Wat is er nieuw

rimless aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Elsje
  • Startdatum Startdatum
E

Elsje

Guest
Ik ben bezig mijn woonkamer opnieuw in te richten, en daarin zal er plaats zijn voor een nieuw, groter aquarium (joepie!). Ik ben aan het uitzoeken wat dat precies wordt, en kwam uit op iets wat blikbaar een 'rimless' aquarium heet: zonder deksel, lampen hangen los boven de bak, planten kunnen erbovenuit groeien. Maat wordt ongeveer 100 x 60, hoogte pakweg 60 cm. De bak zal met ��n korte zijde tegen de muur staan. Leidingen doorvoeren in de kast eronder kan, iets ophangen aan het plafond erboven niet (spanplafond). Maar... ik zie/vind overal zoveel info dat ik er niet meer wijs uit raak...wie heeft hier ervaring mee?
- zijn er aan zo'n type aquarium nadelen? Ik denk aan vochtproblemen, onderhoud,...
- sommigen raden me aan om in die lengte een dwarse glazen steunbalk te laten zetten, maar omdat dat niet zo mooi is wordt er soms ook aan de hele bovenrand een extra randje bijgekleefd. Wat denken jullie?
- dit ziet eruit als een heel eenvoudige glazen bak. Ik knutsel graag... is het haalbaar zoiets zelf te maken? Er moeten boringen komen in het glas, om de leidingen naar de filter te sturen, maar kan je zoiets zelf wel?
- heeft er anders iemand gegevens van mensen die dit kunnen maken, regio Limburg (BE/NL)?
- welke lampen zijn het beste? Ik heb mooie LED-blokken gezien, maar die zijn wel erg duur... bovendien zie ik die allemaal aan plafonds ophangen, en dat kan niet bij ons.

Nadelen zijn inderdaad dat het water verdampt, ook ben ik bang dat je een kalkrand gaat zien aan de bovenkant. Maar met een strip boven aan om het aquarium heen aan de buitenkant, zul je dit niet zien. Met dat formaat heb je sowieso een stabilisatie strip nodig anders gaat het glas buigen.

Een glazen bak kan je in principe zelf in elkaar zetten, ook in glas boren kan wel. Je moet het wel aandurven want het kan uiteraard ook fout gaan. Misschien heb je iets aan het Youtube account van Uarujoey, deze persoon heeft erg handige filmpjes van al zijn zelfbouw projecten: https://www.youtube.com/user/uarujoey/videos

Weet je al wat voor bewoners je gaat nemen? Lang niet alles kan zonder overkapping, dat is wel iets om in het achterhoofd te houden.

Enneh, je kunt zo'n open bak ook slecht combineren met het houden van katten 🙂

Ik heb heel kort een open bakje gehad.
Inderdaad: veel verdamping/kalkaanslag, geen goede combi met katten, lichtopbrengst van de lamp was niet afdoende voor de planten, veel stof en drijfvuil in het water, geen goede combi met garnalen en sommige vissen (springers, labyrinthvissen).
Ik vind het wel hele mooie bakken om te zien! Zeker als de planten er bovenuit groeien, maar ben toch vrij snel overgegaan naar een dichte bak.

Je hebt wel last van verdamping en kalk, maar dit kan je zo weg poetsen en die verdamping levert meestal niet enorme schade op.
Voor die balken heb ik wel een ideetje:
cRVRrrWoRbxs7aqrGWhcaVVYncbivHyM.jpeg

Je plaats onderaan en bovenaan strips (zwart, wit, hout of zo) en dan zie je de balken van de zijkant al niet meer en je kan ze dan een beetje een kuiltje geven waardoor je er planten in kan planten, zoals een klimop, gras of zo die dan in het water hangt en er bovenop leuke terrarium planten.
Je kan inderdaad het zelf bouwen, maar je hebt altijd het risico dat glas knapt tijdens het snijden en boren.
Je hebt van die lampen die je met twee klemmen op het aquarium kan bevestigen, ben even de naam kwijt...
Qua stof en zo is het gewoon een kwestie van een goede filter, en schoonmaken. Zelf heb ik daar amper last van en ik woon in een oud huis en dan zeg ik je dan heb je heel snel stof overal 😉

Zelf heb ik helemaal geen problemen met mijn katten en mijn open aquariumpje, het is gewoon een kwestie van opvoeden 😉

Marrie98 zei:
Je hebt wel last van verdamping en kalk, maar dit kan je zo weg poetsen en die verdamping levert meestal niet enorme schade op.
Voor die balken heb ik wel een ideetje:
UUBlOGHMwpnDwAT0Yvpzh-b6viHCaLwN.jpeg

Je plaats onderaan en bovenaan strips (zwart, wit, hout of zo) en dan zie je de balken van de zijkant al niet meer en je kan ze dan een beetje een kuiltje geven waardoor je er planten in kan planten, zoals een klimop, gras of zo die dan in het water hangt en er bovenop leuke terrarium planten.
Je kan inderdaad het zelf bouwen, maar je hebt altijd het risico dat glas knapt tijdens het snijden en boren.
Je hebt van die lampen die je met twee klemmen op het aquarium kan bevestigen, ben even de naam kwijt...
Qua stof en zo is het gewoon een kwestie van een goede filter, en schoonmaken. Zelf heb ik daar amper last van en ik woon in een oud huis en dan zeg ik je dan heb je heel snel stof overal 😉

Zelf heb ik helemaal geen problemen met mijn katten en mijn open aquariumpje, het is gewoon een kwestie van opvoeden 😉

Katten en opvoeden? Volgens mij gaat dat niet samen 😛 Of heb ik iets verkeerds gedaan.....

Mijn katten kwamen niet bij de bak zolang ik in de buurt was, maar zodra ik op veilige afstand was hengelden ze in het water en dronken er ook van. Kattenpootjes net uit de kattenbak in je aquarium is toch niet echt wenselijk...
Overigens hebben ze nooit echt op de vissen gejaagd.
En inderdaad, je kunt een kat best wat dingen afleren of beperken, maar opvoeden??
Ik heb er vier, dus denk dat ik wel als ervaringsdeskundige kan spreken 😉

Nou ik heb ze ene paar keer flink op hun donder gegeven (in het aquairum geduwd, iets naar ze toe gooien, schreeuwen etc) en nu durven ze niet meer in de buurt te komen (ook als ik weg ben). Ze vinden me nog heel leuk hoor en voor de rest ben ik heel lief tegen ze. (Eentje ben ik nu trucjes aan het leren 🙂 )

Opvoeden is heel makkelijk als je geduld hebt. We hebben gewoon de hondenmanier toegespats straven als ze iets doen wat niet mag heel erg belonen als ze iets goed doen. Ze komen nu als je hun naam roept, dus roep je er een komt alleen die ene.
Eentje is ietsje te ver doorgedraaid, denkt nu dat hij ene hond is (kwispelt als hij blij is, speelt met honden speeltjes, slaapt als een hond midden in de woonkamer, en nog veel meer gekke dingen)

Opvoeden is 1. Het is me zowaar gelukt dat de katten wel naar de visjes kijken, maar niet tegen de bak aan slaan. Dat vinden de cory's niet zo leuk namelijk. Maar je krijgt, vooral in het voorjaar, ook redelijk wat kattenharen in je bak, zo zonder kap. En verharing, dat leer je ze niet zo makkelijk af.
Maar goed, als TS geen katten heeft, dan zijn we een beetje offtopic aan het raken.

Zo te zien heb ik mijn laatste post niet goed bewaard, want ik zie hem niet meer terug!
In elk geval bedankt allemaal voor de vele leuke reacties!
Ik ben toch echt wel aan het overwegen om in mijn verlof zelf die bak te gaan maken, en ja die youtube-filmpjes zijn inderdaad leuk Ludger! Marrie98, leuke tekening, ik had ook al aan zoiets gedacht om de balkjes te verbergen, maar weet er iemand of er een regel bestaat over aantal en dikte van balkjes? Ik zou immers ook gewoon een dwarsbalkje kunnen zetten, ietsje dieper, en daar een soort plantenbakje van maken, maar ik wil wel genoeg zichtbaar wateroppervlak overhouden ook. Wij hebben verder geen huisdieren binnen, en de kinderen kan ik wel opvoeden met Marrie's tips ;-), en drinken uit het aquarium doen die allang niet meer!
Als ik nou bv. heel dik glas neem, moet ik dan ook steuntjes plaatsen, of denk ik nu helemaal verkeerd?
Ludger, ik durf best wel wat met glas (voor mijn serre heb ik ook zelf de glasplaten gesneden) maar boor je dat dan met een gewoon universeelboortje en een accuboor, of hoe gaat dat? En kan je dergelijke glasplaten gewoon in een bouwmarkt halen, of wie heeft hier ervaring mee?

En dan zie ik nog zoiets... Ik heb nog verder gezocht naar verlichting, maar ik zie bij veel van die open bakjes een grote lichtbak erboven hangen. Dan kan je toch nog niet echt planten omhoog uit de bak laten komen? Ik heb ook een site gevonden waar leestrips voor aquaria verkocht worden, en die moet je dan zo'n 7 cm boven het water tegen de rand kleven. Dan zie je toch die lijm/silicone van buitenaf (want glas is nog altijd doorzichtig!)? Ik zie, als ik afbeeldingen van open aquaria zoek, ook bakken die van onderaf verlicht lijken te zijn, maar hoe werkt dat dan?
_9Sq8udq8lOWWq4PdD2ybmjNJpZDL1OO.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan