RIO 180 licht vervangen

DdV

Well-known member
Lid geworden
14 september 2016
Berichten
180
Leeftijd
51
Locatie
Mechelen, België
Gisteren ben ik zo handig geweest mijn lichtbalk uit mijn handen te laten glippen. Er is 1 tl-lamp gesneuveld, de andere gaat nu een halve seconde aan, dan weer uit, dan weer een halve seconde aan en dan is het afgelopen. Als ik die lamp in de houder steek waar de gebroken lamp in zat, gebeurt er helemaal niks. Dat ziet er dus niet zo goed uit. En dat net nu ik er in slaagde de planten wat regelmaat te geven...

Morgen kan ik met mijn lichtbalk naar een winkel waar ik kan proberen of het met nieuwe lampen wel lukt. Dat is het beste scenario, dus daar hoop ik op. Als de lichtbalk zelf stuk is, sta ik voor een groter probleem. De alternatieve die meteen beschikbaar en min of meer betaalbaar zijn, zijn de juwel helialux of aquatlantis easyled. Wat ik hier op het forum vond, komt er volgens mij op neer dat het beide doenbare alternatieven zijn, niet super voor een topplantenbak, maar alvast met de easyled hebben sommige leden toch hele fraaie resultaten. De helialux is misschien nog wat nieuw om daar al veel over te kunnen zeggen.

Dat is dan gebaseerd op wat er in mijn omgeving zo meteen beschikbaar is. Ik vermoed ook dat ik beter niet al te lang wacht om nieuwe verlichting te voorzien, de bak staat nu al twee dagen in het donker.

Als de lichtbalk ook stuk is, dan neig ik naar de easyled, die toch wat goedkoper is en RGB.

Ik hoop natuurlijk dat het met nieuwe lampen terug aan de praat te krijgen is, maar wil toch al wat voorbereid zijn voor het geval dat niet zo is. Zijn er nog andere dingen die ik in overweging kan nemen? En hoelang kan ik de bak donker laten zonder dat het al te grote problemen oplevert?
 
Hoi,
ik heb net een ervaring gelezen over de nieuwe Led van Juwel helialux.
http://www.aquariumreport.one/2016/...x-led-und-helialux-day-night-control-im-test/

Enige wat ik aan dacht is dat Juwel heeft in de Helialux maar blauwe en witte leds gebruikt.Rode hebben ze niet gebruikt wat voor reden dan ook...
Ik was aan denken aan de Easyled maar daar was iemand die weer zei dat dat niet genoeg licht geeft..Dan zag ik op youtube een meneer die had Sera led verlichting in zijn Juwel ingebouwd en de effect vond ik heel mooi...

Ik heb 2 dagen geleden daarom de led van Sera gekocht met de digitaal dimmer maar ben niet tevreden over de effect- ik heb stroming boven op de water oppervlakte en het geeft de effect van lichtflikkering door de water beweging en dat is op de duur heel storend effect...
Ik ga nog proberen om de stroming anders te zetten- misschien word de probleem dan opgelost...

Hier de filmpje met Sera verlichting waardoor ik voor Sera heb gekozen...


Hoop natuurlijk dat de lichtkap van je is niet beschadig en dat de probleem word opgelost met 2 nieuwe tl's...dat is de makkelijkste oplossing...zo niet dan probeer maar de Sera-die is niet zo duur en je kan het zo in de kap zetten met behulp van bijpassende adapters..
Laat nog weten hoe is het gegaan ;-)
 
Bedabkt voor de tip Janet. Andere opties die ik nog heb gezien zijn jmb en daytime cluster control van azaqua. Dat zijn zo te horen de echt kwalitatieve led-verlichtingen, maar er hangt wel een (te) stevig prijskaartje aan vast. Je komt toch al snel op het dubbele uit van bv. Die easy leds. Toch maar hopen dat het gewoon opgelost is met nieuwe lampen...

een verkoper vertelde me gisteren dat die lichtflikkering die je ziet eigen is aan led, hij vond het een meerwaarde. Maar minder beweging in het wateroppervlak maakt het waarschijnlijk wat minder sterk?
 
Oef! Het was gewoon de lamp, met een tweede functionerende lamp erbij werkte alles weer. Voorlopig houd ik het dus maar bij T5 :) . Blijkbaar zijn bij de Juwel Rio's de lampen in serie geschakeld, waardoor de lichtbalken alleen werken als er twee functionerende lampen inzitten. Daar had ik geen rekening mee gehouden omdat met één werkende lamp, deze wel flikkerde en even aan ging.
 
Oef! Het was gewoon de lamp, met een tweede functionerende lamp erbij werkte alles weer. Voorlopig houd ik het dus maar bij T5 :) . Blijkbaar zijn bij de Juwel Rio's de lampen in serie geschakeld, waardoor de lichtbalken alleen werken als er twee functionerende lampen inzitten. Daar had ik geen rekening mee gehouden omdat met één werkende lamp, deze wel flikkerde en even aan ging.


Ben blij voor je dat het maar aan de lamp lag...ik heb nog steeds tl nu en ga bij volgende water verversing de stroming anders doen en dan zet ik weer de led in dat de lichtflikkering wat afneemt...
Ik wil over jaartje overstappen naar grotere bak dus wou ik ook niet voor deze bakkie dure leds kopen...dacht de sera zijn nog te doen ;-)) bij volgende bak betere leds ;-) dat word nog even door sparen ;-))
 
Goed om te weten voor als het hier een keertje gebeurd.
Maar super fijn dat je niet meteen voor dure uitgaven en lastige keuzes komt te staan!
 
Ik was ook heel opgelucht. Het is toch geen evident bedrag, zo'n onverwachte aankoop van LED-verlichting. Maar omdat ik daar mentaal toch al rekening mee aan het houden was, heb ik wel 20 vuurgarnalen extra meegenomen, samen met een nieuwe lamp. :)

@Janet1 Ik hoop dat je met de nieuwe stroming tevreden bent over de sera. Ik heb er eens naar gekeken en ziet er wel leuk uit. In de winkel hadden ze een demo staan, de zonsopgang- en -ondergangeffecten vond ik er wel goed uitzien. Maar ik ben toch ook blij dat ik LED nog een hele tijd kan uitstellen, en misschien naar de betere oplossingen kan kijken als het ooit zo ver komt. :) Moet ik vanaf nu wel wat voorzichtiger zijn :)
 
Terug
Bovenaan