Wat is er nieuw

Rimless/open bak

FlowLong

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2021
Leeftijd
35
Tegenwoordig lijkt het helemaal hot om rimless te gaan. Open bakken met uitstekende hardscape en emerse plantendelen.
Ook mij lijkt dit leuk alleen zit ik met een aantal vragen omdat ik allerlei bijkomende problemen kan voorstellen:

Welke vissen zijn hiervoor geschikt (elke vissen springen niet uit de bak)?
Is er een manier om na te gaan hoeveel water er verdampt adhv verschil in watertemperatuur en omgevingstemperatuur?
Hoe zorg je ervoor dat de lampen die dus boven de bak hangen, niet hinderlijk zijn als je voor de bak gaat zitten?

Verdamping van water is altijd wel een dingetje. Kwestie van elke week even aanvullen.
Er bestaan zgn 'shaders' die je als een soort van zonnekap aan je belichting kan hangen. Maar is alleen verkrijgbaar bij Chihiros lampen
R.jpg

Visbestand kan ik geen antwoord op geven

Vissen kunnen altijd springen. Meeste oppervlak jagers springen meer.
Dat hoeft echter niet een probleem te zijn afhankelijk van hoe hoog je water staat in verhouding met glas.

Je kan ook nog steeds een deksel maken die hoger is van plexiglas of een soort plastic. Ik heb zoiets voor mijn roofvis bak.

Bijlagen

• IMG_0581.JPG
    IMG_0581.JPG
    449.4 KB · Weergaven: 173
  • IMG_0824.JPG
    IMG_0824.JPG
    376 KB · Weergaven: 164
  • Photo on 27-10-2022 at 10.08.jpg
    Photo on 27-10-2022 at 10.08.jpg
    168.4 KB · Weergaven: 163
bijlzalmen en halfsnavelbekjes e.d. zijn niet handig in een open bak. Bij bijv een Betta of veel killivisjes is het een serieus risico.
De meeste scholenvisjes zijn prima te doen, er kan wel eentje uitspringen natuurlijk, maar 99,99% van de gevallen schieten ze weg tussen de planten en hardscape ipv uit de bak te springen als ze schrikken.

de meeste hangende lampen hebben of blinds, of een diffusor laag waardoor je niet direct in de ledjes kijkt. Lampen die je op het glas zet zijn vaak niet zodanig hoog dat ze problemen geven.

verdamping is vooral afhankelijk van de luchtvochtigheid. gewoon aanvullen met osmose oid. tis vaak paar cm per week. Als je met vakantie gaat oid kun je de bak altijd (deels) afdekken met huishoudfolie oid. dat scheelt behoorlijk in de verdamping.

ik heb een open bak (120x50) en deze staat gewoon op kamertemperatuur.
Ik verschiet er toch van dat deze veel water verdampt.
De luchtvochtigheid in huis staat momenteel op +70% wat eigenlijk te hoog is.
Ik denk dat er veel vissen uit een bak kunnen springen , bv bijlzalmen en andere oppervlakte vissen zijn een risico en zoals eerder aangehaald zijn Killi's op dat gebied ook een ramp.

Ik heb de Micmol Felix led verlichting en staat +- 6cm boven het aquarium en deze stoort me niet.

Bij open bakken is er altijd iets meer risico met springende vissen. Als een soort vuistregel zou je 3 vingers kunnen aanhouden qua waterhoogte vanaf de rand van je aquarium. Ik heb zelf 1 rimless bak van 60x30x30 en hou hier zelf 2 vingers aan. Ik doe dat in combi met een aardige variatie in plantendek bovenop. Verdamping vind ik zelf op zich meevallen, maar je spreekt wel van winterniveau en zomerniveau. In de zomer verdampt er meer, tenminste dat is wat ik ervaar. Verder vul ik dat gewoon aan wanneer dat nodig is. Qua hinder van verlichting heb ik het voor dit bakje opgelost door het bakje lager te zetten, waardoor je verlichting ook lager komt. Hierboven zijn tevens goede tips gegeven.

Dit is mijn rimless voor het idee:

20221020_165200.jpg
20221020_165145.jpg

Gr. Ed

Bedankt voor de antwoorden. Wat betreft het visbestand en licht denk ik er dan wel uit te komen.

Ik zit dan toch nog wel met de verdaming. Ik gebruik eigenlijk alleen maar kraanwater. Als ik telkens zou aanvullen met kraanwater krijg ik wel erg hard water lijkt me? Hoe lossen jullie dat op?

Dan zou je met osmose of gedestilleerd water moeten bijvullen.

Springende visjes heb ik eigenlijk nooit last van gehad, maar je moet inderdaad oppassen met welke visjes je kiest. Naast de killis, bijlzalmen en bettas die al genoemd zijn zou ik ook met soorten die bovenwater nesten (Copella bv.) en alen en modderkruipers oppassen.

Bedankt voor de antwoorden. Wat betreft het visbestand en licht denk ik er dan wel uit te komen.

Ik zit dan toch nog wel met de verdaming. Ik gebruik eigenlijk alleen maar kraanwater. Als ik telkens zou aanvullen met kraanwater krijg ik wel erg hard water lijkt me? Hoe lossen jullie dat op?
Zou dat echt zo denderend zijn met die kleine hoeveelheden water om de paar dgn?
Met een bak rond de 800l zat ik op ong 3 tot 6l om de paar dgn. Bij grote watervolumen is het aan te raden goed door te luchten, hier staan altijd alle roosters open wat met de huidige gasprijzen meer merkbaar is dan anders. Je zet toch iets minder snel de verwarming aan en dan met alle roosters open.. gelukkig werkt het aquarium ook als een soort warmtebron voor ons!

Hangt natuurlijk van je leidingwater af. Al heb je harder leidingwater en een aquarium waar geen groot watervolume in zit dan kan je TDS toch aardig oplopen bij die paar wateraanvullingen per week. Op een groter watervolume zal het niet veel stijgen idd. In ieder geval waarderen aardig wat planten zachter water en sommige bewoners overigens ook.

verdamping wisselt nogal, als het winters koud is en de verwarming aanstaat, of het zomers erg mooi weer is merk je dat door extra verdamping (door de droge lucht) maar meestal zakt het watervolume met een cm per week ongeveer hier. Dat kun je gewoon met de waterverversing meepakken zonder dat het veel gevolgen heeft voor je hardheid/TDS. Osmose oid maakt het nog gemakkelijker natuurlijk.

Verder is het ook nogal afhankelijk van hoe warm je de bak stookt, veel mensen met een rimless aquascaping bak houden het op 22-23 graden. Hoe warmer het water hoe meer er verdampt (en dus ook hoe meer energie je toe moet voegen omdat die verdamping er voor zorgt dat de bak afkoelt)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan