.
 
zand van de hornbach is erg 'luchtig' en slibt niet dicht. Rivierzand heeft een heel andere structuur waarbij je dat wel hebt.
Dit is het:

265167_0_82_schoonmaak_zand.jpg
 
Iedereen erg bedankt voor alle hulp! Gisteren ben ik naar de Hornbach geweest en ik heb gekozen voor het zwarte zand :D
 
hoeveel kg van het hornbach grind heb je nodig om een meterbak mee te vullen? Ik vind het namelijk goed klinken en wil graag een donkere bodem in mijn bak.
 
Nou als ik me goed herinner heb ik in de meterbak rond de 28 liter grind.
Maar hou me even ten goede en wacht even andere leden af.
Eea hangt ook af van hoe dik je de laag aanbrengt.
 
Kan je in principe makkelijk berekenen.

Lengte van je bak maal de diepte en dan de hoogte nemen van de bodembedekking.
Ikzelf neem gemiddeld 5cm,aan de achterkant is het het iets hoger dan de voorkant.
De diepte van je bak weet ik niet dus gok 40 dan kom je op 100x40x5=20 liter.
Een liter grind is zwaarder dan een liter water dus doe je de helft meer kom je op 30kg zand.
Ga je met terrassen oid werken kan je beter meer nemen.
 
Top! Bedankt allemaal! Dan weet ik mooi hoeveel ik moet gaan halen voor mijn aquarium bij de herinrichting!
 
Vandaag het zand gehaald! Mijn planning is om na herinrichting van de bak een schooltje corydorassen in de bak te gaan houden. Is dit voldoende om te voorkomen dat de bodem dichtslibt?
 
kellemes zei:
Nee.. Cory's woelen redelijk oppervlakkig door de toplaag van het zand.
Punt/Torenslakken zijn effectiever ;)

Bedankt.. Dan ga ik was slakjes regelen na het opnieuw inrichten van de bak.
 
Ik heb het Hornbach zand inmiddels in mijn bak zitten. Zeer tevreden, mooi afgerond spul.
Ik heb nog 5 zakken over op reserve, had er 20 gekocht. Helaas te laat met ruilen, maar reserve is nooit weg.
 
Beste leden,
Wij hebben het topic opgeschoond en de posten die niet gingen over het zand van de Hornbach dus verwijderd.
 
Totaal geen reactie's meer, nadat de leiding van dit forum onze berichten heeft verwijderd...
ik dacht dat het wel een goede keuze zou zijn als er andere grindsoorten en aquaria zaken aan bod zouden komen...

Helaas niet dus.
 
Ja het is hier ook in diverse kleuren te koop. Welke weet ik zo niet meer, maar je hebt een redelijke keus in de meest gebruikte kleuren.
 

Terug
Bovenaan