Wat is er nieuw

richten/plaats spraybar

• Onderwerp starter Onderwerp starter AndreS
  • Startdatum Startdatum
A

AndreS

Guest
Ik heb net een nieuwe externe filter binnen gekregen voor de 380 liter bak omdat ik de combinatie stromings pomp met mechanische filter en 0,5 liter fles met bewegend media niet afdoende vond en mijn vriendin het idee van een plantenbak boven de aquarium niet zag zitten.

Ik heb nu het mechanische filter van de stromings pomp afgehaald en bij de ingang een luchtstang gezet zodat er lucht met het water mee door de pomp gezogen word met een snelheid van 1000 l/u

De externe pomp doet 2000 l/u en heeft momenteel een enkele fijne filter mat, bioballen, keramische buisjes en actief koolstof verdeeld over 4 laden.

De vraag is nu, is de stromingspomp nog steeds nodig of kan ik de lucht beter met een brede bruissteen in het water brengen en wat is de beste plaats en richting voor de spraybar, momenteel staat ie evenwijdig aan het oppervlakte aan de zijkant bevestigd ongeveer een halve cm boven het water oppervlakte. aan de achterzijde is vanwege de versteviging niet mogelijk om boven het water oppervlakte te monteren.

Het gedeelte wat je met het filter precies hebt gedaan is een beetje onduidelijk voor mij maar doorgaans plaatst men de spraybar net iets onder het wateroppervlak waardoor de uitstroming het oppervlak in beweging brengt.

Je hebt opgenomen zuurstof in je water nodig, geen lucht!
Luchtpompen hebben hun oorsprong in den tijd dat er nog geen mechanische pompen bestonden die klein genoeg waren o te gebruiken in of rond de aquarium. De bedoeling was door middel van een airlift, het water in een binnenfilter te pompen.
Ook zorgde de belletjes lucht voor een stroming in het water wat er voor zorgde dat de temperatuur overal ongeveer het zelfde was.

Maar die tijd is dus voorbij! We hebben nu pompen die goed hun werk doen. En filters die topprestaties leveren.
Nu is je wervelbedfilter een prima aanvulling op je externe filter. Dus daar zal jij je luchtpomp voor kunnen gebruiken.
Maar stuw aub geen luchtbelletjes in het water, ze zorgen er voor dat opgelosten stoffen zoals CO2 uitgedreven worden.
Ook de visen hebben hier niets aan.

Jb Malawi

Ik moet zeggen dat ik de spraybar een heel klein tikkie naar beneden heb gericht zodat er iets meer stroming voor de plantjes is ivm de voedingsstoffen. nadeel is dat er dan zo goed als geen beweging aan het oppervlak is maar omdat ik veel drijvers heb is dat ook wat ik wil bereiken.
Anders worden de drijvers allemaal een hoek in geblazen.

De plaats waar ik hem heb geplaatst is aan de rechter zijruit.

Jb Malawi zei:
Luchtpompen hebben hun oorsprong in den tijd dat er nog geen mechanische pompen bestonden die klein genoeg waren o te gebruiken in of rond de aquarium. De bedoeling was door middel van een airlift, het water in een binnenfilter te pompen.

Maar die tijd is dus voorbij! We hebben nu pompen die goed hun werk doen. En filters die topprestaties leveren.
Nu is je wervelbedfilter een prima aanvulling op je externe filter. Dus daar zal jij je luchtpomp voor kunnen gebruiken.
Maar stuw aub geen luchtbelletjes in het water, ze zorgen er voor dat opgelosten stoffen zoals CO2 uitgedreven worden.

Jb Malawi

Hou je mond even dicht,en knijp je neus ook een tijdje dicht.

GAAT het nog? wat mis je nu? zuurstof,oftewel,lucht.

*Maar die tijd is dus voorbij! We hebben nu pompen die goed hun werk doen. En filters die topprestaties leveren.??

Doet die van jou het al?

*Ook zorgde de belletjes lucht voor een stroming in het water wat er voor zorgde dat de temperatuur overal ongeveer het zelfde was..
Juist circulatie in het water.

*Maar stuw aub geen luchtbelletjes in het water, ze zorgen er voor dat opgelosten stoffen zoals CO2 uitgedreven worden.

Wat heb je toch ,met die Co2.

AndreS zei:
Ik heb net een nieuwe externe filter binnen gekregen voor de 380 liter bak omdat ik de combinatie stromings pomp met mechanische filter en 0,5 liter fles met bewegend media niet afdoende vond en mijn vriendin het idee van een plantenbak boven de aquarium niet zag zitten.

Ik heb nu het mechanische filter van de stromings pomp afgehaald en bij de ingang een luchtstang gezet zodat er lucht met het water mee door de pomp gezogen word met een snelheid van 1000 l/u

De externe pomp doet 2000 l/u en heeft momenteel een enkele fijne filter mat, bioballen, keramische buisjes en actief koolstof verdeeld over 4 laden.

De vraag is nu, is de stromingspomp nog steeds nodig of kan ik de lucht beter met een brede bruissteen in het water brengen en wat is de beste plaats en richting voor de spraybar, momenteel staat ie evenwijdig aan het oppervlakte aan de zijkant bevestigd ongeveer een halve cm boven het water oppervlakte. aan de achterzijde is vanwege de versteviging niet mogelijk om boven het water oppervlakte te monteren.

Heb jij een wervelbed filter op lucht?

En 4 laden met koolstof???

Volgens mij bedoeld hij dat alles over 4 laden is verdeeld hoor 😉

Ja, dat begrijp ik,alleen niet de zin daarvan.

Bertus zei:
Jb Malawi zei:

Jb Malawi

Hou je mond even dicht,en knijp je neus ook een tijdje dicht.

GAAT het nog? wat mis je nu? zuurstof,oftewel,lucht.

*Maar die tijd is dus voorbij! We hebben nu pompen die goed hun werk doen. En filters die topprestaties leveren.??

Doet die van jou het al?

*Ook zorgde de belletjes lucht voor een stroming in het water wat er voor zorgde dat de temperatuur overal ongeveer het zelfde was..
Juist circulatie in het water.

*Maar stuw aub geen luchtbelletjes in het water, ze zorgen er voor dat opgelosten stoffen zoals CO2 uitgedreven worden.

Wat heb je toch ,met die Co2.

Zover ik weet drijft het wel co2 uit de bak maar beperkt. In het geval je al weinig co2 hebt dan kan dat verkeerd uitpakken. In een bak met veel co2 zal een beetje minder weinig effect hebben lijkt mij. Maar op zich is de opmerking zelf dat de belletjes co2 verdrijven wel juist.

Oke, dan geen lucht.of zuurstof, hoe je het wilt noemen. WEl Co2.
Hee, mijn visjes doen raar!
En dan?

Bij mij gaan vissen voor de Co2.
Planten op zich geven ook hoeveelheid Co2 af.
Wat opgenomen kan worden.
Mijn mening.

Ja het is ook de kunst een evenwicht te vinden bertus. Tuurlijk gaan de vissen voor maar mooie planten in de bak dat heeft ook wel iets hoor.
En met een normaal co2 gehalte kunnen de vissen het prima doen hoor.
Het is niet alleen het ��n of het ander denk ik.
Beide kunnen prima samengaan 😉.

Ik doseer ook co2 en heb veel planten, maar dat wil niet zeggen dat de vissen niet voldoende zuurstof krijgen 🙂.

Ik heb geen levende planten op dit moment omdat ik goudvissen heb en deze volgens de meeste alle planten kapot vreten, zeker de voor zuurstof nuttige waterpest en soortgelijke.

En Bertus: ja mijn wervelbed filter is op lucht en de filter materialen hebben elk een eigen lade, dus onderste is mechanisch, dan keramische buisjes, dan bioballlen en als laatste koolstof.

Ik heb al begrepen dat planten de functie van koolstof over nemen en dat koolstof dan juist niet wenselijk is maar zonder planten lijkt het me beter deze er nog even in te laten.

Inmiddels heb ik om het effect te vergelijken de spraybar naar beneden gedraaid en valt het me op dat de helft van het aquarium waar de spraybar zich bevind de bodem schoon is terwijl eerst de vis uitwerpselen al na een paar uur duidelijk te zien waren, ook mijn vissen spelen graag in de verticale stroming.

Uiteraard heb ik dan geen extra oppervlakte stroming maar dat had ik al van de lucht dus die is al volop in beweging.

Maar even voor mijn beeldvorming, de meeste zuurstof wordt opgelost door het water oppervlakte en minder door de lucht die je in het water pompt?

Kan je die laten zien?
Heb er zelf ook 1 op de Eheim aangesloten zitten.

Dus er was verwarring omtrend de 4 bakken. met kool.
Dus geen 4,maar wel 1.

Bertus zei:
Kan je die laten zien?
Heb er zelf ook 1 op de Eheim aangesloten zitten.

Dus er was verwarring omtrend de 4 bakken. met kool.
Dus geen 4,maar wel 1.

Net 100% hetzelfde maar wel de zelfde grote en principe als deze

WaqSTs9XciZdYn-vKhUKnrcOEdxOEAih.jpeg

en het is inderdaad een bak met kool.

Om even op je vraag van daarnet terug te komen.
Ja het gebruik van een steentje voegt weinig zuurstof toe. ten eerste is maar 21% van de lucht zuurstof en lang niet alles kan door het water worden opgenomen.
Dit is even snel uit mn hoofd wat ik heb gelezen.
Ik zeg dus niet dat het niks helpt maar het is beperkt. Je voegt lucht toe en is maar een klein deel daarvan echt zuurstof.

dat was niet helemaal de vraag, die 21% weet ik maar hoe zit het tussen de bijdrage van oppervlakte water en de bijdrage van luchtstenen etc. is het vooral oppervlakte of vooral lucht stenen of maakt het allemaal niet zo veel uit?

Ok, duidelijk.
Tja dat ligt er denk ik ook weer aan hoeveel beweging het oppervlak heeft.
Dus of het uitmaakt durf ik niet te zeggen want dit is ook absoluut niet mijn terrein. Wellicht dat een ander lid hier in dat opzicht iets van zou kunnen zeggen.

Het bewegende wateroppervlak van je bak zal veel meer zuurstof uitwisselen dan luchtstenen lijkt me.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan