Wat is er nieuw

Rio 125 van Tjeerd (TdVries)

• Onderwerp starter Onderwerp starter TdVries
  • Startdatum Startdatum
T

TdVries

Guest
Zoals de titel al verklapt heb ik dus een Rio 125. Ik heb heb begin oktober aangeschaft en ben direct begonnen met het inrichten en het planten van plantjes!
Even een fototje erbij!
Na 2 weken:
totaal_na_2_weken.jpg

En na 4 weken:
totaal_na_4_weken.jpg

(Excuses voor de vieze ruiten!)

Op dit moment zwemmen er de volgende visjes in:
15x Kardinaal tetra's - Paracheirodon axelrodi
01x Algeneter HongKong - Pseudogastromyzon myersi

Daarnaast nog verschillende soorten slakjes meegekregen met me online bestelde plantjes!!🙂

Ik vind er iets teveel hout in staan, daarom wil ik het rechter stuk eruit halen. op die plek kan dan misschien plantje dat erg laag blijft. Hoe denken jullie daarover?
Daarnaast moet ik het mos nog even vast maken aan het stuk hout. Het groeit ook niet erg hard, klopt dat?

Helemaal rechtsonderin staat de anubias nana, die slaat niet echt goed aan! iemand die op deze onscherpe foto kan zien wat ik verkeerd doe? de rest van de plantjes groeit als kool! Vooral de 2 plantjes net voor mijn filter!

De Anubia kun je het beste met visdraad vast maken op een stuk hout of op een steen.
Of ze zodanig planten dat ze met de wortelstok boven de grond staan.

Ik vind de twee stukken hout juist erg mooi staan zo.

Je zou er een zwarte achterwand achter kunnen plakken ( poster).
Dat geeft meer diepte en rust.

Licht het mos er nu los op?
Als het blijft liggen zou ik het niet vast maken.
Het hecht zich vanzelf wel vast.

De Vallisneria moet met de wortelkroon boven water, anders heb je kans dat deze plant gaat versnotteren.
Hoeft niet te gebeuren, maar soms kan het voorkomen dat het dus wel gebeurd.

Misschien nog wat drijfplantjes toevoegen?
Dat zullen de vissen vast wel waarderen.

Hoi Tjeerd welkom op het forum,

Mooie bak hoor!
Ik vind de inrichting en het hout erg geslaagd.
De anubias doen het waarschijnlijk niet zo goed omdat ze niet met hun wortels in de bodem mogen staan.
Als je ze vastbind met een stukje visdraad aan een steen of hout komt het helemaal goed.
Bootje moest van de kinderen? :engel:

Groetjes John.

Die valliesneria moet zeker in het ringetje blijven die ik weggegooid heb😉
Heeft iemand die over of kan je daar makkelijk aan kome?
Ik ga ook even visdraad halen om het plantje vast te binden!

Heeft iemand een stekje over van een drijfplantje? Dan kan ik daar mee experimenteren! Ik weet niet of ik dat mooi vind!

Vraag eens bij je lfs of die er nog een hebben liggen toevallig. Ze zitten in sommige plantenpotjes namelijk.
Leuke bak verder hoor. Was de bemanning op tijd van boord toen het schip zonk 😉.

Er hoeft geen ringetje om je valisneria hoor, die blijft zo ook wel zitten.

de vrouw wou het schip!🙂 anders kwam de bak er niet! vandaar!

Moet ik nog kleibolletjes bij sommige planten leggen?

't is overal hetzelfde haha!

Groetjes John.

Ook een bootje John🙂 of een gezonken auto/fiets of wat anders?🙂

daarnaast heb ik wat last van algen, puntalg op de bladeren maar ook van de lange slierten(draadalg). Wat kan ik er aan doen?
Mijn licht staat tussen 5 en 7 aan en dan weer vanaf half 4 tot uurtje of 10-11.

Sinds kort begonnen met bevroren tubiflex voeren, dit is een paar keer mis gegaan(iets te veel gevoerd). ook heb ik van de week voor het eerst vloeibare voeding voor de planten gebruikt!

Weet je de waterwaarden ook en waarom zo kort tussen 5 en 7 uur??
Ik heb ook een pauze van 12 tot 2.

Ik moet mijn tijdschakelaar er nog tussen hangen.
Als ik op sta zet ik hem aan, mijn vrouw zet hem uit als zij naar haar werk gaat en als ik thuis kom gaat hij weer aan tot we naar bed gaan!
De waterwaarde meet ik met druppels, tot nu toe waren de PH, KH, GH en No� goed. Ik zal ze vanavond allemaal nog eens meten!

Nee Tjeerd, ik heb mijn poot stijf gehouden want anders....

Groetjes John.

Waar kan je die zwarte achterwand halen en hoe plaats je die? in het water of jhuist aan de buitenkant?

druk bezig geweest gisteren!
Hierbij het resultaat! de achterkant wordt vandaag afgeplakt!

totaal_27-10.jpg

Zwarte achterwandposters koop ik bij de Hornbach of de Pets Place en je kan ze ook vaak online wel bestellen.

Dan gaan we even naar de hornbach, kan ik gelijk naar het licht vragen(zie topic in de map verlichting).

Zwarte achtergrond is zeker mooier dan zo'n "aquarium landschap"?

Mooier is een kwestie van smaak, maar het is in ieder geval rustiger en de vissen zullen het ook prettiger vinden. Verder steken ze mooier af op een zwarte ondergrond. Maar nogmaals het is allemaal een kwestie van smaak, je moet het doen zoals jij het mooi vindt. 🙂

Susanne zei:
Mooier is een kwestie van smaak, maar het is in ieder geval rustiger en de vissen zullen het ook prettiger vinden. Verder steken ze mooier af op een zwarte ondergrond. Maar nogmaals het is allemaal een kwestie van smaak, je moet het doen zoals jij het mooi vindt. 🙂

Uit interesse, in welk opzicht vinden vissen een achterwand prettiger dan?

Ik kies zelf juist niet voor een achterwand zodat je, tussen de hoge planten aan de achterkant door, nog wel wat doorzicht blijft houden naar de achterliggende muur. Dat vind ik persoonlijk een stuk ruimtelijker overkomen. Kwestie van smaak natuurlijk, maar als de vissen dat niet prettig vinden ben ik daar wel benieuwd naar.

Van het weekend even een aantal nieuwe bewoners gehaald!

corydoras_palaetus.jpg

7 corydoras Palaetus!
Hele leuke visjes die zeer actief zijn(actiever dan ik had gedacht!)
Ze zwemmen door de hele bak.

De afgelopen week wel heel erg last gehad van draadalg. Zaterdag het mondstuk van de uitstroom ervan af gehaald en gisterenmiddag was bijna alle alg verdwemen!(geluk of wijsheid?)

Wel heeft mijn algeneter een veel lichtere plek op zijn ruggetje:
algeneter_met_plekje.jpg

CO2 toevoegen staat nou niet echt hoog op mijn lijstje... Zijn er andere opties?
Ik lees namelijk wel veel van mensen die een mooie bak hebben maar totaal niets toevoegen!

Als je geen CO2 installatie wil kan je alternatief ook EasyLife Easy-Carbo toevoegen.

TdVries zei:
CO2 toevoegen staat nou niet echt hoog op mijn lijstje... Zijn er andere opties?
Ik lees namelijk wel veel van mensen die een mooie bak hebben maar totaal niets toevoegen!

Als dat toch eens waarheid kan worden.

Het is maar wat je mooi vindt. Er zijn zelfs prachtige bakken zonder planten...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan