Wat is er nieuw

Rio 180 experimenteerbak van MCMike

• Onderwerp starter Onderwerp starter MCMike
  • Startdatum Startdatum
M

MCMike

Guest
Hallo allemaal,

Inmiddels drie weken geleden heb ik een Rio 180 overgenomen, compleet met inhoud. Om er een beetje in te komen (mijn eerste post met foto namelijk):

526489mcmike_0_85_aquaforu.jpg

Dit is hoe de bak er nu bij staat. Ik heb er nog weinig ingrijpends aan gedaan, vooral de hele zaak tot rust laten komen na de verhuizing en veel troep opgeruimd.

Dit is voorlopig mijn experimenteerbak, onze woonkamer is namelijk op de eerste verdieping en we konden hem met geen mogelijkheid de trap op krijgen, met bijna al het water eruit. Kwam vooral door de bodem, voor het vervoer heb ik de helft van het grind en vier zware stenen eruit gehaald, en er is nog steeds een laag van zo'n 5cm over. Bovendien zitten er behoorlijk wat krassen op het glas, en ik heb een mooiere bak nu boven staan. Die gaat rustig indraaien, en deze houd ik voorlopig zoals ie is (en staat op de begane grond in mijn 'studeerkamer').

De samenstelling van de bak ben ik nog niet helemaal achter. Qua planten is het 90% Vallisneria, en nog een paar sprietjes van twee andere soorten.
Wat het visbestand betreft, heb ik het volgende geteld (Latijnse namen ben ik nog onvoldoende in thuis, en ik laat me graag corrigeren met betrekking tot de soorten):
3 algeneters (Plecostomus lijkt me). Flinke kerels (of meiden) van zo'n 15cm elk.
5 maanvissen, waarvan 1 van een afwijkende soort (donkerder gekleurd)
2 Corydoras soort A
2 Corydoras soort B
Een koppeltje diamantgoerami's
5 Sumatraantjes
3 Koperzalmpjes (?)
1 Synodontis
1 exemplaar van iets wat op een groot uitgevallen Platy lijkt
En dan nog een vis die ik niet kan thuisbrengen

Best een allegaartje dus, en veel ook denk ik. Een aantal hiervan gaan op termijn verhuizen als mijn andere bak voldoende is ingedraaid.

Het drietal:

846159mcmike_0_85_aquaforu.jpg

Even poseren:

732341mcmike_0_85_aquaforu.jpg

Deze foto's zijn van toen de bak net stond, en geeft ook een idee hoe het eruit zag. Veel alg en steenwol. Het meeste heb ik er wel uit inmiddels.

Welkom op het forum! De onderste meerval is een Pterygoplichthys joselimaianus. Die andere twee misschien ook wel. Ik heb op mijn site een overzicht staan met vissen welke veel worden verkocht als zogenaamde 'algenteres': https://voervoorvis.nl/algeneters

Heb je ook een foto van de Corydorassen?

MCMike zei:
(Plecostomus lijkt me)
Jouw dieren hebben te veel rugvinstralen om Hypostomus plecostomus te zijn.
Het is eerder een Pterygoplichthys: "Pterygoplichthys can be identified by the number of rays in the dorsal fin. More than 10 indicates that it's a Pterygoplichthys."

Aha, bedankt!
Betekent dit dat ze nog twee keer zo groot gaan worden? Ik heb even gegoogled... Ik heb wat twijfels of drie niet wat veel is in een 1m bak.

De Corydorassen staan al op de foto met de drie Pterygoplichtys, maar ik ga nog wel meer foto's plaatsen.

Ik kan het niet zo goed zien maar wat ik zie lijkt op een Aneus.

MCMike zei:
Aha, bedankt!
Betekent dit dat ze nog twee keer zo groot gaan worden? Ik heb even gegoogled... Ik heb wat twijfels of drie niet wat veel is in een 1m bak.

De Corydorassen staan al op de foto met de drie Pterygoplichtys, maar ik ga nog wel meer foto's plaatsen.

Ze kunnen wel 30cm groot worden dus eigenlijk past er geen ��n in een meterbak.

Dennis_89 zei:
Jij ziet ook dat grijzige rechts van de drie meervallen, daar op de eerste foto in het bericht van 17.39?
Als je daarop doelt: was ook mijn gedachte: aeneus.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Dennis_89 zei:
Jij ziet ook dat grijzige rechts van de drie meervallen, daar op de eerste foto in het bericht van 17.39?
Als je daarop doelt: was ook mijn gedachte: aeneus.

~ Ivo

Precies, alleen de mijne was verkeerd gespeld 😛
Beter is een close-up want met een beetje goede wil zou Gossei ook nog kunnen.

Die groot uitgevallen Platty kan heel goed een zwaarddrager zijn(Xiphophorus Helleri), vrouwtje, die hebben geen "zwaard". Bij de LFS vaak oranje (die van mij trouwens ook.) vandaar mijn link met de platty. En ik heb vaak nogal moeite om een jonger plaatje en een jongere zwaarddrager uit elkaar te houden.

@Ludger: 30 cm is zeker te groot, dat wordt dus op tijd een ander thuis zoeken.

Wat close-ups, eerst de Corydorassen:
186922mcmike_0_85_aquaforu.jpg

673639mcmike_0_85_aquaforu.jpg

De 'Platy' of mevrouw Zwaarddrager. Beetje vage foto want blijft niet stil staan. Agressieve dame ook trouwens.
761437mcmike_0_85_aquaforu.jpg

De mystery guest. Wie weet wat dit is?
285225mcmike_0_85_aquaforu.jpg

Maanvis
754249mcmike_0_85_aquaforu.jpg

Maanvis, donkere soort?
799653mcmike_0_85_aquaforu.jpg

Mystery guest = Gymnocorymbus ternetzi

Platy of zwaarddragervrouw is geen van beide.
Het is een Xenotoca eiseni man.
Zijn pittege jongens hoor.(bij mij tenminste)
Heb zelf ook nog 2 mannen zitten wlke nog te koop zijn.

Mascha&Ivo zei:
Mystery guest = Gymnocorymbus ternetzi

Bedankt! En waarschijnlijk dus niet heel blij in z'n eentje...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan