Rgbw verlichting


kleinwee1

New member
Lid geworden
9 oktober 2021
Berichten
3
Leeftijd
61
Hallo ik heb een setje van 2 ledbalken rgbw met volgende specs:

Specificaties:

Luminous flux: 20 lumen per cm ledbalk
Certificatie: CE/RoHs
Voltage: 12V
Vermogen: ongeveer 1,25 Watt per 5 cm ledbalk
Aantal leds: per 5 cm 6 ledjes
Breedte: 23 mm Hoogte 1,8 cm
Lengte: diverse lengtes beschikbaar
Levensduur: +/- 50.000 branduren
Garantie: 1 jaar

Hangt boven mijn juwel vision 180. Ik heb de indruk dat mijn planten het niet goed doen ondanks 12 uur belichten op 90%. Zou dit teweinig licht kunnen zijn ? Ik voeg co2 toe (fles), en voeding (all in one)
 
Deze ledverlichting heeft veel te weinig intensiteit om voor een goede zelfs gemiddelde plantengroei te kunnen zorgen. Op een meter lengte heb je maar 200 lumen, minder nog want jij hebt de leds op 90% staan. Je zal dus eerst iets beters moeten kopen. Even als vergelijk: boven mijn Rio 180, een plantenbak hing 7400 lumen.
 
Zo kijken naar de specs is het een plakstripje?
 
Bedankt voor de reacties. Ik had al zo'n vermoeden. Het is geen stripje, maar balkjes. Gekocht bij buy@john. Hebben jullie suggesties voor betere lampen ?
 
Jah dat zijn stripjes in een kokertje..
Kan jij niks aan doen, gewoon in een mooi verkoop praatje getrapt.
Maar JMB, hvp of daytime zijn goede merken
 
Zonde van het geld dan inderdaad. Duur leergeld zullen we maar zeggen. Dank voor de tips.
 
Je kan overigens prima een lichtkap maken met ledstrips, maar je hebt wel een "hoop meters" nodig...
 
Ik ben zelf niet zo'n fan van de kleur wit in dat soort producten. Dat wil zeggen, meestal wordt gekozen voor koud wit. Dan kom je in het rood en diep rood wel een stuk tekort. Ik heb zelf een eigen versie gemaakt van twee LED strips neutraal wit (4000k) en een aparte RGB. Dan heb je rond 4000lm op 180 liter. De anubias gaan erop als een trein.
 
Trouwens, ik heb ook die lamp gekocht bij buy at John. Het leek me best ok. Maar toen vrij kort daarna de bak lek raakte hebben we een langere bak gekocht. Ik heb wel overwogen nog een langere versie van die lamp te kopen, maar zelf doen met led strips was goedkoper en ik had meer vrij keuze over de kleur van het licht. Maar die rgbww (warm wit) zou ik nog wel een kans geven.

Ander probleem met al die lampen is dat het licht alle kanten op gaat terwijl je het eigenlijk in de bak wilt houden. Die aquatlantis lamp zit wat dat betreft mooi in elkaar. Er zit een lens op om het licht te richten. Maar dat is ook weer knetterkoud licht. En je kunt bij dimmen niet naar warmer licht.
 
Ik ben zelf niet zo'n fan van de kleur wit in dat soort producten. Dat wil zeggen, meestal wordt gekozen voor koud wit. Dan kom je in het rood en diep rood wel een stuk tekort. Ik heb zelf een eigen versie gemaakt van twee LED strips neutraal wit (4000k) en een aparte RGB. Dan heb je rond 4000lm op 180 liter. De anubias gaan erop als een trein.
Maar dat is dan ook een plantje dat prijs stelt op weinig licht...
 
Ik ben er ook 1 van:confused:
Uiteindelijk heb ik 3 x de verkeerde verlichting gekocht .
Omdat mensen altijd denken te kunnen besparen op verlichting. Verlichting is uiterst belangrijk en staat op een zelfde level als een filter of een verwarmingselement. Het is nodig op een goed aquarium.
 
de meeste aquariumlampen hebben een koele kleurtemperatuur, al is dat in veel gevallen een tikkie arbitrair omdat de tint vrij ver van de kleur temperatuur curve afzit.

ik heb een aquarium met 660nm (hyperred) ledjes (naast 98x 6500 k en 12x 2700 k) en merk geen significante verschillen met aquaria zonder extra rood kwa plantengroei of uiterlijk. Het is allemaal leuk in theorie, maar bij voldoende intensiteit is het preciese spectrum niet zo heel relevant imo.

goedkope ledstripjes zijn bedoelt als decoratie, niet om iets mee uit te lichten. als je er genoeg hebt krijg je vanzelf een hoop licht, en verbruik je vooral een hele boel stroom ook. je kunt best doe hetzelven met leds, maar alleen als je een goede kwaliteit ledjes als basis neemt.
 
de meeste aquariumlampen hebben een koele kleurtemperatuur, al is dat in veel gevallen een tikkie arbitrair omdat de tint vrij ver van de kleur temperatuur curve afzit.

ik heb een aquarium met 660nm (hyperred) ledjes (naast 98x 6500 k en 12x 2700 k) en merk geen significante verschillen met aquaria zonder extra rood kwa plantengroei of uiterlijk. Het is allemaal leuk in theorie, maar bij voldoende intensiteit is het preciese spectrum niet zo heel relevant imo.

goedkope ledstripjes zijn bedoelt als decoratie, niet om iets mee uit te lichten. als je er genoeg hebt krijg je vanzelf een hoop licht, en verbruik je vooral een hele boel stroom ook. je kunt best doe hetzelven met leds, maar alleen als je een goede kwaliteit ledjes als basis neemt.
Je zou eens moeten kijken bij kwekers denk ik. Trouwens ook ik heb zelf de ervaring dat het kleurenspectrum in het wit wel degelijk een rol speelt. Vroeger was dit merkbaar bij je TL balken waarop we graag op kelvin waardes van zo'n 5000 gingen zitten. (Menging 830/840/865) Je ziet bij de producenten dat voor het menselijk oog wordt gekozen voor verlichting met daarin veel blauw, dit lijkt intens en fel wat voor velen wordt beoordeeld als kwaliteit en belangrijk. Een marketing dingetje. In werkelijkheid werkt dit niet, ook hier waren al verschillende leden die toch kozen voor andere verlichting en de producenten keuze ingewisseld hebben. Overigens ook Juwel kwam terug op lampen met een Kelvin waarde van zelfs 9000 of daaromtrent, men voegde wat rood toe maar nog steeds m.i. veel te weinig. Intensiteit en kelvinwaarde is van belang bij je plantenkeuze. Voor een prachtige plantengroei behoort de intensiteit met een juiste kelvinwaarde de afgesteld op je plantenkeuze waarbij dit je vaste punt wordt waar je bemestingsvormen van afgeleid zijn.
 
Het gaat er in een de eerste plaats om dat je genoeg licht hebt van het soort dat de planten (en vissen en eigenaar) kunnen waarderen. Lux en Lumen zijn maten die voor mensen bedoeld zijn. Ze meten de sterkte van het soort licht dat mensen goed kunnen zien. Dat is dus vooral groen licht.
Planten zijn groen met een reden. Dat is het licht dat ze niet lusten. Dat krijg je dus terug. Dat groene doen wij erbij zodat we van de planten en vissen kunnen genieten.
Er zijn verschillen in soorten planten, maar de meeste planten groeien vooral van (diep) rood tot oranje en diepblauw. Veel rood is vaak een signaal dat de plant in een schaduw staat. Daardoor gaan planten dus groeien. Ze gaan het licht opzoeken. Het blauw vind je in volle zon. Daarmee gaat de plant zich verstevigen.
LEDs hebben een redelijk compleet spectrum. Zeker in vergelijk tot TLs. Alleen is het nog niet zo compleet als zonlicht. Bijgaande afbeeldingen heb ik uit een van onze bedrijfspresentaties getrokken. Deze geeft aardig weer wat je kunt verwachten.
De koud witte LED heeft het meest gevulde spectrum. Je hebt wel een overmaat aan (diep) blauw licht (volgens sommigen gekoppeld aan algengroei), maar het loopt daarna mooi vloeiend door naar het rood. Wel heb je van rood en dieprood (660nm) relatief weinig licht. De warm witte LED heeft dat veel meer. Vandaar mijn keuze voor een wat meer neutraal wit. Aan de kant van het rood heb je dan een veel natuurlijker spectrum. En wat je mist aan blauw kun je evt met RGB LEDs makkelijk aanvullen.
De keuze voor een combinatie van koud en warm wit (835 en 840 of 860) maakt dus zeker zin.

Overigens heb ik ooit eens meegewerkt aan een onderzoek van een klant naar groeilampen. Het type plant wat hij verbouwde werd diep ongelukkig van alleen rood en blauw licht. Een beetje van de rest van de kleuren wordt zeker ook gewaardeerd. Maar het hangt van de plant af. Sommige soorten sla en basilicum zijn helemaal happy met alleen rood en blauw en niets ertussen.
 

