Wat is er nieuw

rimless aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Elsje
  • Startdatum Startdatum
E

Elsje

Guest
Ik ben bezig mijn woonkamer opnieuw in te richten, en daarin zal er plaats zijn voor een nieuw, groter aquarium (joepie!). Ik ben aan het uitzoeken wat dat precies wordt, en kwam uit op iets wat blikbaar een 'rimless' aquarium heet: zonder deksel, lampen hangen los boven de bak, planten kunnen erbovenuit groeien. Maat wordt ongeveer 100 x 60, hoogte pakweg 60 cm. De bak zal met ��n korte zijde tegen de muur staan. Leidingen doorvoeren in de kast eronder kan, iets ophangen aan het plafond erboven niet (spanplafond). Maar... ik zie/vind overal zoveel info dat ik er niet meer wijs uit raak...wie heeft hier ervaring mee?
- zijn er aan zo'n type aquarium nadelen? Ik denk aan vochtproblemen, onderhoud,...
- sommigen raden me aan om in die lengte een dwarse glazen steunbalk te laten zetten, maar omdat dat niet zo mooi is wordt er soms ook aan de hele bovenrand een extra randje bijgekleefd. Wat denken jullie?
- dit ziet eruit als een heel eenvoudige glazen bak. Ik knutsel graag... is het haalbaar zoiets zelf te maken? Er moeten boringen komen in het glas, om de leidingen naar de filter te sturen, maar kan je zoiets zelf wel?
- heeft er anders iemand gegevens van mensen die dit kunnen maken, regio Limburg (BE/NL)?
- welke lampen zijn het beste? Ik heb mooie LED-blokken gezien, maar die zijn wel erg duur... bovendien zie ik die allemaal aan plafonds ophangen, en dat kan niet bij ons.

Nadelen zijn inderdaad dat het water verdampt, ook ben ik bang dat je een kalkrand gaat zien aan de bovenkant. Maar met een strip boven aan om het aquarium heen aan de buitenkant, zul je dit niet zien. Met dat formaat heb je sowieso een stabilisatie strip nodig anders gaat het glas buigen.