Rio 125 van Ja5perW


Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Berichten
154
Leeftijd
24
Goedemiddag allemaal,
Na lang uitzoeken wat ik wel en niet wilde en mooi vond, staat hij er dan nu eindelijk! Zie foto voor hoe die is geworden.
Ik heb hem tweedehands gekocht, het aquarium zag er prima uit op wat achterstallig onderhoudt na. Ik heb alles eruit gehaald en zelf een nieuwe bodem gelegd en vanmiddag beplant. Filter paar keer uitgespoeld maar niet heel grondig geboend oid. Heeft iemand tips voor hoelang ik moet wachten om er vis in te doen?
Nu heb ik als visbestand in gedachten:
20 rasbora galaxy
15-20 corydora habrosus
7 otocinclus
harem dario dario
en misschien (al weet ik van het virus) een koppel dwerggourami

Zouden deze aantallen goed zijn of kan een schooltje beter wat groter of kleiner?
En ben benieuwd wat jullie van de bak vinden!
 

Bijlagen

  • Rio 125.jpeg
    Rio 125.jpeg
    44.9 KB · Weergaven: 63
4 weken indraaien zou het beste zijn want pas in de derde week (gemiddeld) komen alle nare waterwaardes
 
Het maakt dus niet uit dat het filter uit een draaiende bak is gekomen? Dit scheelt niet in het aantal weken indraaien?
 
Je bodem is nieuw en het filter uitgespoeld dus ik zou zoals Antje al zegt voor de zekerheid 4 weken laten indraaien.
 
OkƩ helemaal goed, ga ik dat doen!
 
En wat denken jullie van het visbestand?
 
denk dat de grootte van de scholen wel ok is maar om daarbij ook nog oto's gouramis en dario's te hebben is wel erg veel in een 125. dan zal je goed moeten filteren en veel waterwisselen..
wat betreft het filter ben ik het eens met de eerder genoemde 4 weken. daarna stapsgewijs je vissen introduceren.
 
En als ik bijvoorbeeld de Gourami eruit zou laten? Zou het dan wat beter kunnen of is het dan nog steeds wel aardig krap? Had een beetje gekeken wat anderen ongeveer hebben zwemmen en ik dacht qua belasting dat je wel bijna 3 galaxies kan hebben tegen 2 kardinaal tetras bijvoorbeeld zelfde voor Cory en dwerg Cory. Weet niet of dit ergens op slaat, maar een beetje boerenverstand haha
 
Maar kan dan misschien maar beter 20 Galaxy, 15 Cory, 7 oto en daar bij laten? Of kunnen die 2 Dario Dario er dan nog wel bij? Die zullen het verschil ook niet meer maken denk ik dan
 
Nou ik ga niet in op precieze getallen.
Het verschil tussen een supervolle bak en een supervollebak plus 2 is inderdaad te verwaarlozen. šŸ¤£ maar zonder gekheid. Je hebt een mooi bestand voor ogen maar je hebt een rio 125. Die heeft netto net iets meer dan 100 liter, 42 vissen blijft gewoon veel.
Niemand houdt je tegen maar op dit forum zullen er weinig mensen enthousiast van worden vrees ik.
Ik denk dat 3 soorten prima zijn voor een 125. En vooral je bestand rustig opbouwen
 
Dus als ik je goed begrijp zijn die 3 schooltjes al aan de volle kant? Misschien dan met kleinere schooltjes beginnen en later uitbreiden als het allemaal goed draait? Bedankt voor je reactie in ieder geval!
 
Ik zou een beginnen met gewoon 1 soort uit te zetten, en dan eens kijken hoe vol het al is.
Aantallen zijn leuk, maar pas wanneer je daadwerkelijk dieren in de bak hebt zitten snap je vaak waarom dergelijke adviezen gegeven worden.
Ik zou eens beginnen met je Cory's of galaxies toevoegen, en vanuit daar verder kijken. Je kunt sowieso niet alles tegelijk in de bak zetten.
 
Ik was inderdaad van plan om eerste de galaxies te kopen, daarna de corys en als laatste de otos. Maar beginnen met 15 galaxies en vanuit daar kijken hoe het verder gaat dus?
 

Terug
Bovenaan