Wat is er nieuw

Rio 125 her inrichten.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Laetacara
  • Startdatum Startdatum
L

Laetacara

Guest
Hallo,

Vrijdag komt (als het goed is) mijn stukken kienhout binnen 😀

rhRtL6oDqmKErmMVxZStyKARUH0P5JMB.jpeg

Dit weekend wil ik daarom dan ook mijn rio 125 her inrichten. er zit namelijk hier en daar wat baard alg en de plante die erin zitten zijn een beetje verwaarloost.
dit is waar ik naar toe wil.

Nog eentje dan 😀

Een beetje richting Brazil met 1 of 2 plantjes (CERATOPHYLLUM THALICTROIDES lekker een makkelijk plantje met een goede funktie, en dan nog hier en daar wat Helanthium tenellum)

Het aquarium draait al een jaar of 2 dus de vissen zitter er al in. Daarnaast vind ik dat de bodem te dik is dus ik wil er wat zand uit halen. Ik zat te denken om het op deze volg orde te doen. (de vissen laat ik er in)

* planten en kleiballen (zover ik die kan vinden) er uit halen.
* Ramen binnen kant goed schoonmaken.
* zand + water eruit halen door middel van tuin slang.
* +/- 50% water in de bak houden.
* Hout en plantjes er in doen
* En weer vullen

Wat vragen:

Doe ik het zo goed? of sla ik wat over in mijn planning?

Kan ik 1 tl buis eruit doen

Hoelang kan ik er max. over doen voor dat het bacterie cultuur dood gaat?

In basis doe je het wat mij betreft op deze manier goed. Ik zou proberen om je filter tijdens deze excercite te laten draaien, dus zorg dat je aanzuig (extern filter) in ieder geval (tijdelijk) heel laag zit, dan is de klap op je bacterie cultuur ook niet te groot. Verder zou ik niet al je zand uitzuigen, maar een stukje laten liggen, zodat deze weer snel qua cultuur kan uitgroeien icm met het gereinigde zand. Liever de bodemreiniging in 3 delen doen, dan is het effect het minst heftig.

Ik weet niet hoe je licht geschakeld is en of je er 1 buis uit kan doen. In theorie ja, maar bij sommige balken werkt de andere lamp dan ook niet meer, dus even testen.

Verder geen directe aanvullingen van mijn kant.

Succes met je exercitie

Helaas heb ik geen externe filter....

Wat ik wel kan doen is de filter elementen eruithalen en in een apparte emmer doen met aquarium water en dan de pomp gewoon aan doe. Zodat het in beweging blijft. Zal dit ook kunnen helpen?

als het in een emmer kan, kan het dan ook niet plat in je aquarium blijven draaien, dat is namelijk het meest wenselijk

Nee ik heb gewoom de standaard ingebouwde bioflow. En dat is gewoon zeg maar een bak in een aquarium. ..

Je idee met de emmer is prima

ik denk ook dat je op die manier voldoende "zuurstof" door je materiaal laat stromen, waardoor het behoud van bacterien zo goed mogelijk zal zijn. naar mijn mening zou dit wel een aantal uur moeten kunnen werken zonder te grote gevolgen.

Als aanvulling op je goede lijst, heb ik nog dat je de verwarming even moet uitzetten. Maar dat is een kleinigheidje.

Het kan trouwens zijn dat het hout niet direct wil zinken. Sommige hebben daar dagen tot weken voor nodig.

Verwarming moet sowieso uit. Ook als je gaat verversen. Als die droog staat of te snelle water temp verschil kan die barsten, kapot gaan of hij niet is meer goed gecalilbreed op de temp.

Het word als het goed is vochtig geleverd dus ik ga er van uit dat het zinkt. Maar bedankt voor de tip. Want het zette me wel op het idee om te checken in een bak met water of het indd zinkt 😛

Het is wel zaak om erop te letten dat je verwarming uit doet zoals de voorganger al aangeeft. Mij is het een keer gebeurt dat de buis knapte omdat ik hem was vergeten uit te doen. Zoiets heb je liever niet in je bak.

Ik was vandaag vroeg klaar, en het pakketje met hout was er ook al vroeg. dus ik dacht waarom ook niet, en ben lekker aan de slag gegaan 🙂

hl64CnwtX6MvBk4WoLYrpczQ1GSd5985.jpeg

hl64CnwtX6MvBk4WoLYrpczQ1GSd5985.jpeg

wat vinden jullie ervan?

Er zweven nog wat spiderwoord takjes, paar elseproppen en catappa bladeren, maar die kome wel snel naar beneden. en in het midden van de takken zitten nog stenen om hem onderwater te houden.

Zit te denken om misschien links toch nog 1 plantjes te doen. iemand een voorstel zonder co2?

Daarnaast wil ik nog wat aan het licht doen, zowil ik dat de voorste tl uit staat of veel minder licht moet geven. uit doen was helaas geen optie omdat de ander het dan ook niet doet.... Ik lees dat mensen pvc buis omheen doen. bedoelen ze de gele, en word dit niet te warm?

Laetacara zei:
bedoelen ze de gele, en word dit niet te warm?
Wij hadden van die grijze. Dat werd niet te warm. Wel hadden we de buis ruim groter dan de lamp zodat warmte goed weg kon, voor de zekerheid.

Zover ik wet van een kennis moet die grijze prima kunnen. Wel zoals Ivo al aangeeft de buis ruimer nemen ivm de vrijgekomen warmte.

Ik heb gelukkig nog in de kelder die grijse pvc. Deze word ook voor luchtdruk gebruikt en heeft een ruime diameter. Ziet er al een stuk beter uit! Bedankt. Zal vanavind een foto maken. Het water is ook wat donkerder geworden door de elseproppen.

Ik ga zo even langs de lfs heeft iemand nog tips voor ZA planten die niet echt co2 systeem nidig hebben

Laetacara zei:
Ik heb gelukkig nog in de kelder die grijse pvc. Deze word ook voor luchtdruk gebruikt en heeft een ruime diameter. Ziet er al een stuk beter uit! Bedankt. Zal vanavind een foto maken. Het water is ook wat donkerder geworden door de elseproppen.

Ik ga zo even langs de lfs heeft iemand nog tips voor ZA planten die niet echt co2 systeem nidig hebben

:thumbs:.

.. verkeerde

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan