Wat is er nieuw

Rio 180 - hoeveel zand nodig

Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Binnenkort ga ik mijn Rio 180 (100x40x50) ophalen met buitenfilter. Ik vraag me af hoeveel centimeter dikte ik moet aanhouden voor de bodem? Ik dacht zelf aan 5 cm?

En hoeveel kilo zand heb ik dan nodig? Ik heb nog een kilo of 20 liggen aan filterzand liggen van de Wildkamp (0.7-1.2).

Mijn vermoeden is dat ik rond de 30 kilo nodig heb en dus een extra zak zand.

Ik heb minder. Vooraan 2cm, oplopend naar 4 achter. Dan zou je uit komen op 12 liter zand, mogelijk is dan 20 kilo net genoeg (ik weet niet precies het gewicht per liter van zand)

Het blijft jammer dat zand en grind per KG word aangeduid, naar mijn mening zou liters makkelijker voor ons zijn.

Ik heb 20KG zand van Wildkamp in mijn Rio 180. Dit is genoeg voor een laagje van ongeveer 4cm.

Dank voor de antwoorden. Dan ga ik het eerst eens proberen met het zand dat ik heb 🙂

Je hebt het vast niet meer nodig, maar wellicht de volgende die dezelfde vraag heeft.
Ik heb 4 x 5 kilo zand er in zitten.
Dacht aan 6 te kort te hebben want een zak lijkt zo weinig, maar eenmaal erin hield ik dus over.

Je kan beter iets overhouden dan tekort komen. Zelf ververs ik ook weleens de voorste 2 cm in de bak en spoel dat dan goed uit of kook het uit en in die tijd kan ik met wat ik nog heb het wel direct weer aanvullen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan