Wat is er nieuw

Rio 125 met filterzand

• Onderwerp starter Onderwerp starter Spukky
  • Startdatum Startdatum
S

Spukky

Guest
Hoy iedereen,
Wij willen dit weekend ons eerste aquarium gaan halen, onze beslissing is uiteindelijk gevallen op de Juwel Rio 125.
Op de bodem van de bak gaat filterzand komen (Corydoras) maar ik hoop hier toch enkele plantjes in te kunnen zetten.
Een mooi stuk hout met javavaren op en een mooie steen met javamos komen er zeker in.
Verder heb ik nog enkele kleinere plantjes op mijn shortlist staan en enkele grotere.

De kleinere:
Anubias Barteri
Echinodarus Tenellus
Pogastemon Helferi
Limnophila sp Vietnam

Grotere:
Cabomba Carolinia
Vallisneria asiantica
Hygrophila corymbosa

Namen komen van verschillende sites dus niet zeker dat deze allemaal juist zijn.
Heb wel een beetje bang dat sommige planten wat te weinig wortels hebben om goed in zand te blijven zitten? Heb een 15 jaar geleden nog een aquarium gehad was toen ook met zand en herinner me dat sommige plantjes soms loskwamen. Is een hoopje grind bij elke plant een optie? Of misschien enkele steentjes om de planten wat vast the houden? Of is dit in jullie ervaring niet echt een probleem?

Verder wilde ik na enkele weken graag 1 mooie rode plant in de bak zetten, een mooi centraal plekje met veel licht. Iets in me middelgrote category (of kleiner zelf). Wil wel (ook voor de andere planten) CO2 voeding toevoegen.
Welke rode plant zou kunnen?

Zijn er nog andere plantjes die jullie aanraden? Staan er plantjes op mijn lijstje die ik beter niet neem?

Heb nog niet al de vissen gekozen die uiteindelijk in de bak komen maar al zeker een schooltje corydoras (weet nog niet zeker welke soort juist) en een schooltje Neontetras of Kardinaaltetra.

Anubia moet je opbinden op hout of steen. Die mag niet met de wortelstok in de bodem in elk geval😉. Zelf zou ik voor Kardinalen gaan.
Een rode Lotus zal mooi staan denk ik.

Het inrichten en alles bedenken is altijd super leuk om te doen.

Heb zelf ook de Rio125 (zie fotoalbum link onder mijn naam) en heb daar ook filterzand in.

Dit geeft geen enkele problemen met het wortelen van de planten en heb er een stuk of 10 cory's in die er doorheen banjeren 😀

In het begin hebben veel planten nog niet genoeg wortels om in de bodem te blijven staan, maar daar zijn wel allemaal trucjes voor hoor 😉
Als je de plantjes koopt in een potje met steenwol, dan zit er altijd zo een rode stenen ring in, bewaar deze, die kunnen daar nog nuttig voor zijn.
Je kunt ook deze kopen, werken ook heel goed... http://www.aquarium-planten.com/sho...bl-proscape-plantis-plantenklemmen-12-st./693 is overigens een super goede site om plantjes te kopen, perfecte kwaliteit en netjes verpakt en verzonden en niet duur.

Cabomba Carolinia

Deze is sinds kort in Nederland verboden zie... http://www.aquarium-planten.com/zoe...achter-beplanting/116/cabomba-caroliniana/182

Maar er zijn zat andere Cabomba soorten die nog wel verkrijgbaar zijn gelukkig 😉

Vallisneria asiantica

Deze valisneria is heel gevoelig heb ik zelf gemerkt, vooral in een net opgestart aquarium. Veiliger kun je kiezen voor de Valisneria Spiralis, deze heeft niet de krul, maar is wel heel mooi en een stuk sterker, staat toevallig ook in mijn rio.

Hygrophila corymbosa

Die ken ik niet, weet niet of dit een makkelijk of moeilijke plant is...

Limnophila sp Vietnam

Dit is een redelijk moeilijke plant die heel veel licht en ook Co2 nodig heeft om goed te blijven groeien en mooi laag en compact te blijven.

Pogastemon Helferi

Deze kan heel eigenwijs zijn, en doet het vaker niet dan wel. Hij heeft eigenlijk ook Co2 nodig

Echinodarus Tenellus

Echinodorus Tennelus is een erg leuk plantje!

Anubias Barteri

Leuk en niet moeilijk plantje!

Wil wel (ook voor de andere planten) CO2 voeding toevoegen.

Wat versta je onder Co2 voeding toevoegen?
Via een Co2 systeem of vloeibaar in de vorm van carbo?
Die laatste mag je namelijk niet als vervanger zien en zal absoluut niet voldoende zijn voor planten die Co2 vragen.

Wow super info al. Heel hard bedankt iedereen.

Over de CO2, ik wilde inderdaad gewoon CARBO voeding geven, voor de meeste planten wil ik wel wegblijven van de moeilijke planten die veel CO2 willen, maar ik wil toch wel graag 1 rode blikvanger plant, en heb een paar verslagen online gezien waar mensen praten over hoe dit hun lukt met enkel CARBO voeding zonder andere CO2. Kan dit in jullie ervaring?

Ikzelf heb filterzand korrelmaat 0,75 - 1,25 oplopend bodem van 2 tot 6 cm dik .
Vanaf 3-4 cm blijven zelfs planten zonder wortels vast zitten .

Of et zonder co2 kan licht mede aan de planten en hoeveel licht je erboven hebt en ook hoelang deze brandt. Ik ben in de Rio 125 destijds wel overgegaan op in eerste instantie bio co2 en daarna de drukflessen.

Ikzelf heb filterzand korrelmaat 0,75 - 1,25 oplopend bodem van 2 tot 6 cm dik .
Vanaf 3-4 cm blijven zelfs planten zonder wortels vast zitten .
Heb dezelfde korrel grote besteld, wilde zo een 3cm (misschien 4) van voor, tot een 6cm (7) vanachter.

Of et zonder co2 kan licht mede aan de planten en hoeveel licht je erboven hebt en ook hoelang deze brandt. Ik ben in de Rio 125 destijds wel overgegaan op in eerste instantie bio co2 en daarna de drukflessen.

Heb een mooie plek centraal vol in het licht waar ik een lotus of zo wilde zetten, of iets anders mooi rood.
Sta zeker open voor suggesties.

Heel goed .
Je moet gewoon kijken wat je zelf het mooiste vindt.
Je kunt ook aan de voorkant verschillende hoogtes maken ziet ook wel leuk en natuurlijk uit.(een golf erin bijv.)

Ik heb ze ook wel gehad zonder ring dacht ik, maar in de regel blijven planten wel staan. Uitzonderingen daargelaten.

Nu je het zegt, soms zitten er onder het steenwol inderdaad een paar keizelsteentjes om het potje te verzwaren.

Wow super info al. Heel hard bedankt iedereen.

Over de CO2, ik wilde inderdaad gewoon CARBO voeding geven, voor de meeste planten wil ik wel wegblijven van de moeilijke planten die veel CO2 willen, maar ik wil toch wel graag 1 rode blikvanger plant, en heb een paar verslagen online gezien waar mensen praten over hoe dit hun lukt met enkel CARBO voeding zonder andere CO2. Kan dit in jullie ervaring?

Een rode blikvanger die het bijna altijd wel doet is de eerder genoemde rode lotus. Met een voedingsbolletje bij de wortels kan het bijna niet mis gaan 😉

Over het gebruik van Carbo zijn verschillende meningen. Ik ben er in elk geval mee gestopt, werkte voor mij niet goed. Bleef last van algen en wat dof uitziende planten hebben.
Valisneria schijnt er soms ook niet goed tegen te kunnen.

Beter een goede en complete vloeibare voeding kiezen aangevuld met voor bij de wortels in de bodem voedingscapsules/bolletjes/balletjes/kegeltjes/hebben we nog meer vormen? 😀

Ik gebruik in geen enkele bak Co2, omdat ik dat en te duur vind en te veel werk. Ik zoek mijn planten dus ook zoveel mogelijk uit. Er zijn zat mooie planten die over blijven. Ik ben tevreden over mijn bakjes. Met een co2 installatie zal alles nog mooier worden, maar dat hoeft van mij niet 😉

Nog een follow up vraagje over de voedingsbolletjes, welke soorten hebben dit nodig?
Hier vind ik weinig info over bij opzoeken?
Zijn deze makkelijk te herkennen aan de wortels?
Heeft ook Cabomba dit nodig, deze heeft toch amper wortels?

Zit nog met 1 ding in men hoofd, dit is nog verre toekomst maar ja, the mind wanders.
Hoe hou je die harde groeiers onder controle? Sommige lijken me goed te snoei, maar bijvoorbeeld een Vallisneria, wat doe je als die te groot word? Verwijder je gewoon de te langere bladeren volledig?

Oh ja net dit boekje gekocht: https://www.bol.com/nl/p/mini-encyclopedie-aquariumplanten/1001004002606861/?country=BE
Hopelijk val ik jullie nu wat minder lastig 🙂

Laatst bewerkt door een moderator:
En men snoei vraag al beantwoord, staat een mooi hoofdstuk over in de boek.
Dus al best goede koop, veel tips over planten al gehad.

De voedingsbolletjes gebruik je bijvoorbeeld bij cryptocoryne's en de echinodorus planten.

Je hebt verschillende merken en uitvoeringen. Verschil zit hem vaak in de werkingsduur en hoeveelheid voedingsstoffen.

Maar gewoon blijven vragen hoor! Dat is helemaal niet lastig en juist heel goed van je! 😉 😀

Ons lid Backplay verkoopt goed voedingscapsules voor in de bodem . Dus mocht je die willen aanschaffen dan kun je hem een pb sturen.
Echte waterplanten halen de meeste voeding uit de waterkolom en zoals Sanneke al zei zijn het meer de moerasplanten die graag iets bij de wortels willen.

Thnx voor de tips.
Heb backplay een berichtje gestuurd.

Heb nu een mooi plan gemaakt met de layout van de plantjes en zo. Zit op 13 verschillende soortjes, is dit teveel? Niet alles direct in 1 maal.

Verder zoek ik nog 1 mooie grote plant voor in de hoek nu, iets dat een mooie grote bos vormt liefst met blaadjes. Iemand een tip?

PS, zijn er wedsites of apps om een plan te tekenen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoy iedereen,
Ondertussen staat ons aquarium hier met de eerste plantjes erin (zie men signature voor de foto's).

Nu heb ik nog 1 vraagje, in de winkel heb ik op aanraden van de verkoper nog 1 klein plantje meegenomen.
Nu weet ik nie meer hoe dit heet.
Foto hier te vinden, https://flic.kr/p/RAQab9

Planten doen het best goed, alle foto's vind je hier, https://www.flickr.com/gp/147124849@N04/8ZU32g

Deze doet het wat minder tot nu toe.
wNLpEVkxqoT07xbgt-zYZzZdAw6lG9PU.jpeg

Maar de meeste doen het best goed.
wNLpEVkxqoT07xbgt-zYZzZdAw6lG9PU.jpeg

Ik denk dat dat plantje de Pogostemon Helferi is, erg lastig plantje.
Of hij doet of hij doet het niet en verslijmt volledig.

Sommige planten doen het in het begin niet goed, omdat ze moeten wennen aan de overgang van boven water gekweekt naar het leven onder water.
Dat is dus op zich heel normaal, vooral voor het type plant dat het nu wat slechter doet bij jou, de echinodorus als ik me niet vergis 😉
Haal de beschadigde bladeren weg en de bladeren die afsterven ook.

Eerlijk gezegd, vind ik de poster heel erg storend en onnatuurlijk overkomen. :sorry:
Het maakt het beeld heel onrustig voor mij, maar dat is uiteraard geheel persoonlijk.

Ik snap wat San bedoeld met die poster. Ik gebruik ze ook maar dan die met rotsen erop afgebeeld. Dit werkt wat verwarrend met al de planten in je bak denk ik, maar het is jouw keus en jij moet het mooi vinden😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan