Rhinogobius duospilus


mastertaga

Well-known member
Lid geworden
7 september 2012
Berichten
426
Ik heb een tijdje terug een groep duospilus gekocht voor in mijn meterbak. Ze waren nog zo klein dat ik bij de LFS alle exemplaren mocht overnemen voor een schijntje. Ipv de geplande groep van 5 werden het er dus 10.
Nu we een paar weken verder zijn is er een mannetje vooral mooi op kleur gekomen en ik had al in de gaten dat er misschien een eidragend vrouwtje met hem aan het flirten was.

rhinoduospilus.jpg


rhinoduospilus1.jpg


rhinoduospilus2.jpg



Nadat ik de man al een tijdje kwijt was vandaag even wat stenen omgekeerd en ja hoor:

rhinogobiuseggs.jpg


Deze eieren zijn nu al enorm veel groter dan bij de leavelli, dus heb goede hoop dat dit kweekje een betere afloop zal kennen. Ik zal in ieder geval de komende tijd updates plaatsen.

Hier alvast ook wat filmpjes van het mannetje:

https://www.youtube.com/watch?v=cDG-_NTV78o

https://www.youtube.com/watch?v=gWZmi6ju1KU

Meneer is geagiteerd dat ik de steen verwijderd heb:

https://www.youtube.com/watch?v=dMw_RVFGdyc
 
Heb een tip voor je maar kan absoluut aan mij liggen (persoonlijke ervaring)

Ik heb vaak Rhino kweek gehad, heb ze elke keer "apart" gezet, overleefden ze nooit, wilden geen voer accepteren.

Dan maar opgegeven, tijdje geleden, lang verhaal maar ga het proberen kort te houden:

Ik maak graag gebruik van holletjes, zoals die voor l-nummers maar dan kleiner, omdat ze die leuker vinden dan onder de stenen te graven.
Had een "gebruikt" holletje in aquarium gestopt, met 1 draadje javamos op, denkende dat dat javamos dood was omdat het helemaal opgedroogd was. Maar begon terug te groeien na tijdje.
Dus wss zaten ze daar in al die tijd, had ze maar opgemerkt onlangs.

Want ze verscholen zich tot ze "groot" genoeg waren om niet opgegeten te worden.

Had toen in de tijd nu nog steeds een wat ik noem "volwassen aquarium", veel algen, etc etc.
Wss haalden ze daar hun voedsel uit.

Nu zijn ze ongeveer tja moeilijk te schatten 1.5-2 cm?

Tonen zich vaak, durven al eens een rode muggenlarfje eten, zijn absoluut slim genoeg om zich uit te voeten te maken bij gevaar.

Wat ik hier mee wou zeggen, natuur zijn gang laten gaan is het beste.
 
zoals bij zoveel soorten: met wat (ontbindend) bladmateriaal, takjes en allerlei andere rommeltjes heb je al snel een goede bron van allerlei micro-organismen.
 
Ypoc, dank je voor de tips. Ik was sowieso van plan om bij toekomstige nesten het de loop te laten in de bak, er is veel plek om te verstoppen dus ook nieuwsgierig naar of ze het dan overleven. Maaar ik wilde bij het eerste nest toch eens kijken of het op de wijze waarmee het met leavelli niet gelukt is nu wel kan. Toch vind ik de tip met holletjes wel een interessante, want ze moeten nu graven voor zulke plekjes. Hoe kan ik ze holletjes geven waarover jij het hebt en toch een natuurlijk ogende bak houden? Vind een kokosnoot al niet mooi ogen namelijk in deze bak.

Ivo, mijn bak zit mooi vol met alg: de hele achterwand zit vol, bij alle stenen en hout in mindere mate ook. De bak is ook al een hele tijd ingedraaid. Begrijp ik uit je reactie goed dat dat niet voldoende is als bron voor die micro-organismen?
 
mastertaga zei:
Ivo, mijn bak zit mooi vol met alg: de hele achterwand zit vol, bij alle stenen en hout in mindere mate ook. De bak is ook al een hele tijd ingedraaid. Begrijp ik uit je reactie goed dat dat niet voldoende is als bron voor die micro-organismen?
Je wilt die bronnen voor micro-organismen natuurlijk hebben zo dicht mogelijk bij waar kleintjes zitten.
De achterwand is waarschijnlijk simpelweg te ver weg vanaf waar deze steen lag. Hoe meer en hoe beter verspreid hoe groter de kans dat ze er ook effectief wat aan hebben.
 
Dat wordt dan takjes en blaadjes. Nog nooit gedaan eigenlijk, behalve catappa... heb hier wel eens topics voorbij zien komen dat je ze niet zomaar uit de natuur in de bak moet gooien.. even koken ofzo dan?
 
De holletjes?

Had eerst open holletjes, langs beide kanten open, maar die verkiezen niet echt.
Nu heb ik vooral gesloten holletjes, van gebakken klei, wou foto zoeken maar vind ze niet ga iets gelijkaardig linken:
http://files.aqua-terpa.nl/system_previ ... 20rond.jpg
(Zoals die middelste)

Hoe ik ze verberg etc? Wel ik stop er enkele verstopt achter/tussen stenen.
En meestal enkele in "open zicht".
Maar qua uiterlijk, als je goede bealgde bak hebt, gaan die klei holletjes ook mooi bealgen.

En ja het blijven natuurlijk holletjes maar ikzelf stoor me daar niet zo aan.
Want niet alles kan altijd natuurlijk, wat je wel kan doen is geen holletjes in zicht zetten, en alle holletjes verbergen. (als dat kan natuurlijk)

Maar raar maar waar, mannetjes wisselen nogal veel van plaats, is in periodes en verschilt ook per mannetje.
De ene graaft liever de andere zit liever in zo'n holletje.
Ze durven nogal vaak verhuizen ook, tot ze wat volgens hen het beste holletje is hebben gevonden (zowel graven als aangekocht)
 
Immixronnie, die had ik al lang doorgelezen :)
Gek genoeg een van de weinig te vinden kweekverslagen en ook nog eens met hele leuke foto's.

Dank je Asgard, helaas is de grammatica van Chinees zo ontzettend anders dat ik er na vertalen nog niet veel wijzer van wordt. Wel leuk om foto's van natuurlijke habitat te zien. En ook daar zie je weer eigenlijk geen beplanting enkel zand en stenen.
Ken je deze site ook? http://ferraqua.de/
 
Leuk Asgard, mooi om te zien hoe die rhinos nieuwsgierig komen kijken :)

Welke soort vissen zie ik daar nog meer allemaal op het filmpje?
 
Er staa een heel stukje tekst bij het filmpje, daar worden de soorten genoemd. ;)


The following species can be seen in the video:

Predaceous Chub (Parazacco spilurus)
Striped Loach (Schistura fasciolata) (Nemacheilidae)
Broken-band Hillstream Loach (Liniparhomaloptera disparis)
Goby (Rhinogobius duospilus) (Gobiidae)
Chinese Barb (Puntius semifasciolatus)
Swordtail (Xiphophorus hellerii) � introduced from Central America
Freshwater Shrimps (Machrobachium spp.)

,waarschijnlijk macrobrachium hainanense
 
De eieren beginnen allemaal om te komen van de schimmel. Wat met eentje begon... denk niet dat er een paar op tijd uit gaan komen..

Wat kan ik de volgende keer tegen schimmel doen zonder het water enorm te vervuilen met middeltjes?
 
Jammer dat de schimmel toeslaat. Heb je niet een klein apart bakje voor de eitjes waar je dan wel iets tegen schimmel kan toevoegen?
 
Kep nog vloeibare catappa staan, vast ook goed?

John, kep ze al in ander bakje zitten.. gewoon niets toegevoegd.

En is het wijs om heel voorzichtig de schimmel/beschimmelde eieren te verwijderen?
 
Maar waar zitten de eitjes apart?

Schimmelen kan ook zijn door te weinig stroming, niet dat je heel veel stroming nodig hebt.
Maar wat "circulatie" rond de eitjes.
 
In een aparte bak met liter of 15 aan water. En bruissteentje die ze in beweging houdt.. dus dat is het probleem niet. Weet jij na hoeveel dagen de eieren uitkomen? Ik zie al paar dagen duidelijk oogjes.
 
Eerlijk gezegd geen idee, kan ik niet exact zeggen.

Maar heb je al een plan als ze "voerklaar" zijn? (Wanneer dooierzakjes op zijn)

Heb nu 3 jongen zitten in mijn hillstream, wat me opvalt. (Even wat informatie terzijde)
Dat ze enorm traag groeien, kan aan 2 dingen liggen, lage temperatuur of voeding.

Want heb nooit iets "speciaal" gevoerd voor de jongen, momenteel zijn ze al groot genoeg om mee te eten met hun ouders. (Rode muggenlarven)
Maar ze groeien enorm traag hier.

Dus zou wel voor goede voeding zorgen, bijvoorbeeld artemianauplien ofzo.
 
Zie wel dat er geen filter is, vooral wanneer ze voederklaar zijn, genoeg verversen.

En hopelijk lukt het je trouwens, want is heel leuk om te zien, als ze zelfs nog heel klein zijn.
Hebben ze exacte gedrag als volwassen rhinogobius, happen naar elkaar, "blazen" naar elkaar.
Noem het altijd blazen :p
 
Dagelijks verversing. Ik heb er wel vertrouwen in dat het kan zo. Vorige keer is alles goed gegaan tot het larven opvoeden, want leavelli zijn zo klein dat je ze niet kunt voeren. Die link die ik hier plaatste, haar is het na heel wat pogingen wel gelukt.

Alleen nu dus schimmel. Maar er zijn er nog zeker 10 van de 30 over. En we zijn 8 dagen na verwijderen verder. Leavelli kwam met 10 dagen uit. Als dat bij duospilus ook zo is zit ik nog wel net goed denk ik...

In ieder geval blijft het volgende nest in de meter bak zitten. Erg benieuwd of het dan wat kan worden.

Ypoc, ik ben helemaal weg van Rhinogobius sinds dat ik ze heb! Geweldig leuke visjes. Verschrikkelijk veel karakter en gedrag maar helemaal niet vechten. Tis puur vertoon. En elke keer komen ze naar je toe als je voor de bak gaat zitten. Rap mijn favoriete visje geworden.
 
Nog geen nieuws, ik verwacht dat het binnen 2-3 dagen uit gaat komen.Heb van de week de beschimmelde eitjes verwijderd -zo goed als dat het kon zonder iets te beschadigen- waardoor er 10 eieren nog een kans hebben. En er zit in ieder geval beweging in de meeste eitjes, dus duimen maar.
 
Het uitkomen is gisteravond begonnen. Gek genoeg zijn er volgens mij pas een of twee uitgekomen en is de rest vandaag nog aan het twijfelen.
Heel klein, lastig te fotograferen of filmen. Maar toch in slechte kwaliteit:

https://www.youtube.com/watch?v=ckYQyTaD-P8
 
Leuk om zoiets te zien hoor. Succes met het kleine grut dat er nog aan gaat komen.
 
Dank je John.

Nu 2 dagen verder, maar er is er volgens mij toch echt maar eentje uitgekomen van de 6 die de schimmel leken overleefd te hebben. En die ligt al 2 dagen op zijn zij bij te komen... dat klinkt misschien als slecht nieuws maar dat schijnt zo te gaan de eerste dagen. Zolang de eierzak niet opgebruikt is moet hij bijkomen van zijn 'bevalling'.
 
Beter 1 dan geen zeg ik dan maar ;). Nu maar hopen dat deze het wel gaat redden en ik ben benieuwd hoe het hiermee verdergaat de komende weken.
 
Precies :)

Maar toch wel jammer, had eerder in moeten grijpen met de schimmel, wilde er alleen niet aan komen.. volgende keer beter.

Ach, Project R�mi de Rhino dan maar.
 
Al doende leert men ook dit zal uitneindelijk goed gaan komen succes met je eenzame strijder :)
 
Helaas, de eenzame strijder is ten onder gegaan. Maar naast het lijk van de laatste der Gobicanen toch nog een broertje zien kronkelen. Wellicht toch nog wat mankracht aan de frontlijn dus voorlopig. :D
 
Jee, wat sneu. Volgende keer meer geluk mag je hopen. Nu hopen dat de broer/zus het wel gaat redden.
 

Terug
Bovenaan