Wat is er nieuw

Rio 180 legen en weer vullen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Freakin2
  • Startdatum Startdatum
F

Freakin2

Guest
Hallo allemaal,

Mijn goed draaiende Rio180 mag wel eens een super renovatie krijgen, en dan doel ik eigenlijk vooral de bodem. Het aquarium bevat grind met daaronder een voedingsbodem die inmiddels na zo'n 7-8 jaar wel uitgewerkt is. Tijd dus voor een nieuwe frisse start.

Ik wil dit zo goed mogelijk aanpakken en daarom is jullie hulp natuurlijk hartstikke welkom.

Het aquarium heeft een buitenfilter dus de goede bacteriën kunnen mee.

De vissen kunnen in een van mijn andere 2 aquariums (60 liter).

Ik wil in de nieuwe set up geen voedingsbodem meer toevoegen om het toekomstige bodemonderhoud makkelijker te laten plaatsvinden.

De vragen:
1) Na het compleet legen van de rio180 moet het filter actief blijven. Zal ik deze tijdens het renoveren (paar uur) aansluiten op mijn 60 liter om zo de bacteriën te laten leven of red de pomp het wel een paar uur zonder draaien?
2) zodra de rio180 weer gevuld is met (alleen maar) schoon/nieuw kraanwater en de stenen/planten, erin zitten, kan dan het huidige buitenfilter er weer op of gaat dit ten koste van de goede bacteriën?

Bedankt!

Je kan de filter prima daar even in laten draaien denk ik voor die paar uurtjes en gelijk weer op de nieuwe bak als die klaar is. Zo heb ik ook enkele malen de bodem verwisseld. Wel even spaarzaam voeren omdat je de bacterien in je bodem kwijt bent en dit is weer op oorlogsterkte moet komen.

Filter draaiend houden met afval, dat wil zeggen iets van vissen, is altijd beter. Zo blijft alles doorwerken en zal het niet stil komen te staan, wat wel gebeurd in schoon water omdat er niks inzit wat de bacteriën kunnen eten. Afhankelijk van je vissen zou ik zelf gaan voor een zandbodem. @tuinkabouter heeft in zijn handtekening een linkje staan naar voedingscapsules die je zo bij de planten kunt stoppen, werkt natuurlijk ook bij een grindbodem :DD

Idd even spaarzaam voeren zoals John ook zegt, omdat je toch beest wat bacteriën weghaalt die normaal in de bodem zitten.

edit; als je de bak weer hebt gevuld gewoon filter en vissen terug. Even kijken naar de temperatuur, maar voor de vissen is het in feite een grote waterwissel (met wat remodeling natuurlijk)

Dank allen. Is het niet beter om de vissen gewoon een week of 3 in de 60 liter te laten zitten? En dan pas weer terug naar de 180 zodra deze fatsoenlijk is ingedraaid? Op alleen 180 liter schoon kraanwater (met een goed filter danwel) kunnen ze denk ik niet goed leven toch?

Dank allen. Is het niet beter om de vissen gewoon een week of 3 in de 60 liter te laten zitten? En dan pas weer terug naar de 180 zodra deze fatsoenlijk is ingedraaid? Op alleen 180 liter schoon kraanwater (met een goed filter danwel) kunnen ze denk ik niet goed leven toch?
Je kan toch ook je 2x 60 liter een grote waterverversing geven. Gebruik je dat water als boost. Dan heb je al 80 liter water 🙂

In water zit zo goed als geen bacteriën, is alleen fijn voor je vissen of evt afval voor de bacteriën. Gewoon filter op de nieuwe bak en dan je vissen erbij in. Doe ik hier ook als ik de bak helemaal leeg heb en de bodem schoonspoel. Wel even wat voorzichtig voeren en wellicht extra waterwissel, maar dat zou goed moeten gaan. Vanzelfsprekend; dan eerste maand geen nieuwe bewoners toevoegen, mocht je datvan plan zijn

Zo blijft alles doorwerken en zal het niet stil komen te staan, wat wel gebeurd in schoon water omdat er niks inzit wat de bacteriën kunnen eten.

Zover ik begrijp is het voor een paar uurtjes en dan kan dat volgens mij prima in een emmer of een andere bak toch?

Oké, ik denk dat 't duidelijk is.
Leeg halen, vissen over naar de 60liter, of desnoods in een emmer, huidige pomp voor die paar uur ook ff in de 60 liter daarna de 180 liter nieuwe grindbodem en inrichting geven en afvullen met kraanwater. Filter er weer op en zodra de bak op temperatuur is mogen de vissen er meteen weer in.

Krijgen we nog te maken met nitriet /nitraat ellende? De planten ga ik met voedingstabletten voeden dus die zouden (opnieuw)moeten aanslaan.

Verder eigenlijk niks om rekening mee te houden toch?

Of je ellende krijgt zoals jij het noemt hangt ook af van hoeveel je voert en als je met beleid dat doet en de eerste tijd om de dag dan zal dat best meevallen denk ik.

Zover ik begrijp is het voor een paar uurtjes en dan kan dat volgens mij prima in een emmer of een andere bak toch?
Zal vast moeten, maar als het niet hoeft doe ik het liever niet. Is meer een gevoelskwestie

De aerobe bacteriën in je filter beginnen al na een half uur dood te gaan als hij niet op zijn minst circuleert. Van de honger gaan ze echt niet binnen een paar uur dood.

Ik denk dat dat wat kort door de bocht is want met regelmaat lees je dat een buitenfilter enkele uren heeft uitgestaan en dat dit geen problemen heeft opgeleverd. In de filter zit dan ook nog de nodige zuurstof dus een half uur is wel erg krap denk ik.

Ik denk dat dat wat kort door de bocht is want met regelmaat lees je dat een buitenfilter enkele uren heeft uitgestaan en dat dit geen problemen heeft opgeleverd. In de filter zit dan ook nog de nodige zuurstof dus een half uur is wel erg krap denk ik.
Er zijn ook veel berichten dat dit fout gaat. Natuurlijk is niet alles dood na een half uur, maar goed is het niet,
Lees bv:
https://www.diskuszucht-stendker.de/plugins_nl/pdfs/3.7_Strom-Filter-Membarnpumpen-Ausfall_nl.pdf

Ok, daar ben ik weer. We zijn nu een maand verder en m'n aquarium draait redelijk.

Helaas is kort na het weer draaien van het aquarium het buitenfilter kapot gegaan en daarop is deze vervangen voor een nieuw buitenfilter. De 'oude' filterinhoud is voor zo'n 30-40% overgezet naar het nieuwe filter.

Momenteel veel last van bruin kleurige alg op planten en op het grind van de bodem.

Zojuist op nitriet en nitraat getest en waarschijnlijk zit daar op dit moment mijn probleem met slecht groeiende planten en de algoverlast. Mijn nitriet en nitraat waren echt heel laag. Bijna nul comma nul.

Ik moet het proces dus weer helpen herstellen. Er zijn duizend topics over hoe je nitriet/nitraat kunt verlagen, maar over het verhogen is er minder te lezen. NH4 was wel in orde.

Wat zijn jullie tips? NO2/NO3 uit een flesje dan maar?

Voorbeeldje van plant uit aquarium in vergelijking met mijn garnalen aquarium (die zijn dol op de alg, dus ik heb ff een plantje overgezet). Je ziet goed hoe het plantje er normaal uit hoort te zien

Bijlagen

• D86B1871-008E-495D-8928-5FDF9F523969.jpeg
    D86B1871-008E-495D-8928-5FDF9F523969.jpeg
    146.9 KB · Weergaven: 111
Wat ik je wel kan vertellen is dat je juist geen nitriet in je bak wilt, omdat dit uiterst giftig is voor ie vissen. Goed dus dat dit 0.0 is

Er zijn duizend topics over hoe je nitriet/nitraat kunt verlagen, maar over het verhogen is er minder te lezen. NH4 was wel in orde.

Wat zijn jullie tips? NO2/NO3 uit een flesje dan maar?
Nitraat kun je verhogen door bijvoorbeeld een zakje KNO3 te kopen en een oplossing aan te maken die je toe kunt voegen aan het aquariumwater om de gewenste verhoging te krijgen. Hetzelfde geld natuurlijk voor fosfaat, ook een voedingsstof die belangrijk is.

Nou daar ben ik weer en heb nog steeds hulp nodig, ik weet 't ff niet meer..

Zojuist waarden getest (druppetest set) en de waterwaardes zijn nu perfect.

Hoewel ik daar blij mee ben baal ik toch van de alg, witte waas aan de oppervlakte en zweefvuil/alg. Ik heb dus het idee dat ik er nog niet ben.

Alles op een rij :
180 liter
Licht (led) aan van 12:00 tot 21:30
Toevoeging alleen floragrow carbo
Geen voedingsbodem maar tabletten in de bodem bij de plant
Draait nu dus zo'n 4 weken met oud filtermateriaal maar nieuwe filtersysteem
Visbestand niet groot, grootste vervuiling van de 2 zwaarddragers (schijten zo'n beetje altijd)
Aquarium staat niet in de zon ofzo
Temperatuur rond de 21-22 graden
Geen co2 systeem oid

Verder voer ik de vissen slechts 1 maal per dag en vervang ik elke 1,5 week 1/3 van het water.

Voorbeeldjes van de alg problemen op planten, steen en bodem:
97A97349-F99B-4561-9653-BF10421A901C.jpeg41703470-6431-45CD-A62C-AE5FA9199F91.jpeg7D870017-E796-4582-AD10-86FD9CFAEDE1.jpeg4D4DF8B2-84D0-4D48-A567-FE3597966248.jpeg

Iemand nog tips? Of ben ik wellicht gewoon te vroeg en moet het aquarium nog de balans vinden in de komende weken?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan