Wat is er nieuw

Rietfilter vijver

• Onderwerp starter Onderwerp starter MauriceB
  • Startdatum Startdatum
M

MauriceB

Guest
Ik wil mij rietfilter vullen met argexkorrels.
Alleen geen idee waar ik dit kan krijgen .
Iemand ervaring hiermee voor de vijver
Bovenin wil de planten in mandjes zetten waar ik gaten in de bodem boor voor makkelijker onderhoud

Platic mandjes en riet zou ik zeker niet doen . Plastic mandjes zijn meer voor planten met haarwortels .
Welk principe wil je gaan toepassen met je riet ?
Dat maakt best wat uit qua vulling en opbouw .
Ik heb een echt rietfilter gehad en werkte heel goed .
Maar vergis je niet in de wortels van riet , dat zijn serieuze scharels na een paar jaar .

Hebben ze in elk tuincentrum , gebakken kleikorrels .
Maar ik zou ze niet gebruiken , dan moet je een goed voorfilter gebruiken of dat zit binnen de korste keren dichtgeslibd .
En als je er nog eens een algenplaag over pompt , ben je helemaal klaar .
Ik had mijn rietfilter gevuld met metselzand icm met wat betonijzer en onderin een laag stro , enkel de bovenste cm kan dan vervuilen met dat zand .
Ik heb na mijn rietfilter afgebroken te hebben het metselzand er gewoon terug uitgeschept en dat was net zo zoals het er in ging .
Superproper na enkele cm,s . De echte filtering gebeurt slechts in de bovenste cm,s , de rest is opname van voeding en ontsmetten (maar dan wel minstens 80cm zand !)

zal het even wat beter uitleggen, het water gaat vanuit de vijver naar een klein drukfilter, voorfilter dus, dan gaat het onderin een bak van 50 cm diep.
daarin wil ik dan lava of gebakken kleikorrels doen, zodat de baterieen zich kunnen hecten dan bovenin een laag met moerasplanten.
deze bak loopt over in de beekloop die het water mee terugneemt de vijver in.

wat ik er over gelezen heb word het veelvuldig zo gebruikt en met succes.
maar was benieuwd naar ervaringen.
het beste schijnt te zijn vijversubstraat maar dat is me te duur.

wat ik over zandd lees erwin is de kans dat het snel dichtslibt.

ik gebruik het upflowsysteem dus van onder naar boven filteren.

lava is zwaar en moet je uitspoelen maar lijkt wel te werken.

Dan gebruik je verkeerd zand , heel simpel .
Metselzand kan niet dichtslibben , omdat vuil er simpelweg niet intrekt .
Een rietfilter loopt daarentegen heel traag door , paar honderd liter per dag is meer dan genoeg .

Wat jij wil maken is een gewoon plantenfilter in upflowsysteem , werkt helemaal anders .
Je moet zowieso dan een goede spoelfunctie van je substraat mee opnemen .
Die gaat gegarandeerd verstoppen met de tijd , ook met je drukfiltertje .

Hou je er wel rekening mee dat argex een volumieke massa heeft van 275 tot 550 kg/m3 (afhankelijk van korrelgrootte)! Water heeft een volumieke massa van 1000 kg/m3. Wat ik hiermee wil zeggen, zelfs verzadigde korrels (gewichtstoename van ongeveer 25%) blijven drijven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan