Wat is er nieuw

Ricardo87 zijn Amazone Juwel rio240

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ricardo87
  • Startdatum Startdatum
R

Ricardo87

Guest
Na 3 jaar een jewel rio240 Malawi bak te hebben gehad wil ik overstappen naar amazone in de zelfde bak.
Me bak is momenteel al leeg en ga van het weekend de spullen halen die ik nodig heb.
Als bodem wil ik filterzand gaan gebruiken. Schijnt goede werking te hebben op water en het is aardig luchtig waardoor het niet snel dichtslibt.

Wil ook gebruik gaan maken van bio co2, heb hier en daar al wat over gelezen en ze zeggen dat het alleen nodig is als je veel planten heb. Nu begrijp ik ook dat een amazone biotoop het licht niet heel fel hoeft te zijn dus is het dan toch raadzaam om bio co2 te gaan gebruiken en moet ik er dan ook planten voeding gebruiken?
De planten die ik wil gaan gebruiken zijn voornamelijk : Echinodorus , Cabomba , valisineria en een drijfplantje.
Voor een drijfplantje ben ik nog niet helemaal uit misschien iemand een leuke suggestie voor een plantje met een mooie wortel?

Qua verlichting zat ik te denken aan de Juwel Daylight en Juwel Color. De color heeft meer het rode spectrum als ik het goed had gezien. Neem aan dat er voor de amazone biotoop de reflectors voor op de lampen niet nodig zijn ?

Voor het vissen bestand ben ik uitgekomen op :

Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra) +/- 20
corydoras soort nog niet bekend +/- 10
Carnegi�lla strigata (marmerbijlzalm) +/- 10
Als blikvanger zat ik te denken aan harem appistogramma soort 1m/2v

Heb ook nog tijdje zitten overwegen om misschien maanvissen te nemen maar daar ben ik totaal niet bekend mee dus zou het zonde van de vissen vinden als dat niet goed gaat.

Heb van me vorige opstelling nog een Koppel ancistrus over die ik er ook bij wil stoppen. Die heb ik al vanaf ik bezig ben met aquariums en al verschillend nestje van gehad. maar als dat niet mogelijk is is er altijd een oplossing om er een goed tehuis voor de vinden.

Zo dat was het voor zover ik me alles kan herrinneren wat ik wilde weten 😀

Ga voor de opbouw foto's maken en uiteraard met jullie delen de aankomende weken.

Toenet alvast de externe filter besteld op internet

SunSun 302 extern Aquarium filter 1000 l/h 3 fasen
Technische gegevens:
Type: Aquarium extern filter SunSun 302
Max. pompvermogen: 1000 l/h
Max. opvoerhoogte: 140 cm
Spanning: 220V / 50Hz
Vermogen: 18W
Max. aquariumgrootte: 400 Liter
Filtervolume: ca. 8 liter
Filtermanden: 3
Slangaansluiting �: 23 mm
Kabellengte: 180 cm
Afmetingen: 28 x 28 x 43 cm
Gewicht: 4,5 kg
Beschermingsklasse: IP44

Lijkt mij wel een prima pompje.

Morgen op speurtocht naar hout en een achterwand. Ook gelijk me Eigen even orrienteren op vissen.

Ik zou het eerst zonder CO2 en enkel met minimale plantenvoeding plus kleibollen proberen. CO2 kan altijd nog als het nodig is. Overigens zou ik de Cabomba vervangen door Myriophyllum. Cabomba is niet zo'n makkelijke ganger. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Gezien je malawibak zal dat wel goed komen!

Een update.

Vandaag heel de bak ingericht en plantjes gehaald. Als het goed is word vandaag me filter nog bezorgd. Heb nu even de interne juwel pomp voor beweging in het water.
De planten zijn geworden:

Echinodorus
Hydrocotyle Leucocephala

Zoek alleen nog een leuk voorgrondplantje

hier een paar foto's van hoe het er nu bij staat.

Hier aqua leeg ingericht
289983ricardo87_0_82_aqua_leeg.jpg

aqua ingericht schuin
489945ricardo87_0_82_aqualeeg_schuin.jpg

Hout rechts
947456ricardo87_0_82_houtrechts.jpg

hout links
871111ricardo87_0_82_hout_links.jpg

Aqua vullen
175545ricardo87_0_82_aqua_vullen.jpg

totaal
415181ricardo87_0_82_ingericht.jpg

Een mooie Bleheri zal ook vast mooi staan of wat Crypto op de voorgrond. Hout ziet er zo leuk uit hoor.

ja voor links achterin zat ik te denken. Zal is na de dierenwinkel rijden zometeen 😀
En crypto is niet zuid amerikaans helaas

Nou ik zit nog steeds te wachten op me filter. Had gister moeten geleverd worden. Gebeld na ze en ze hadden me een mail gestuurd een onderzoek zijn gestart. Hoe moeilijk kan het zijn om een track en trac� nummer in te vullen en te laten weten hoe het met pakket staat. We wachten vandaag maar weer af of hef geleverd gaat worden of niet.