Bijlagen

  • CCVNN presentatie.jpg
    CCVNN presentatie.jpg
    33.6 KB · Weergaven: 76
  • image001.jpg
    image001.jpg
    180.2 KB · Weergaven: 67
Je zou eens moeten kijken bij kwekers denk ik. Trouwens ook ik heb zelf de ervaring dat het kleurenspectrum in het wit wel degelijk een rol speelt. Vroeger was dit merkbaar bij je TL balken waarop we graag op kelvin waardes van zo'n 5000 gingen zitten. (Menging 830/840/865) Je ziet bij de producenten dat voor het menselijk oog wordt gekozen voor verlichting met daarin veel blauw, dit lijkt intens en fel wat voor velen wordt beoordeeld als kwaliteit en belangrijk. Een marketing dingetje. In werkelijkheid werkt dit niet, ook hier waren al verschillende leden die toch kozen voor andere verlichting en de producenten keuze ingewisseld hebben. Overigens ook Juwel kwam terug op lampen met een Kelvin waarde van zelfs 9000 of daaromtrent, men voegde wat rood toe maar nog steeds m.i. veel te weinig. Intensiteit en kelvinwaarde is van belang bij je plantenkeuze. Voor een prachtige plantengroei behoort de intensiteit met een juiste kelvinwaarde de afgesteld op je plantenkeuze waarbij dit je vaste punt wordt waar je bemestingsvormen van afgeleid zijn.
Ik heb het al een paar keer eerder gezegd kleurtemperatuur zegt niet heel veel over het spectrum. verschillende spectra kunnen optellen tot dezelfde kleurtemperatuur.
combineer amberkleurige met cyaankleurige leds en je krijgt ook licht rond de 6000 k, maar zonder blauw in het spectrum (of rood). Je kunt dus zeker met leds niet uit kleurtemperatuur aflezen hoe het spectrum is opgebouwd.

afhankelijk van de tijd van de dag, seizoen en waar je op aarde bent is zonlicht rond de 5700K indirect daglicht is kouder zo rond 6500 dat komt door het blauwe licht dat ons in grotere mate indirect bereikt dan de andere kleuren, Daardoor zien we de hemel ook als blauw overdag. 4000K en warmer oogt daarmee vergeleken erg gelig, koelwitte lampen zitten kwa uitstraling een stuk dichter bij natuurlijk daglicht dan warmwitte lampen.

vaak zijn lampen voor beplante aquaria voorzien van extra rood en blauw. dat geeft een wat paarsige uitstraling. zo'n lamp is lastig te plaatsen op de kleurtemperatuurschaal zoals onderstaande afbeelding goed duidelijk maakt. Dat geld ook voor groenige lampen die je soms tegenkomt.

PlanckianLocus.png


kwekers gebruiken soms enkel of vooral rood en blauw licht omdat bladgroen veel groen licht weerkaatst. Het is kwa energieverbruik efficienter omdat licht dan maar (deels) weg te laten. Bij het aquarium heb je ook lampen die meer rood en blauw ofwel minder groen bevatten. Maar dat heeft niet zoveel met energieverbruik te maken maar met hoe rode planten en hoe vissen er uitzien. Rode planten weerkaatsen rood en groen licht, als er verhoudingsgewijs meer rood licht is wordt er meer rood weerkaatst en lijken de planten roder. omgekeerd hebben enkele merken ook lampen met extra groen om groene planten nog groener te laten lijken.

Het is vooral een beetje optisch bedrog om je aquarium zo mooi mogelijk voor de dag te laten komen, en daar gaat het uiteindelijk ook om in de hobby. Een mooi aquarium is voor een deel gezonde planten en dieren, en voor de rest smaak. Voor de gezondheid van de plant is de hoeveelheid licht heel heel heel veel belangrijker dan het spectrum.

Ik zeg niet dat spectrum geen invloed heeft op de plant, maar die invloed is voor het aquarium gewoon niet zo belangrijk. De verhouding tussen 660 nm en 720 nm rood licht geeft planten informatie over hun omgeving, de seizoenen en tijd. planten hebben ook receptoren voor types blauwlicht etc en dat zijn handvaten waarmee een kweker aan de slag kan, net zoals temperatuur, bemesting etc. Dat kun je in je aquarium ook doen en daarmee het uiterlijk van je plant enigszins beïnvloeden. Maar dat verondersteld dat je van elke combinatie van omstandigheden het effect op individuele plantsoorten zou moeten kennen en vervolgens ook nog eens precies bij moet kunnen sturen. Als je dat technisch al voor elkaar krijgt, wat heb je daar dan aan?
kiemen, bloeien, vruchtzetting etc is voor het aquarium niet relevant dus wat wil je beïnvloeden?
 
Ja, goed verhaal. Ik denk dat je in de eerste plaats gezonde planten wilt die niet wegkwijnen en op een beetje een normaal tempo groeien. Voor mij is dit ook nog spannend hoor. Ik werk al jaren met licht, maar heb er nog nooit in huis mee geëxperimenteerd. En al zeker niet in water.
 

Terug
Bovenaan