Rgb verlichting welke is goed en waar moet je op letten

Fishman

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2020
Berichten
221
Leeftijd
22
Hallo ik wil een nieuwe lamp kopen voor mijn superfish home 40 ik ga de omhuizing eraf halen. Wat is dan een goede lamp ik wil wel een lamp waarbij rood echt rood word en groen echt groen. Weet iemand goede merken en dingen waarbij Ik op moet letten bij aanschaf. Ik had zelf twinstar,skylight,ADA of ONF wat denken jullie hiervan wat zijn voor en nadelen?
 
Hmm... Je doelt denk ik op led? Een verlichting die je bak volledig rood of blauw kan maken... De enige meerwaarde is dat het voor jezelf leuk is om naar te kijken. Persoonlijk zou ik daar geen geld voor over hebben. Led is, als je het in Nederland besteld, namelijk behoorlijk aan de prijs. Al kan ik natuurlijk niet in je portemonnee kijken ;)

Zelf heb ik voor mijn Superfish Start 50 de volgende besteld: klik. Duurt even voordat ie binnen is (ik moest een maand wachten), maar tot nu toe bevalt 'ie. Stevige constructie, passend op elk aquarium. En een goede, zover ik kan zien, lichtopbrengst.
 
Hmm... Je doelt denk ik op led? Een verlichting die je bak volledig rood of blauw kan maken... De enige meerwaarde is dat het voor jezelf leuk is om naar te kijken. Persoonlijk zou ik daar geen geld voor over hebben. Led is, als je het in Nederland besteld, namelijk behoorlijk aan de prijs. Al kan ik natuurlijk niet in je portemonnee kijken ;)

Zelf heb ik voor mijn Superfish Start 50 de volgende besteld: klik. Duurt even voordat ie binnen is (ik moest een maand wachten), maar tot nu toe bevalt 'ie. Stevige constructie, passend op elk aquarium. En een goede, zover ik kan zien, lichtopbrengst.

Nee ik bedoel eigenlijk rgb lampen zoals twinstar ik heb een ruim budget ben namelijk geslaagd dus heb aardig wat centjes gekregen haha
 
Nee ik bedoel eigenlijk rgb lampen zoals twinstar ik heb een ruim budget ben namelijk geslaagd dus heb aardig wat centjes gekregen haha
Van harte gefeliciteerd.
Je moet niet kijken naar hoe groen de groene ledjes zijn van een lamp, dat schiet niets op. Je wil weten wat het totale spectrum is van een lamp en dat ie dus afdoende groen, blauw, rood biedt. De merken die je noemt zitten over 't algemeen vrij hoog in de Kelvin-waarde en ogen daardoor heel wit (zegt niets over 't beschikbare spectrum voor je planten), maar ze zijn allemaal goed hoor. Ikzelf heb een ONF Flat Nano op mijn bak, prima spectrum en kan behoorlijk fel. CO2 raad ik dan wel aan.
Let er inderdaad wel op dat je daadwerkelijk dan de RGB-versie neemt, Twinstar heeft ook een oude serie met enkel witte led's. En persoonlijk zou ik die met verstelbare pootjes nemen mocht je ooit ander glaswerk hebben met een net iets andere maat.
 
Van harte gefeliciteerd.
Je moet niet kijken naar hoe groen de groene ledjes zijn van een lamp, dat schiet niets op. Je wil weten wat het totale spectrum is van een lamp en dat ie dus afdoende groen, blauw, rood biedt. De merken die je noemt zitten over 't algemeen vrij hoog in de Kelvin-waarde en ogen daardoor heel wit (zegt niets over 't beschikbare spectrum voor je planten), maar ze zijn allemaal goed hoor. Ikzelf heb een ONF Flat Nano op mijn bak, prima spectrum en kan behoorlijk fel. CO2 raad ik dan wel aan.
Let er inderdaad wel op dat je daadwerkelijk dan de RGB-versie neemt, Twinstar heeft ook een oude serie met enkel witte led's. En persoonlijk zou ik die met verstelbare pootjes nemen mocht je ooit ander glaswerk hebben met een net iets andere maat.

bedankt ?

ga ik had zelf ook aan de onf flat nano gedacht maar dan wel de nieuwe met de app maar die lamp is maar tot34liter staat er.
 
Van harte gefeliciteerd.
Je moet niet kijken naar hoe groen de groene ledjes zijn van een lamp, dat schiet niets op. Je wil weten wat het totale spectrum is van een lamp en dat ie dus afdoende groen, blauw, rood biedt. De merken die je noemt zitten over 't algemeen vrij hoog in de Kelvin-waarde en ogen daardoor heel wit (zegt niets over 't beschikbare spectrum voor je planten), maar ze zijn allemaal goed hoor. Ikzelf heb een ONF Flat Nano op mijn bak, prima spectrum en kan behoorlijk fel. CO2 raad ik dan wel aan.
Let er inderdaad wel op dat je daadwerkelijk dan de RGB-versie neemt, Twinstar heeft ook een oude serie met enkel witte led's. En persoonlijk zou ik die met verstelbare pootjes nemen mocht je ooit ander glaswerk hebben met een net iets andere maat.

Heeft de flat nano genoeg blauw rood en groen? Of kan ik dan beter voor een twinstar gaan
 
Spectrum is zeer ruim; kun je ook gewoon googelen :)
De Flat Nano heeft een wat beperkt bereik qua breedte, maar het is afhankelijk van de afmetingen of die niet gewoon op een 40 liter kan hoor. Ik zou de app-functie overigens afraden, uiteindelijk stel je de lamp 1x in en dan laat je 'm als het goed is zo staan voor 't grootste gedeelte van het jaar. Zo'n app leidt vaak tot spelen met licht, wat tot alg kan leiden.
Of een Twinstar beter is dan de Flat One is lastig te zeggen, ik weet niet welk doel je precies voor ogen hebt. Is denk ik ook een beetje persoonlijke voorkeur.
 
Als je LED wilt hebben speciaal voor je rode en groene planten zou ik gaan voorde de nieuwste modellen van Twinstar, S serie II en de Chihiros WRGB II
Het grootste 'verschil met de oudere versies is dat ze veel meer vermogen hebben gekregen.
De Twinstar heeft meer aandeel in cyaan, dus de rode planten worden extra geaccentueerd. Bij de Chihiros kan je dezelfde kleuren krijgen als bij de Twinstar dmv instelling van de app.

Prijzen ontlopen elkaar niet zoveel. Persoonlijk zou ik gaan voor de Chihiros WRGB II omdat ie veel meer power heeft en omdat je echt alles kunt instellen.

Je hebt een 40cm dat betekend dat je een verstelbare moet hebben
 
368E94DA-5FE2-49FA-8C9E-8E45DE322178.jpeg

dit is de bak ik heb rotala h’ra en vietnam en reineckii mini maar ik vind de lamp die op de bak zit waardeloos en niet veel licht afgeeft daarom
 
Heeft iemand ervaring met skylight want ik twijfel nu tussen skylight en twinstar.
 
Geen ervaring met skylight. Ik zelf heb de s serie van twinstar. Deze is alleen niet op 40 cm te krijgen. Over de bouw kwaliteit ben ik zeer tevreden
 
Terug
Bovenaan