Filter is geleverd. Alles gaat zun gangetje. Het Braziliaanse klimop zie je gewoon groeien waar je bij staat. Wacht se komde 3 weken wat me bak doet en anders eventueel draaien op turf

De Echinodorus Bleheri en de andere soort doen het niet echt goed. Komt dat omdat ze pas in het aquarium staan en zich nog moeten aanpassen? Heb eigelijk nooit echt planten in me aquarium gehad dus kan daar moeilijk over oordelen. Sommige bladeren van de Bleheri worden beetje geel/bruin en van de andere echinodorus krullen de bladeren.
De Hydrocotyle Leucocephala groeien wel als de mallen.
Zal vanavond is een totaaltje er op zetten voor de nieuwschierigen onder ons 😀

Gebruik je kleibolletjes bij d wortels? Echinodorussoorten hebben graag Klei als voedingsstof in de bodem.
Ze nemen voeding uit de bodem op en niet uit het water via bladeren.

dan ga ik maar is klei bolletjes aanschaffen morgen. Dank je voor de tip. Nog nooit mee gewerkt.
Hier paar foto's staan ook de planten bij waar ik het over had die het niet zo goed doen.
Op de foto's is het wat helderder dan in het echt. Zit beetje oranje/bruine gloed in het water namelijk wat op de fotos niet echt heel goed te zien is
Voor nu lekker wachten nog 2 weken voor er wat in mag 🙁 maar kan alles lekker groeien.

569114ricardo87_0_82_dsc_0118.jpg

382332ricardo87_0_82_dsc_0121.jpg

544872ricardo87_0_82_dsc_0122.jpg

181464ricardo87_0_82_dsc_0123.jpg

445114ricardo87_0_82_dsc_0124.jpg

771459ricardo87_0_82_dsc_0125.jpg

521393ricardo87_0_82_dsc_0127.jpg

937663ricardo87_0_82_dsc_0126.jpg

Kwam er zondag achter dat er een knik in me kabel zat van de afvoer van de filter. Water heeft lange tijd stil gestaan waardoor er dikke witte slijm is komen onstaan op de water oppervlakte en rondom de zuignappen van de filterafzuiger en thermostaat.
Ook in de slang zie ik allemaal sliertjes en dergelijke hangen. Nu lees ik hier op het form dat het bacterien zijn dus wacht het een paar dagen af voor ik actie ga ondernemen

kun je gewoon afzuigen met een tuinslang dat witte slijm, kan er wel een aantal weken zitten (en blijven komen). niks om je druk te maken, het laat ook makkelijk los.

Oke dank je. Gister een groot deel weggehaald. Ook zat het allemaal in me uitstroom waardoor ik kleine witte vliesjes in me bak kreeg. De uitstroom dus goed schoongespoeld.

Me Bleheri's willen nog niet echt groeien met bolletjes voeding er bij. Evenals me Braziliaans klimpop krijgt bruinen vlekken en sommige bladeren gaten. Ook heb ik last van draadalg. Lees wel dat draadalg komt als de waardes goed zijn. Kan op moment geen waardes geven morgen komt me JBL proscan binnen.
Ter info Geef elke dag 5ml Easy carbo en eenmaal per week na het water wissellen 10ml profit.

Afgelopen weekend trouwens me eerste visjes gehaald. De Cory;s Sterbai

11401183_712767965498663_7681146596205995465_n.jpg

1488659_712767822165344_91034341057984638_n.jpg

1653901_712767762165350_76086989675710925_n.jpg

Me Koppel ancistrussen zitten er ook in

11406934_712767882165338_2128907481788755374_n.jpg

Mannetje 14cm
11108346_712767895498670_259580362158000267_n.jpg

10437506_712767805498679_6031719510618991300_n.jpg

leuke nieuwe aanwinsten!

echinodorussen groeien nou eenmaal erg traag, dus dat je nog niet echt groei kan zien is vrij logisch. ook heb je als het goed is nog niet veel afvalstoffen in het water waar de planten voeding vandaan halen (denk aan nitraat, po4 etc). als de bak langer draait met vissen e.d. komt dit vanzelf.

Aah me nergens zorgen om te maken dus. Ja is voor me allemaal nieuw planten in me bak. Maar zo leert men alleen maar bij.

je zou je waterwaardes eens kunnen meten, kijken hoeveel no3 po4 er in zit.. ook wel verstandig om gelijk je no2 in de gaten te houden aangezien je recent vissen hebt toegevoegd :thumbs:

heb een jbl proscan uitgevoerd dat de No3 nauwlijks te meten is kan komen door dat er nog niet veel vis in zit. Morgen komen er 20 kardinaal tetra's in dan zal het wel omhoog schieten

11227905_713422602099866_5354439394315856406_n.jpg

wel verklaarbaar waarom de planten nog niet goed groeien dus 🙂
zit er ook aan te denken om zo'n proscan aan te schaffen, zoals ik gehoord heb best betrouwbaar.

had vanochtend nog even een testje gedaan en was zowat gelijk aan de test van gister avond dus is wel goed betrouwbaar. enigste verschil was me ph die was 0.2 lager vanochtend en rest het zelfde. Dus ben er wel over te spreken.

Dat waarden steeds hetzelfde zijn wilt nog niet zeggen dat het ook de juiste waarden zijn (betrouwbaar).
PH 's ochtends lager is eigenlijk wel gebruikelijk

Benieuwd hoe de bak er over een paar weken bij staat 🙂

daar heb je gelijk in. Maar als ik na de waardes kijk kan het wel betrouwbaar zijn. Ze zijn niet echt afwijkend van elkaar als je kijkt na de ph kh gh. Zal vanavond is een overzicht foto maken als ik geen tegenlicht heb van het raam.

Hoi Ricardo, ik heb net je topic door gelezen en zie op de laatste 3 foto's een vis die snachts graag door je bak gaat woelen en daar door krijg je ook wel wat zweefvuil. Wordt verder wel een mooie bak.

Gr. John. :petjeaf:

Mascha&Ivo zei:
Dat waarden steeds hetzelfde zijn wilt nog niet zeggen dat het ook de juiste waarden zijn (betrouwbaar).
PH 's ochtends lager is eigenlijk wel gebruikelijk

Benieuwd hoe de bak er over een paar weken bij staat 🙂

Jawel, dan zijn ze wel betrouwbaar, maar of ze valide zijn is een andere vraag 😛

Voor de nieuwschierige. Van het weekend 20 stuks kardinaal tetra#s gehaald. Ben nog steeds aan het vechten met me aanzuiging van me pomp. Maar dat gaat goed komen aanhouder wint zeggen ze 😀 Zit te denken om een ander aanzuig/skimmer te nemen want ben over deze niet zo te spreken.

Hier even een totaaltje van me aquarium, foto is beetje over belicht maar is snel genomen met me telefoon
11216245_714638418644951_6818413503881004729_n.jpg

dank jullie wel.

Heb gister me nieuwe skimmer binnen gehad en moet zeggen het oppervlakte blijft nu in beweging en het zwerfvuil is al stukken minder geworden.
Heb de volgende skimmer besteld. Die kan je met een draai mechanisme instellen hoeveel hij van boven afzuigt en van onder. Staat nu op 10 liter per uur ongeveer van boven af en kan tot 50 liter per uur van boven af.

ofa_komfort_lang-450x600.jpg

Van het weekend ga ik me groepjes beetje uitbreiden met paar meer visjes.

Zit te denken om de Kardinaaltjes met 10 uit te breiden naar 30 en de corys 10 bij te halen na 15. Ga ook kijken of ze me bijlzalmen kunnen bestellen. Ben alleen nog niet uit of ik die wel wil. Misschien hier nog mensen die leuke oppervlakte zwemmers kennen uit amazon?

Erg mooi aquarium hoor 😀
Ben benieuwd of de skimmer goed werkt 🙂

De skimmer werkt echt fantastisch. Geen laag meer op het water en merk ook dat me water stuk helderder/schoner begint te worden. Minder zwerfvuil etc.
Zal van het weekend weer is proberen wat mooie foto's te schieten 😀

H� Ricardo, ik wist niet dat er hier vlakbij zo'n mooie bak stond!

Ziet er goed uit, hoor.
Over de Echinodorussen moet je je voorlopig nog maar even niet te druk maken. Bijna alle echino's die je in de winkel ziet zijn boven water gekweekt, in het aquarium sterven eerst de bovenwwaterbladeren af en verschijnen vervolgens de onderwaterbladeren. Die zien er soms w�l h��l anders uit, na de omschakeling herken je soms je plant niet. Bij de bleheri valt dat trouwens wel mee.

Bij mij is trouwens het zwerfvuil nagenoeg verdwenen sinds ik appelslakken heb, geweldige opruimers!

Ik ben benieuwd hoe je je bestand verder gaat invullen.

hoi paddy. Dank je voor je compliment. ja het gaat al beter met de planten. Me bestand ben ik inderdaad nog niet helemaal over uit. Twijfel nog over de bovenzwemmers.

Ik Denk toch voor de Carnegiella strigata strigata 15 stuks.
Koppel Cleithracara maroni
harem Mikrogeophagus ramirezi.

Zit momenteel met me handen vol aan me nest van me dwergpapagaaitjes. Dacht 2 vrouwtjes te hebben maar dat blijkt niet zo te zijn dus. Probeer van de week even een gaatje te maken voor een totaal shot als het lukt met het tegelicht van het raam. Appelslakken heb ik ook over na zitten denken. Misschien maar is paar aanschaffen.

Toch even snel een totaaltje kunnen schieten voor de nieuwschierige.
De plannen voor het weekend zijn de kardinalen uitbreiden met 10 extra en een harem Ramirezi te halen.

ricardo87aqua.jpg

De Mikrogeophagus ramirezi vormt een koppeltje, als je een harem neemt dan zullen de overige vrouwtjes de dood in worden gejaagd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan