Wat is er nieuw

Riccia fluitans en algeneters?

Koekblik

Member
Lid geworden
29 september 2019
Leeftijd
47
In mijn 50 liter bak wil ik voor mijn betta een riccia fluitans drijfplant in het aquarium doen. Ik las alleen dat deze goed meehelpen met het tegengaan van algen. Ik heb ook 4 otocinclussen die driftig hun werk doen in de bak zitten. Gaat dat problemen opleveren? In die zin dat er geen algvorming meer is voor deze dwergalgeneters?

Het is niet zo simpel als je beschrijft want als wat drijvers algen zouden voorkomen dan was er niemand meer met een algenprobleem. Ze kunnen wel bijdragen aan het voorkomen van algen soms of ze binnen de perken te houden. Drijvers staan erom bekend dat ze graag nitraat "lusten".

Zeker dat je riccia wil nemen? Eenmaal in je bak kom je er namelijk nooit meer vanaf 😀
Het zal wel wat licht en voedingsstoffen wegvangen en daardoor zullen er minder algen groeien. Eten de Otocinclus al iets aan droogvoer? Anders zou je dat als vervanging aan kunnen bieden.

Ja, ik gooi zo'n schijfje erin voor de otto's, maar die lusten de tetra's ook graag 🙂 Ik vraag me dus af of ze daar wel iets van krijgen. Ze zitten meestal wel in de buurt van die pil.

Zeker dat je riccia wil nemen? Eenmaal in je bak kom je er namelijk nooit meer vanaf 😀
Het zal wel wat licht en voedingsstoffen wegvangen en daardoor zullen er minder algen groeien. Eten de Otocinclus al iets aan droogvoer? Anders zou je dat als vervanging aan kunnen bieden.

Tsja, ik wil er een drijfplantje in voor mijn Betta. Liefst zonder wortels. Ik vond de Limonbium laevigatum ook wel wat, maar naast het feit dat die op het moment slecht verkrijgbaar is, zit ik niet zo te wachten om heel mijn handen onder dat spul te hebben bij de waterwissels. Dat probleem leek me bij de riccia wat minder aanwezig. Heb ik het mis?

Behalve het eendenkroos blijven de genoemde drijvers echt niet aan je handen plakken hoor. Althans niet hinderlijk en anders schep je ze tijdens onderhoud even met de hand eruit en doe je ze in een bakje.
Echter zou ik geen Riccia nemen want bij onderhoud en snoeien zie je kleine stukjes door de hele bak gaan en die kunnen zich overal nestelen.
Deze vindt ik veel beter om eerlijk te zijn:
https://www.aquaplantsonline.nl/planten/aquariumplanten/drijfplanten/salvinia-natans.html

Riccia blijft juist heel erg aan je handen plakken en zoals John al zei: het nestelt zich dan in je hele bak. Limnobium zijn veel grotere planten en blijven niet aan je handen hangen. Als je korte wortels wil is de bovengenoemde Salvinia inderdaad een goede optie.

Riccia is leuk als je garnalen hebt daar gaan ze dan inzitten, maar als je geen drijfgroen aan je armen/handen wil is het een ramp want dit is nog erger dan kroos want je krijgt het haast niet van je handen/armen af

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan